تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3765811
شناسه : 3765811
تاریخ :
لایحه حفاظت از حیات وحش به مجلس می‌رود اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تصویب لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش در دولت قرار است این لایحه برای تصویب نهایی به مجلس ارسال شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار استانها -

غلامرضا ابدالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: این لایحه که در حقیقت قانون جامع شکار و صید است، در کمیسیون‌های دولت به تصویب رسیده و با ارسال به مجلس امیدواریم تصویب آن را در ماه‌‌های آینده شاهد باشیم تا گامی مهم در اجرای سیاست‌های حفاظتی حیات وحش کشور برداشته شود.

وی تصریح کرد: در کنار اقدامات حفاظتی با بهره‌گیری از ظرفیت بخش‌های غیردولتی و در قالب تفاهمنامه‌های مشترک صیانت از گونه‌های شاخص نظیر یوز، آهو، قرقاول و... مورد توجه است که قطعا طرح‌های تکثیر، پرورش و نگهداری از این گونه‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به اجرای موفق طرح حفاظت مشارکتی از حیات وحش در سطح ملی و منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: نمونه موفق این احیا و نگهداری آهوی مغان است که به عنوان طرح پیشرو در احیای حیات وحش مورد توجه قرار می‌گیرد.

ابدالی افزود: محیط زیست تلاش می‌کند تا تمرکز و توجه خود را در حفظ و صیانت از عرصه‌های زیست محیطی، حیات وحش و گونه‌های گیاهی قرار دهد که در این راستا قطعا از ظرفیت متخصصان و کارشناسان امر استفاده خواهد شد.

وی با انتقاد از تخریب حیات وحش و تکه تکه شدن زیستگاه‌ها در کنار قاچاق جانواران وحشی و تعارض بین انسان و حیات وحش خاطرنشان کرد: ناپایداری فعالیت‌ها در این حوزه به کاهش جمعیت حیات وحش و شیوع برخی بیماری‌های مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش جانوری منجر شده که این خود تهدیدی بزرگ در تنوع زیستی این بخش است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضرورت جبران خسارت حیات وحش و پرداختی‌ها را در این حوزه یادآور شد و اضافه کرد: از محل تفاهمنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی و صندوق ملی محیط زیست به کشاورزان و باغداران در سال گذشته 12 میلیارد تومان از بابت آسیب حیات وحش پرداخت شده است.

ابدالی به برگزاری نشست‌های ملی و بین‌المللی در احیای بوم‌شناختی بر پایه طبیعت با محوریت تنوع زیستی و اکوسیستم‌های خشکی و آبی اشاره کرد و ادامه داد: مدیریت پایدار منابع آب و اکوسیستم آبی بسیار حیاتی است و قطعا در حفظ و احیای آن تلاشی مؤثر انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد در فندقلوی نمین نیز اشاره کرد و یادآور شد: اقدامات مناسب احیای گونه گوزن زرد در این سایت از حرکت‌های موفق استان اردبیل بوده و قطعا با تخصیص اعتبارات و همکاری‌های مشترک می‌توان در این زمینه به دستاوردهای مناسبی نیز رسید.

انتهای پیام/131/.