تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3765612
شناسه : 3765612
تاریخ :
ارتباط ابتلا به پارکینسون با میزان آلاینده های هوا اقتصاد ایران: بیماری پارکینسون دومین اختلال تحلیل دهنده شایع پس از آلزایمر است که با آلودگی هوا مرتبط می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروزنامه جمهوری اسلامی، احمد چیت‌ساز، در نشست خبری شهریور 1403 با خبرنگاران مشخصات افراد مبتلا به پارکینسون را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: آلودگی هوای صنعتی و بیماری از آلاینده‌های هوا از جمله عامل تشدید بیماری پارکینسون می‌باشد و برخی از آلاینده‌های هوا که در برخی از ترکیبات شیمیایی به کار می‌روند قادر است از سطح خونی مغزی عبور کنند و به طور مستقیم به مغز آسیب برسانند این مسئله به ویژه برای ذرات کوچک معلق صدق می‌کند که می‌توانند به مناطق حساس وارد شوند.

وی به آلاینده‌های هوای صنعتی اشاره کرد و افزود: مطالعات مختلف نشان می‌دهد که قرارگیری در معرض آلاینده‌های هوای صنعتی می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط باشد. در این وضعیت، سلول‌های عصبی سالم ارتباط خود را با سایر سلول‌های عصبی از دست می‌دهند و به‌درستی کار نمی‌کنند یا می‌میرند. معمولا آسیب مغزی در آلزایمر از هیپوکامپ و قشر انتورینال شروع می‌شود. این نواحی مغز در ایجاد خاطرات دخیل هستند. با پیشرفت آلزایمر، آسیب می‌تواند نواحی بیشتری از مغز را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی ممکن است آتروفی مغز یا کوچک شدن مغز رخ دهد.


استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در رابطه با مقاله 2018 به ارتباط بین الگوی هوای آلوده و پژوهش جدید و بررسی اثرات آلودگی محیطی بر بیماری‌های آلزایمر اشاره کرد و گفت: این مقاله بخشی از پژوهش‌های جدیدی است که رابطه بین عوامل محیطی به ویژه به آلودگی هوا و بیماری عصبی، و مطالب بررسی ارتباطات میان اختلالات خواب می‌پردازد.وی افزود: این مطالعه به بررسی ارتباط بین قرارگیری طولانی مدت در معرض آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از بیماری پارکینسون در یک گروه بزرگ جمع‌آوری شده در اروپا پرداخته است.

چیت ساز به آلوده بودن شهر اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: اصفهان قلب صنعتی است که با فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی اصفهان و شهرک‌های صنعتی، این شهر را به آلوده کننده‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با ارائه راهکار و پیشنهاد برای آلودگی هوا افزود: ایجاد یک برنامه پشتیبانی از بیماران پارکینسون با مشارکت صنایع، ایجاد پروژه سبز صنعتی، افزایش آگاهی عمومی درباره این بیماری و اختصاص اعتبار با نظارت در حوزه تحقیقات و پژوهش مرتبط و همکاری در جهت ارائه برنامه‌های حمایتی تفریح و رفاهی برای بیماران پارکینسون ضروری است.

در ادامه این نشست مهدی کمالی، عضو هیات علمی پژوهشکده محیط‌زیست و مدیر گروه پژوهشی مدیریت منابع آب، از استفاده بیش از حد از ظروف پلاستیکی آب معدنی، و عدم استفاده از آب مصرفی در لیوان شیشه‌ای و یا فلزی انتقاد کرد وگفت: باید در مراسم‌ها، آب با پارچ و یا آب کلمن گذاشته شود، تا مردم مجبور نشوند از آب معدنی استفاده کنند.

وی به منظور آگاهی و اطلاع به مردم گفت: برای تصویر آب ناسالم و هوای ناسالم به سراغ اساتید دانشگاه‌ها برویم و حرف‌های آن‌ها را گوش کنیم و انتشار دهیم. وی در ارتباط با تولید پسماند خانگی بیش از حد مردم گفت: ما مردم اصفهان از نظر تولید پسماند خانگی رتبه بالای کشور هستیم، چون مصرف گرا هستیم، مثلا پوست میوه‌ها را داخل آشغال‌ها می‌ریزیم که در نهایت به کودهای سمی تبدیل می‌شود.