تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3766396
شناسه : 3766396
تاریخ :
رئیس‌جمهور: تفاوت در خدمات آموزشی مصداق بی‌عدالتی است اقتصاد ایران: ما به جای ایجاد انگیزه و اراده در فرزندانمان و تربیت یک نسل فعال، پرسشگر و نقاد، آنها را مطیع و بی‌اراده بار می‌آوریم، این روند نیازمند اصلاح است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

رئیس جمهور با اشاره به چالش‌ها، نارضایتی‌ها و ناهماهنگی‌هایی که جامعه با آنها روبه‌روست، گفت: «برای رسیدن به حق و عدالت لاجرم نیازمند اصلاحات هستیم، چرا که رفع چالش‌ها فقط با سخن گفتن قابل حل نیست، بلکه نیازمند اقدام و عمل ما است.»

مسعود پزشکیان در آیین معارفه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: «سیاست‌های اعمال‌شده در دوره‌های گذشته در وزارت آموزش و پرورش نیازمند بازنگری است.»

چرا در کشور ما فردی که خواهان دریافت خدمات آموزشی استاندارد برای فرزندان خود است، حتما باید پول زیادی هزینه کند؟ در حالی که فرزندان ما با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند، خدمات و شیوه‌های آموزشی آنها بر حسب محل زندگی یا میزان درآمد، بسیار با هم تفاوت دارد که این مصداق بی‌عدالتی است. باید عدالت را در نظام آموزشی کشور اجرا کنیم.
- مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور اجرای عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت چهاردهم دانست و افزود: «ما باید در آموزش به گونه‌ای عمل کنیم که میان یک دانش‌آموز تهرانی با یک دانش‌آموز در روستاهای دورافتاده سیستان و بلوچستان هیچ تفاوتی نباشد.»

او همچنین گفت: «مسئول اصلی رفع رفتارهای ناهنجار برخی جوانان ما نیروی انتظامی نیست، چرا که این روش به جای اصلاح، موجب تخریب و خسارت بیشتر می‌شود. این آموزش و پرورش است که مسئول تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان ما است و اگر به وظیفه خود در این زمینه به درستی عمل کند، قطعا نسل جوان ما در مقابل هیچ تکانه‌ای متزلزل نخواهد شد.»

پزشکیان با تأکید بر ضرورت تغییر رویه‌های جاری در وزارت آموزش و پرورش و تمرکز بر تدریس رفتارگرا و مهارت‌آموز در کنار انتقال علم به دانش‌آموزان، ادامه داد:

مهاجرت جوانان پس از موفقیت در تحصیل ناشی از آن است که نتوانسته‌ایم به آنها انگیزه و میهن‌دوستی لازم را انتقال دهیم

اینکه برخی جوانان ما پس از موفقیت در تحصیل به جای استفاده از توان و تخصص خود برای گره‌گشایی از مشکلات کشور، مهاجرت می‌کنند، ناشی از آن است که ما نتوانسته‌ایم به آنها انگیزه و میهن‌دوستی لازم را انتقال دهیم، در حالی که اگر در ضمن آموزش‌های درسی، انگیزه آبادانی کشور نیز به آنها آموخته بودیم، می‌توانستیم با توانمندی‌های آنان بر مشکلات غلبه کنیم.

پزشکیان بر لزوم آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان در زمینه‌های ارتباطات، مدیریت، ساختارسازی و کار تیمی نیز تأکید کرد و افزود: «اینکه امروز کشور ما با چنددستگی مواجه است و هر یک از احزاب ما به رغم داشتن نگاه مشترک دچار انشقاق شده‌اند، به دلیل نداشتن مهارت و توانمندی در کار گروهی است. اگر کلاس‌های درس ما به گونه‌ای طراحی شوند که دانش‌آموزان هر کلاس در قالب یک تیم عمل کنند و عملکرد تیم‌ها با یکدگیر مقایسه شوند و یکدیگر را بالا بکشند، در آینده بسیار موفق‌تر عمل خواهند کرد.»

وجود چنددستگی در کشور و انشقاق در احزاب به دلیل نبود آموزش کار گروهی است

او با ابراز تأسف از اینکه ما به جای ایجاد انگیزه و اراده در فرزندانمان و تربیت یک نسل فعال، پرسشگر و نقاد، آنها را مطیع و بی‌اراده بار می‌آوریم، بر ضرورت اصلاح نظام تعلیم و تربیت در این زمینه تاکید کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: «اینکه بدخواهان با تمام ابزار و امکانات خود مدام علیه جوانان ما توطئه می‌کنند، واضح و غیرقابل انکار است اما مهم آن است که ما چگونه ذهن جوانان‌مان را آماده کنیم که آسیب نبینند، این وظیفه ما است و البته کار ساده‌ای هم نیست.»

پزشکیان همچنین گفت: «تاکید دولت چهاردهم بر مقوله آموزش به دلیل اهمیت اصلاح ساختارها و رفتارهاست. ممکن است نتایج اقدامات دولت در این زمینه به سرعت قابل مشاهده نباشد، اما اگر به دنبال اصلاح هستیم، باید از همین جا شروع کنیم.»