تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3765824
شناسه : 3765824
تاریخ :
بازنگری تعرفه‌ها راه‌حل ساده برای افزایش درآمد در ارتباطات اقتصاد ایران: وزیر ارتباطات با بیان اینکه ساده‌ترین راه حل برای افزایش درآمد‌ها در ارتباطات و فناوری اطلاعات بازنگری و متناسب‌سازی تعرفه‌ها است، تأکید کرد که افزایش تعرفه‌ها از نگاه ما جامع‌الاطراف نیست و باید برای افزایش درآمد‌ها، همه جوانب را مد نظر قرار داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید ستار هاشمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، معاون و مدیران استانی شرکت مخابرات ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وزیر ارتباطات در ابتدای این دیدار ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و همچنین شهدای خدمت با تأکید بر اینکه شرکت مخابرات ایران بخشی از خانواده وزارت ارتباطات است، گفت: این از بدیهات است و برای بنده کاملاً مبرهن است که به صورت طبیعی نمی‌تواند فاصله‌ای میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر در ذهن برخی چنین فاصله‌ای هم شکل گرفته است به عقیده من ساختگی است چرا که اساساً در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد فاصله و جداسازی، خروجی قابل قبولی نخواهد داشت.

هاشمی با اشاره به چالش‌های شرکت مخابرات ایران با تأکید بر ضرورت ایجاد تناسب هزینه‌ها و درآمد‌ها گفت: در این جلسه هم مطرح شد که هزینه‌های بخش ارتباطات کشور به صورت ارزی و درآمد‌ها به شکل ریالی است که همین امر نیز منجر به این شده که اقتصاد بخش به صورت کلی کاهش پیدا کند و حجم سرمایه‌گذاری کم شود و جنس خدماتی که به مردم ارایه می‌دهیم کیفیت مطلوب و در‌شان مردم عزیز کشورمان را شاید نداشته باشد.

وی افزود: شاید یک دهه قبل میزان سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات در مقایسه با امروز به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. بنابراین با توجه به اینکه در دنیای امروز حوزه فناوری اطلاعات و مشخصاً توسعه ارتباطات به عنون پیشران بسیاری از اتفاقات است که از آن به عنوان اقتصاد دیجیتال یاد می‌شود، طبیعتا اگر آهنگ توسعه در این بخش کند شود روند توسعه در سایر بخش‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وزیر ارتباطات با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی به منظور افزایش روند افزایش درآمد و سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این ارتباط همواره نخستین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که وضعیت تعرفه‌ها را بازنگری و متناسب‌سازی کنیم که البته این ساده‌ترین راه حل محسوب می‌شود.

وی افزود: آنچه پس از طرح این راه حل مطرح می‌شود این است که اگر تعرفه‌ها در سال‌های اخیر ثابت مانده و متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است، آیا مصرف هم به همان نسبت ثابت مانده است یا خیر؟ یعنی در صورت افزایش قابل توجه مصرف کماکان باید با همان مدل‌های سنتی بحث تعرفه‌ها را متناسب کنیم یا ساز و کار‌های جدیدی را باید مورد توجه قرار دهیم.

هاشمی با بیان اینکه اگر ما سرمایه‌های ارزشمندی به طور مشخص در شرکت مخابرات در لایه‌های فعال و غیرفعال داریم، می‌توانیم بیش از پیش آن‌ها را مولد کنیم، افزود: گزارش‌های ارایه شده حکایت از آن دارد شرکت مخابرات در این مسیر گام‌هایی را برداشته است و باعث افزایش درآمد هم شده است.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه افزایش تعرفه‌ها از نگاه ما جامع‌الاطراف نیست و باید برای افزایش درآمد‌ها همه جوانب را مد نظر قرار دهیم، تصریح کرد: ضمن اینکه وضعیت معیشتی مردم هم از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت کما اینکه در حال حاضر این دغدغه جدی دولت و حاکمیت نیز محسوب می‌شود. بنابراین مدل‌های مورد نظر برای افزایش درآمد‌ها باید به گونه‌ای باشد که همه ابعاد را مورد توجه قرار دهد.

هاشمی با اشاره به مدل‌های مشارکت‌های عمومی و خصوصی به منظور کاهش هزینه‌ها گفت: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان با مشارکت مردم می‌تواند هم هزینه‌ها را کاهش دهد و هم کیفیت خدمات را بهبود ببخشد.

وی سپس با اشاره به سرمایه اجتماعی شرکت مخابرات ایران افزود: شما یک حجم قابل توجه از مشتریان وفادار دارید، چقدر به نیاز‌های این مشتریان توجه شده است و چقدر توانسته‌اید پاسخگوی این نیاز‌های باشید و توجه به این موضوعات می‌تواند ارزش افزوده قابل توجه‌ای ایجاد کند.

وزیر ارتباطات در خاتمه ابراز‌ امیدواری کرد که تعاملات شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات در دوره جدید مؤثرتر باشد و توافقات دو طرف به صورت کامل اجرایی شود.

انتهای پیام/