تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3765926
شناسه : 3765926
تاریخ :
رئیس سابق پارلمان عراق: به آمریکایی ها اعتماد نداریم اقتصاد ایران: «سلیم الجبوری»، رئیس سابق پارلمان عراق در گفتگو با شبکه تلویزیونی الرشید به تشریح آخرین تحولات سیاسی داخلی عراق و موضوعاتی چون انتخاب رئیس جدید پارلمان این کشور و خروج نظامیان آمریکایی از کشورش پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «سلیم الجبوری»، رئیس سابق پارلمان عراق در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه «الرشید» از جزئیات اختلافات درون حزبی احزاب و جریانات اهل سنت و فشار آمریکایی‌ها به این نمایندگان عراقی پرده برداشت.

 

پرونده انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق

سلیم الجبوری درخصوص انتخاب رئیس پارلمان که به یک مسئله لاینحل در عراق تبدیل شده، مسئولیت عدم انتخاب رئیس پارلمان را متوجه نمایندگان احزاب و جریان‌های اهل سنت عراق دانست و اعلام کرد:«چارچوب هماهنگی از هرگونه دخالت اجتناب می‌کند. رهبران چارچوب هماهنگی به توافق سه حزب سنی، تقدم، سیاده و عزم پایبند هستند.»

در جریان آخرین تحولات انتخاب رئیس پارلمان در عراق، سه حزب اصلی اهل سنت، بر سر گزینه ریاست «محمود المشهدانی» توافق کرده بودند، اما پس از آن الحلبوسی، رئیس حزب تقدم در جلسه‌ای که با «مشعان الجبوری»، رئیس حزب وطن و نماینده حزب سیاده داشت، متعهد شد تا از هر فردی که جناح مقابل تقدم (حزب السیاده و عزم) ترجیح دهد برای تکیه بر کرسی پارلمان عراق حمایت به عمل آورد.

 

 

«خمیس خنجر»، که ریاست حزب سیاده را بر عهده دارد، «زیاد الجنابی» را به عنوان نامزد ائتلاف عزم و سیاده معرفی می‌کند. از آن جایی که اخیرا «زیاد الجنابی» از حزب تقدم خارج شده، این گزینه مقبول حلبوسی واقع نمی‌شود.

«سلیم الجبوری»، که ریاست حزب «تجمع ملی برای اصلاح» را بر عهده دارد، موضع حلبوسی، رئیس برکنار شده پارلمان را اینگونه شرح می‌دهد:«حلبوسی با ریاست سالم العیساوی مشکل دارد.» سالم العیساوی یکی از نامزدان ریاست پارلمان از حوزه انتخاباتی استان الانبار است. پیش از این حزب سیاده به رهبری خمیس خنجر خواستار حمایت از نامزدی العیساوی برای ریاست پارلمان عراق شده بود.

کشور عراق , رئیس پارلمان عراق , نظامیان آمریکایی ,

الجبوری ادامه می دهد:«الحلبوسی از این مسئله هراس دارد که سالم العیساوی جایگاه مستحکم رهبری محمد الحلبوسی در استان الانبار متزلزل کند.» لازم به ذکر است که الحلبوسی در انتخابات شوراهای استانی، جایگاه اول را در بین احزاب سنی بدست آورده بود.

ئیس سابق پارلمان عراق در ادامه بر این موضوع تاکید می‌کند که:«الحلبوسی در اصل، موافق ادامه یافتن ریاست محسن المندلاوی بر پارلمان است.»

«محسن مندلاوی»، نائب اول رئیس پارلمان، پس از برکناری الحلبوسی بر کرسی ریاست نشست. مندلاوی که سهمیه شیعیان در مجلس به شمار می‌رفت، در حال حاضر مسئولیت سرپرستی پارلمان عراق را عهده دار است. برخی از افراد جریان‌های سیاسی اهل سنت نسبت به این امر معترض هستند که چرا یک فرد از میان نمایندگان شیعه، سهمیه اهل سنت را دریافت کرده است. این در حالی است که جریان‌های سنی نتوانستند بر یک سر گزینش نهایی یک فرد به اجماع برسند.

