تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3766414
شناسه : 3766414
تاریخ :
«خون بر دل ماه» تصویری متفاوت از کربلا نمایش می‌دهد اقتصاد ایران: قزوین- نویسنده و کارگردان نمایش «خون بر دل ماه» گفت: در این نمایش سعی شده مخاطب با اثری متفاوت‌تر از تعزیه که یک تئاتر سنتی است به مفاهیم عمیقی از کربلا و عاشورا برسد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حسن دریس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای نمایش «خون بر دل ماه» اظهار کرد: این نمایش بیش از ۱۵ سال است که در مناطق مختلفی همچون استان البرز، قزوین و تهران اجرا می‌شود.

وی افزود: این نمایش در قالب پرفرمنس اجرا می‌شود و سعی شده با نمایشی متفاوت‌تر از تعزیه که یک تئاتر سنتی است مفاهیم عمیقی از کربلا و عاشورا به مخاطب منتقل شود.

نویسنده، طراح و کارگران نمایش «خون بر دل ماه» ادامه داد: این نمایش از کوفه شروع و تا کربلا ادامه می‌یابد و در کربلا به شهادت کودک ۶ ماهه حضرت اباعبدالله الحسین و در نهایت شهادت سالار شهیدان پرداخته خواهد شد.

وی بیان کرد: در طی این مسیر و نمایش آنچه در کربلا گذشت به مسائلی همچون صدور دستور برای شهادت امام حسین (ع) و یا وعده‌های ابن زیاد به عمر ابن سعد برای خلافت بر ری به‌شرط ایستادن در برابر فرزند زهرا (س) نیز پرداخته شده است.

دریس ادامه داد: سعی شده زبان و نحوه اجرای نمایش با نمایش‌هایی که پیش از این اجرا شده متفاوت باشد تا مخاطب نوجوان و جوان به دور از کلیشه و اجراهای همیشگی نمایشی متفاوت را درک کند.

وی عنوان کرد: نمایش در دو روز اجرا می‌شود و در هر روز یک شهادت روایت می‌شود اما این‌گونه نیست که این نمایش در هرکدام از این روزها پایان نداشته باشد و مخاطب با دیدن تنها یک روز و یک قسمت به پایان نمایش نرسد.

نویسنده، طراح و کارگران نمایش «خون بر دل ماه» بیان کرد: این نمایش روایت متفاوتی از پیام عاشورا به مخاطب منتقل می‌کند و در آن صرفاً به بیان مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) پرداخته نشده بلکه پیام اصلی امام حسین (ع) همچون امربه‌معروف و آزادگی را باید به مخاطب منتقل کنیم.

وی گفت: پرداختن به خطبه بی‌نظیر حضرت زینب (س) در کاخ یزید یکی دیگر از بخش‌های این نمایش است که سعی شده به‌خوبی برای انتقال پیام از آن استفاده شود.

دریس با اشاره به تفاوت این نمایش با تعزیه بیان کرد: معتقدم نسل امروز از تعزیه سنتی فاصله گرفته و کمتر به سراغ آن می‌رود و در این نمایش سعی کردیم با تلفیقی از نمایش پرفرمنس با تعزیه یک اثر و تعزیه نوینی را به مخاطب مخصوصاً نسل نوجوان و جوان ارائه بدهیم.

وی اظهار کرد: این برنامه ما نتیجه داده و استقبال نسل نوجوان و جوان از این نمایش نشان از موفقیت کار درد.

نویسنده، طراح و کارگران نمایش «خون بر دل ماه» افزود: تلاش کردیم تا به مخاطب بعد از دیدن نمایش تلنگری در رابطه با پیام عاشورا زده شود و او به سراغ درک مفاهیم اصلی قیام اباعبدالله الحسین (ع) برود.

وی ادامه داد: بیننده این نمایش باید در پایان و وقتی از سالن نمایش خارج می‌شود پاسخی برای این سوال داشته باشد که چرا قیام امام حسین (ع) امروز بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز ماندگار است و داغ شهادت او زنده و جوشان است.

«خون بر دل ماه» تصویری متفاوت از کربلا نمایش می‌دهد

دریس با اشاره به قالب کار گفت: برای اجرای این نمایش ۵۵ نفر اعم از بازیگر همچون علیرضا رئیسی و عوامل پشت صحنه حضور دارند.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های ما ایران‌گردی برای اجرای این نمایش در استان‌ها و شهرهای مختلف بود اما منابع مالی امکان این کار را نداد.

نویسنده، طراح و کارگران نمایش «خون بر دل ماه» تصریح کرد: نداشتن محل تمرین با استانداردهای مناسب و مسائل مالی چالش‌های جدی ما در کار است اما با کمک هنرمندان و نیت درونی و عشق و ارادت به امام حسین (ع) ۱۵ سال است که توانسته‌ایم کار را پیش ببریم.

وی بیان کرد: سال ۸۶ که اجرای کار رسانه‌ای شد نام کار را «خون به دل خورشید» معرفی کردیم اما با اضافه شدن حضرت زینب (س) به کار و پرداختن به موضوع از نگاه خواهر امام حسین (ع) نام را به «خون بر دل ماه» تغییر دادیم.

دریس در پایان یادآور شد: بازخوردهای خوب مردم و مخصوصاً نسل نوجوان و جوان انگیزه اصلی برای ادامه کار شده و این استقبال و شور نسل جدید در مشاهده و پیگیری این اثر نمایشی به ما قوت و قدرت برای ادامه داده است.