تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3765650
شناسه : 3765650
تاریخ :
برگزاری جشنواره شعر منطقه‌ای «تمداربیت» بعد از وقفه پنج ساله اقتصاد ایران: شهرکرد_مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری جشنواره شعر منطقه‌ای «تمداربیت» بعد از وقفه پنج ساله گفت: استقبال شاعران از این رویداد رشد قابل قبولی داشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

پیام احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره شعر منطقه‌ای «تمداربیت» در سال ۱۴۰۳ پس از پنج سال وقفه با همکاری قرارگاه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شهید آوینی انجام شد که استقبال شاعران از این رویداد ادبی در مقایسه با دوره قبل با رشد قابل قبولی مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۷۴۴ اثر دریافت شده در دبیرخانه «تمداربیت» چهاردهم، ۱۴۴ اثر به دلیل آنکه به گویش لری سروده نشده، امکان حضور در بخش داوری را از دست داده است، افزود: در حال حاضر ۶۰۰ سروده از شاعران استان‌های اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان و البرز با پذیرش در دبیرخانه در مرحله داوری قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از ۶۰۰ اثر پذیرفته شده در دبیرخانه، ۴۰۰ اثر متقاضی شرکت در بخش آزاد است و ۲۰۰ سروده هم در بخش آئینی جشنواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

احمدی به داوری آثار جشنواره شعر «تمداربیت» در ۲ رده سنی زیر ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال هم اشاره کرد و گفت: ۱۳۰ شاعر شرکت‌کننده در چهاردهمین دوره این جشنواره، افراد بالای ۳۰ سال هستند و ۶۷ شاعر هم سن‌شان زیر ۳۰ سال است.

وی در ادامه با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در حوزه فرهنگ و هنر استان‌های زاگرس نشین، پیشتاز است و برخی رویدادهای منطقه‌ای مانند شاهنامه‌خوانی و نقالی لردگان، موسیقی زاگرس‌نشینان بروجن و «تمداربیت» اردل با سابقه برگزاری بیش از ۱۵ دوره توانسته است این جایگاه را تثبیت کند، عنوان کرد: فراهم شدن شرایط لازم برای تقویت این جایگاه فرهنگی از اولویت‌های کاری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به شمار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برخی رویدادهای هنری و فرهنگی باسابقه استان به عنوان بخشی از هویت شهری نیز شناخته می‌شوند و برنامه‌ریزی برای ارتقای کمی و کیفی آن‌ها می‌تواند به تثبیت هویت فرهنگی و هنری منطقه منجر شود.

احمدی مواهب طبیعی و جغرافیای انسانی شهرستان اردل را سرمایه‌ای ارزشمند برای طرح‌ریزی برنامه‌های مختلف هنری و ادبی دانست و اضافه کرد: امید است با فراهم شدن شرایط برای گسترش دامنه اجرایی جشنواره تمداربیت در مناطق مختلف این شهرستان، این رویداد بتواند در نوع خود به ارتقای جایگاه استان میان استان‌های زاگرس نشین کمک کند.

وی بیان کرد: سیزدهمین دوره جشنواره شعر گویشی «تمداربیت»، مرداد ۱۳۹۸ با حضور ۱۳۹ شاعر از ۹ استان زاگرس نشین در اردل برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این جشنواره امسال با همکاری قرارگاه شهید آوینی و با یادبود مرحوم داراب افسر بختیاری ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ به میزبانی این شهر برگزار می‌شود.