تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3765629
شناسه : 3765629
تاریخ :
۹۶ درصد متقاضیان فرزندخواندگی، خواهانِ کودک سالم زیر ۵ سال هستند اقتصاد ایران: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور گفت: درخواست نود درصد خانواده‌های متقاضی برای پذیرش کودک زیر ۵ سال، عامل طولانی شدن مدت انتظار در روند فرزندخواندگی آنهاست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نویز به نقل از ایلنا، علیرضا انجلاسی گفت: در فرایند فرزندخواندگی، خانواده‌های متقاضی ابتدا با مراجعه به سامانه ملی فرزندپذیری، اطلاعات ابتدایی مورد نیاز را ثبت می‌کنند و پس از مصاحبه ابتدایی و بازدید مددکاری در مرحله بعدی در صورت وجود کودک مورد نظر خانواده، به مشاور روان شناس فرزندخواندگی و مراجع ذیصلاح قانونی در امر عدم سوءپیشینه ارجاع می‌شوند.

وی افزود: تمامی مراحل فرزند خواندگی با ثبت موارد صورت می‌گیرد و در سامانه ملی فرزندپذیری نیز ثبت می‌شود که در طول این مراحل در صورت هر گونه پرسش، شماره‌های تماس مراجع استانی برای رسیدگی اعلام شده است.

معاون رییس سازمان بهزیستی با اشاره به بزرگترین چالش در روند فرزندخواندگی گفت: میزان درخواست بالای خانواده‌های متقاضی برای کودکان زیر ۲ سال و سالم است به گونه‌ای که بیش از ۶۵ درصد متقاضیان کودک زیر ۲ سال و بیش از ۹۶ درصد متقاضیان متقاضی کودک سالم زیر ۵ سال هستند.

انجلاسی افزود: در سه سال اخیر، با وجود مساعدت‌ها و تسریعی که در حوزه قضایی و اقدامات سازمان بهزیستی رخ داده است، شاهد طولانی شدن روند فرزندخواندگی در برخی موارد هستیم، زیرا تعداد کودکان دارای شرایط واگذاری با تعداد خانواده های متقاضی همخوانی ندارد و در صورت وجود کودک، اولویت با خانواده‌هایی است که دارای شایستگی‌های کسب شده اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سلامت بوده و در سال‌های پیشتر ثبت نام کرده بودند.

انجلاسی درخصوص آمار واگذاری تعداد فرزندخواندگی در سال گذشته افزود: در این زمینه با رشدی ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۲۵۵۰ کودک رسیده ایم.

وی گفت: لازم به ذکر است که این فرایند ارتباطی با طرح خانواده میزبان که حدود یک سال است از اجرای آن می‌گذرد ندارد چرا که اولویت با ورود کودکان به خانواده زیستی یا خویشاوند خود و در درجه بعدی فرزندخواندگی است و اگر چنین شرایطی فراهم نبود، برخی کودکان وارد خانواده موقت میزبان می‌شوند تا شرایط حضور آنان در یکی از خانواده‌های دائمی فراهم شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور افزود: خانواده‌هایی که ابهاماتی در خصوص روند فرزندپذیری دارند می‌توانند از طریق «سامانه ملی فرزندپذیری» به نشانی adoption.behzisti.net ثبت نموده و یا موارد خاص را به مراتب بالاتر (استانی و کشوری) از طریق شماره‌های تماس اعلامی در این سامانه اعلام نمایند.