الجبوری در ادامه این گفتگو، راهبرد تقدم برای ریاست پارلمان را بر سه اصل استوار می‌داند:«نخست آنکه ریاست محسن المندلاوی بر پارلمان عراق در قالب سرپرستی ادامه پیدا کند که در اینصورت به دو هدف دست پیدا کرده، هم برای رقبای سنی‌اش مانعی ایجاد کرده تا فرد مورد نظرشان به ریاست پارلمان راه نیابد و هم زمینه‌ای را برای نزدیکی به جریان‌های شیعی رقم می‌زند. دوم آنکه در صورتی که هدف نخست محقق نشد، تقدم بر حق خود برای کسب کرسی ریاست پارلمان اصرار خواهد کرد تا بدین شکل یک نماینده از این حزب به عنوان رئیس جدید پارلمان عراق انتخاب شود. سوم، آنکه مانع از آن شود که سالم العیساوی که اهل الانبار و رقیب او در این استان به شمار می‌رود به کرسی ریاست عراق نائل شود.»

درروزهای اخیر گزارشاتی منتشر شده است که در آن ادعا شده میان رهبران جریان‌های سنی و حتی شیعی مسئله کناره‌گیری محمود المشهدانی و سالم العیساوی دو نامزد اصلی ریاست پارلمان در حال تقویت شدن است؛ با این حال الجبوری در رابطه با این موضوع، اظهار داشت:«سالم العیساوی نگران است که اگر نامزدی ریاست پارلمان انصراف دهد، طرف‌های سیاسی به محمود المشهدانی هم فشار بیاورند و او را وادار به استعفا کنند. - لازم به ذکر است که محمود المشهدانی و سالم العیساوی پیش از این در چارچوب یک ائتلاف قرار داشتند- در این صورت پارلمان با نبود نامزد برای تکیه بر کرسی ریاست مواجه می‌شود و در چنین شرایطی پارلمان عراق ملزم خواهد شد تا بار دیگر فرایند ثبت‌نام نامزدهای این منصب را آغاز کند.» از میان رهبران چارچوب هماهنگی تنها «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف «دولت قانون» از این طرح حمایت می‌کند.

 

خروج نظامیان آمریکایی‌ از عراق

الجبوری در پاسخ به سوال مجری در رابطه با خروج نظامیان آمریکایی از عراق اظهار کرد:«حضور نظامیان آمریکایی‌ در عراق تغییر خواهد کرد اما آنها کاملا از عراق خارج نخواهند شد؛ یعنی احتمال دارد پایگاه‌های دائمی به پایگاه‌های موقت و متحرک تغییر یابند.»

کشور عراق , رئیس پارلمان عراق , نظامیان آمریکایی ,

سلیم الجبوری در خصوص دخالت آمریکایی‌ها در تصمیمات پارلمان می افزاید: «وقتی مقرر می‌شود جلسه‌ای با موضوع خروج آمریکایی‌ها از عراق برگزار شود، این پیام را به جامعه بین الملل منتقل می‌کند که ملت عراق خواهان خروج آمریکایی‌ها از کشورشان هستند. در نتیجه آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا نه فقط میان جناح‌های سیاسی بلکه به طور اخص به نمایندگان فشار بیاورند تا از صدور مصوبه علیه آمریکایی‌ها جلوگیری کنند.» 

 

 

الجبوری در بخش دیگری از این گفتگو مدعی شد سفیر انگلیس در بغداد طرحی را به پارلمان عراق داده بود تا این کشور را به عضویت کشورهای مشترک المنافع در بیاورد.

 

آمریکایی ها براساس منافع خودشان عمل می‌کنند

رئیس اسبق پارلمان در پایان درباره نزدیکی جریان های اهل سنت کشورش به حضور آمریکا در عراق توضیح می‌دهد: «همه سنی‌ها اینگونه نیستند؛ همانطور که در ایام اشغال عراق، گرو‌ه‌های مقاومتی علیه آمریکایی‌ها تشکیل دادند، اما شرایطی پیش آمد که حتی کشورهای عربی حاضر نشدند اهل سنت در عراق را حمایت کنند.»

وی افزود: «برخی از سیاستمداران اهل سنت عراق، تداوم حضور آمریکا در کشورشان را راه ورود به جامعه بین المللی می‌دانند؛ این در حالی است که اعتماد به آمریکا با چالش هایی همراه خواهد بود؛ چرا که  تعامل با آمریکا بر اساس سندی که به شما می‌دهند نیست، بلکه بر مبنای شرایط روز است. تجربه ثابت کرده که آمریکایی‌ها صرفا بر اساس منافع خودشان عمل می‌کنند.» 

انتهای پیام/