تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3766043
شناسه : 3766043
تاریخ :
شور و شیدایی مازندرانی ها از مشایه تا مشهد/اجتماع بزرگ درحرم رضوی اقتصاد ایران: ساری- همزمان با روزهای پایانی ماه صفر بسیاری از مردم مازندران و زائران اربعین روانه مشهد مقدس شده اند تا شور حسینی را در بارگاه مطهر رضوی به نمایش بگذارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همزمان با روزهای پایانی ماه صفر، تمام شور و شیدایی مردم مازندران و برای سفر به مشهد مقدس و پابوسی حرم مطهر رضوی است تا دو ماه عزاداری برای فرزندان آل الله و سید الشهدا را کامل کنند.

مازندرانی‌ها هرسال طبق یک سنت دیرینه در روزهای پایانی ماه صفر در قالب هیئات عزاداری و مذهبی روانه مشهد مقدس می‌شوند تا در صحن مطهر رضوی به عزاداری و سینه زنی بپردازند و امسال نیز بیش از ۲۰۰ هیأت مذهبی روانه مشهد مقدس شده است.

از سوی دیگر مردم مازندران همواره بعد از برداشت محصولات کشاورزی نظیر برنج و گندم، بخشی از محصول را به عنوان خرج و هزینه سفر به مشهد مقدس کنار می‌گذارند و به شکرانه برداشت محصول، چند روزی را برای زیارت بارگاه مطهر رضوی به مشهد مقدس می‌روند.

اربعین فقط کربلا و چهل و هشتم و روزهای پایانی سفر فقط مشهد

تقارن روزهای پایانی ماه صفر و پایان برداشت محصولات زراعی نظیر برنج و گندم، طی روزهای گذشته بسیاری از شیفتگان اهل بیت (ع) را روانه مشهد مقدس کرده است. میثم از جمله زائران کربلا است که چندسال اخیر بعد از سفر پیاده روی اربعین و کربلای معلی خود را به مشهد مقدس می‌رساند و می‌گوید: اربعین فقط کربلا و چهل و هشتم و روزهای پایانی سفر فقط مشهد.

وی که به همراه خانواده عزم خود را برای سفر به مشهد مقدس همزمان با روزهای پایانی ماه صفر جزم کرده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: سفر اربعین با مشهد الرضا تکمیل می‌شود و چندسالی است که در آستانه شهادت حضرت امام رضا (ع) برای پابوسی به مشهد مقدس می‌روم.

علی حمزه‌ای دیگر کشاورز مازندرانی است که به تازگی محصولات برنج و شالی را از شالیزارها جمع کرده و به شالیکوبی ها برده تا به برنج سفید تبدیل کند، می‌گوید: شکرانه برداشت محصول با سفر و زیارت امام رضا (ع) کامل می‌شود.

شور و شیدایی مازندرانی ها از مشایه تا مشهد/اجتماع بزرگ درحرم رضوی

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه ما کشاورزان رسم داریم که درآمد بخشی از محصول را به عنوان هزینه سفر به مشهد مقدس کنار بگذاریم، افزود: سفر به مشهد مقدس بخشی از برنامه سالانه زندگی است و تکرار آن لذت بخش است.

وی ادامه داد: مردم و کشاورزان مازندرانی همواره دعا می‌کنند، درآمدهای دسترنج کشاورزی و شالیکاری آنان صرف خرج مشهد مقدس و یا کارهای خیر نظیر عروسی فرزندان و جوانان شود.

هیئات مذهبی مازندران و مواکب که روزهای پرکاری را در ایام اربعین و به ویژه در عراق و نجف در خدمت رسانی به زائران حسینی پشت سر گذاشتند، از روزهای گذشته روانه مشهد مقدس شدند تا در بارگاه رضوی به سینه زنی و عزاداری بپردازند.

علی محمدی از خادمان یکی از مواکب مازندران می‌گوید: روزهای پایانی ماه صفر و حضور در بارگاه رضوی، در واقع تکمیل کننده عزای حسینی است و هیئات مذهبی هر ساله در این مراسم در مشهد شرکت می‌کنند.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر ادامه داد: همچنین عزاداران حسینی و رضوی، پس از پایان ماه صفر و بعد از دو ماه عزاداری برای سید و سالار شهیدان، با کسب اجازه از آقا و مقتدایمان امام رضا (ع) پیراهن‌های مشکی و سیاه را از تن در می‌آورند.

اعزام ۲۰۰ هیأت مذهبی به مشهد مقدس

رئیس شورای هیئات مذهبی مازندران با بیان اینکه ۲۰۰ هیئت مذهبی روزهای پایانی ماه صفر برای عزاداری به مشهد مقدس اعزام می‌شوند، گفت: این هیئتها برای تأمین ارزاق مشکلی ندارند.

محمدعلی باقری در گفت وگو با خبرنگار مهربا اظهار این که هیأت‌های اعزامی به مشهد مقدس در دهه آخر صفر برای تهیه ارزاق (گوشت، نان و…) مشکلی نخواهند داشت، از تلاش و زحمات مسئولان هیأت‌ها، شورای هیئات مذهبی و تشکل‌های دینی سراسر استان و کشور به خاطر برنامه‌های متنوع، متفاوت و با توجه به نیازمندی‌های جوانان به ویژه برپایی موکب و غرفه‌های فرهنگی و مذهبی قدردانی کرد.

وی اظهار کرد: رایزنی و هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان تبلیغات و شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی هیأت‌ها امسال مشکلی در تهیه مواد غذایی، گوشت و نان نخواهند بود.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان با اشاره به دو برنامه محوری در مشهد که در روز ۱۳ شهریور برگزار می‌شود، اجتماع هیأت‌های شهرستان نکا و دیگر شهرستان‌ها در مسجد محراب خان و سخنرانی مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران را از جمله برنامه‌ها ذکر کرد.

باقری گفت: همچنین در شب سیزدهم ساعت ۱۹ در صحن قدس حرم رضوی اجتماع هیئات مذهبی، مداحان و مبلغان با همکاری کانون خدمت رضوی استان و آستان قدس برگزار می‌شود.

علاوه بر این مواکب مازندران نیز در داخل استان و مشهد مقدس به خدمات دهی به زائران رضوی می‌پردازند و با توجه به این هر سال شمار زیادی از زائران از طریق با عبور از مازندران به مشهد مقدس می‌روند، در حاشیه راه‌های اصلی استان مواکب برای خدمات دهی به زائران برپا شده است.

۱۶ موکب مازندران نیز در روزهای پایانی ماه صفر در مشهد مقدس به زائران رضوی خدمت می‌دهند. همچنین تبلیغات اسلامی مازندران نیز در روزهای پایانی ماه صفر برنامه‌های مذهبی را در جمع هیئات مذهبی استان مستقر در مشهد اجرا می‌کنند.