تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3766418
شناسه : 3766418
تاریخ :
انواع مختلف داروهای تیروئید اقتصاد ایران: غده تیروئید که در گردن قرار دارد، هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم و ​​سایر عملکردهای بدن را تنظیم می کنند. هنگامی که غده تیروئید بیش از حد یا خیلی کم از این هورمون ها را تولید می کند، می تواند منجر به بروز طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از fitpaa، اختلالات تیروئید شایع است و میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

غده تیروئید که در گردن قرار دارد، هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم و سایر عملکردهای بدن را تنظیم می کنند. هنگامی که غده تیروئید بیش از حد یا خیلی کم از این هورمون ها را تولید می کند، می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود. خوشبختانه، داروهای تیروئید می توانند به مدیریت این شرایط و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

لیست داروهای تیروئید

لووتیروکسین

این رایج ترین دارویی است که برای کم کاری تیروئید تجویز می شود(وضعیتی که در آن غده تیروئید هورمون کافی تولید نمی کند) لووتیروکسین شکل مصنوعی هورمون تیروکسین (T4) است و یک بار در روز به صورت خوراکی مصرف می شود. مهم است که این دارو را هر روز در ساعت معینی و با معده خالی مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

لیوتیرونین

این دارو برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شود و شکل مصنوعی هورمون تری یدوتیرونین (T3) است. برخلاف لووتیروکسین، لیوتیرونین چندین بار در روز مصرف می شود و می تواند سریعتر اثرات خودش را نشان بدهد. با این حال، گران تر است و نیمه عمر کوتاه تری نسبت به لووتیروکسین دارد.

درمان ترکیبی

برخی از بیماران ممکن است از ترکیب لووتیروکسین و لیوتیرونین سود ببرند. این رویکرد به عنوان درمان ترکیبی شناخته می شود و می تواند به بهبود علائمی مانند خستگی و افسردگی کمک کند. با این حال، برای همه بیماران توصیه نمی شود و فقط باید تحت راهنمایی یک متخصص استفاده شود.

داروهای ضد تیروئید

این داروها برای درمان پرکاری تیروئید، وضعیتی که در آن غده تیروئید بیش از حد هورمون تولید می کند، استفاده می شود. داروهای ضد تیروئید با جلوگیری از تولید هورمون های تیروئیدی عمل می کنند. دو داروی رایج کاربیمازول و پروپیل تیواوراسیل (PTU) هستند.

درمان با ید رادیواکتیو

این درمان شامل مصرف یک نوع رادیواکتیو از ید خوراکی است که توسط غده تیروئید جذب می شود. تابش غده تیروئید را از بین می برد و تولید هورمون های تیروئید را کاهش می دهد. این درمان معمولاً برای بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید شدید یا کسانی که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند کاربرد دارد.

مهم است که توجه داشته باشید که داروهای تیروئید فقط باید تحت راهنمایی یک متخصص مصرف شوند. دوزهای دارویی ممکن است به مرور زمان بر اساس آزمایشات و علائم خون تنظیم شوند. همچنین مهم است که داروها را طبق دستور مصرف کنید و بدون مشورت با پزشک مصرف آنها را قطع نکنید.