تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3766159
شناسه : 3766159
تاریخ :
کارشناسان از خطرات سیستم کمک‌راننده خودروهای تسلا می‌گویند اقتصاد ایران: کارشناسان معتقدند تسلا تا ایجاد ناوگان وسایل نقلیه‌ی کاملاً‌ خودران و بدون نیاز به نظارت راننده، فاصله‌ی زیادی دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

براساس گزارش Autoblog، کارشناسان بسیاری درباره‌ی تجربه‌ی خود از خطرات سیستم کمک‌راننده‌ی خودروهای تسلا می‌گویند. تسلا معتقد است که سیستم Full Self Driving می‌تواند با کمترین دخالت انسان، خودرو را از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر برساند. کارشناسان فعال در حوزه‌ی خودروهای خودران اعلام کردند که تاکنون با هربار استفاده از خودروهای مجهز به سیستم FSD شاهد حرکات ناایمن یا غیرقانونی بوده‌اند.

یک خودرو تسلا مجهز به سیستم تمام خودران، ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) در سیاتل دچار حادثه شد و یک موتورسوار را به‌کام مرگ کشاند. راننده‌ی خودرو نیز در حال نگاه کردن به گوشی خود بود. از دو سال پیش تا کنون، سیستم تمام خودران تسلا به‌دلیل تصادفات متعدد، باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده و توجه رگولاتورهای فدرال را به خود جلب کرده است.

مشکلات به‌وجودآمده باعث شده است تا افرادی که بر نحوه‌ی عملکرد وسایل نقلیه‌ی خودران نظارت می‌کنند، نسبت به ایمن بودن سیستم خودکار تسلا در مقیاس‌های بزرگ‌تر دچار تردید شوند. کارشناسان معتقدند برخلاف آنچه ماسک پیش‌بینی می‌کند، نمی‌تواند تا سال آینده به ناوگان روبوتاکسی‌های خود دست پیدا کند.

وقایع اخیر دقیقاً زمانی اتفاق افتاد که ایلان ماسک به سرمایه‌گذاران خود اعلام کرده بود این امکان وجود دارد که سیستم تمام خودران بتواند تا پایان امسال و نهایتاً تا سال آینده، ایمن‌تر از رانندگان انسانی عمل کند. تسلا کمتر از دو ماه دیگر از خودرویی که به‌عنوان روبوتاکسی ساخته شده است، رونمایی خواهد کرد. طبق قوانین فدرال، ماسک باید استانداردهای ایمنی ملی را رعایت کند.

ماسک داده‌هایی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد در برخی از خودرو های تسلا که از سیستم‌های خودران ساده‌تری استفاده می‌کنند، به‌ازای هرچند مایل، چند تصادفات رانندگی رخ می‌دهد. کارشناسان ایمنی معتقدند داده‌های منتشرشده معتبر نیستند؛ چراکه تنها تصادفات جدی‌ای را که موجب باز شدن کیسه‌ی هوا می‌شود، نشان می‌دهند.

از هر پنج خودرو تسلا تنها یک خودرو از سیستم Full Self Driving استفاده می‌کند. این شرکت هشدار داده است که خودروهای مجهز به سیستم تمام خودران نمی‌توانند به‌تنهایی به مقصد برسند و رانندگان باید همیشه آماده‌ی مداخله باشند.

تسلا اعلام کرد که رفتار هر راننده تحت‌نظر قرار دارد و اگر رانندگان نظارت کافی بر سیستم خودران نداشته باشند، قابلیت آن‌ها برای استفاده‌‌ از سیستم رانندگی تمام خودران به حالت تعلیق در خواهد آمد. این شرکت سیستم تمام خودران را Supervised می‌نامد.

ماسک در سال ۲۰۱۹ وعده‌ی ایجاد ناوگانی از وسایل کاملاً خودران تا پایان سال ۲۰۲۰ را داده بود. اکنون بسیاری از علاقه‌مندان، نسبت‌ به گسترش این فناوری تردید دارند. کارشناسان معتقدند که وعده‌ی ماسک تا سال آینده هم عملی نخواهد شد.

تسلا مدل ۳، ارزان‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی تسلا، به جدیدترین نرم‌افزار Full Self Driving مجهز است. این سیستم از هوش مصنوعی برای کنترل فرمان و پدال‌ها کمک می‌گیرد. خودرو مذکور اگرچه احساس راحتی بیشتری به راننده می‌دهد، احتمال دارد گاهی در طول سفر وارد خطوط غیرمجاز شود.

ماسک به هیچ‌یک از اظهارنظرهای کارشناسان مبنی‌بر نزدیک‌نشدن تسلا به قابلیت‌های روبوتاکسی‌ها، واکنشی نشان نداد. کارشناسان معتقدند که تسلا درآمد خوبی از فناوری‌های رانندگی کسب خواهد کرد؛ اما فاصله‌ی زیادی بین آنچه ماسک می‌گوید و آنچه که درحال وقوع است، وجود دارد.

مقالات مرتبط
  • ایلان ماسک تاریخ رونمایی تاکسی‌های رباتیک تسلا را اعلام کرد
  • سهم تسلا از بازار خودروهای برقی آمریکا و اروپا رو به‌ کاهش است

از دیگر خطراتی که کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند این است که خودروهای تسلا، عابران را به‌عنوان رانندگان سایر خودروها شناسایی می‌کنند. باتوجه‌به مشکلات به‌بارآمده، شاید بهتر باشد آزمایش سیستم‌های خودران در مناطق کوچک‌تر صورت بگیرد.

اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) تسلا را برای رفع مشکلات ایمنی سیستم خودران و تقویت آن زیر ذره‌بین قرار داده است.

از طرف دیگر، فروش خودروهای برقی تسلا در چند ماه گذشته، با وجود کاهش قیمت‌ها افت کرده است و ماسک به سرمایه‌گذاران گفت که باید به این شرکت بیشتر به‌عنوان یک کسب‌وکار رباتیک و هوش مصنوعی نگاه کنند تا یک شرکت خودروسازی.