تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3765719
شناسه : 3765719
تاریخ :
پیش بینی تکمیل تصفیه خانه غدیر تا پایان امسال اقتصاد ایران: کرمانشاه- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از پیش بینی تکمیل تصفیه خانه غدیر تا پایان امسال خبر داد و گفت: ۵۰ درصد آب شرب کرمانشاه از سد گاوشان تامین می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، رسول فرهادی در نشست خبری که در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار شد با اشاره به وضعیت ذخایر و مصرف آب در کرمانشاه، اظهار کرد: سالانه پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت آبی استان کرمانشاه برآورد شده که از این میزان به طور سالانه مجوز برداشت ۶۱۵ میلیون مترمکعب از اب‌های سطحی و ۵۷۰ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی صادر می‌شود.

وی به حجم مخازن سدهای نیز اشاره کرد و افزود: به طور کلی حجم مخازن سدی استان کرمانشاه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که تنها ۷۳۵ میلیون مترمکعب از میزان حجم سدها معادل ۵۵ درصد پر شده است‌.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در ادامه به وضعیت آبی استان تاکید داشت و تصریح کرد: با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته در استان و اقلیم کرمانشاه شاهد تغییر الگوی بارشی و کاهش ذخایر آبی بودیم در این راستا تغییر الگوی مدیریتی با ارائه برنامه سازگاری با کم آبی در دولت دوازدهم دنبال شد.

فرهادی با بیان اینکه تغییر الگوی بارشی سبب کاهش بارندگی و خشکی منابع آبی از جمله سراب‌ها و رودخانه‌ها شده، گفت: یکی از بیشترین حوزه‌های فعالیتی در استان کرمانشاه که باعث مصرف بالای آب می‌شود فعالیت‌های کشاورزی است که با وجود حجم بالای مصرف آب تأثیر و آورده مناسبی برای این استان نداشته است.

وی خاطر با تاکید بر فعالیت ۱۰ هزار حلقه چاه مجاز در استان کرمانشاه، نشان کرد: به منظور اجرای طرح سازگاری با کم آبی و تغییر الگوی مصرف آب از مجموع پنج هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان طی یکسال ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز پر شدند و از این میزان تعداد ۲۰ حلقه چاه غیر مجازی که پس از فعالیت دوباره شناسایی و مجدد مسدود شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه بیان کرد: طی سال گذشته مجموعاً ۱۳۸ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده که ۷۸ میلیون مترمکعب از آن از طریق مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و نصب سه هزار و ۳۰۰ کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها بود که از این تعداد ۵۶۰ کنتور طی یکسال گذشته نصب شده است.

فرهادی مطرح کرد: با توجه به میزان مصرف آب استان تأمین ۹۳ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب شهر کرمانشاه به شرکت آبفا تحویل داده شده که از این میزان بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب آن از طریق سد گاوشان تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: انتقال آب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه از طریق تصفیه خانه غدیر به دلیل عدم تکمیل این تصفیه خانه از سال ۱۴۰۱ به صورت اضطراری وارد مدار شد و هم اکنون این تصفیه خانه با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که بر اساس تهیه و اقدام به خرید تجهیزات طی ۱۰ روز آینده نهایی خواهد شد و در همین راستا و با پیگیری‌های انجام شده پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری این تصفیه خانه به طور کامل بهره برداری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه ظرفیت تأمین آب شهر کرمانشاه را با نهایت ظرفیت آن حدود ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه دانست و اضافه کرد: این میزان برداشت آب از سد گاوشان در اوج مصرف آب در فصل تابستان بود اما در حال حاضر آب مصرفی شهر کرمانشاه که از سد گاوشان وارد تصفیه خانه غدیر و سپس وارد مدار می‌شود بین یک هزار و ۸۰۰ تا یک هزار و ۸۵۰ لیتر در ثانیه است.