تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3765543
شناسه : 3765543
تاریخ :
چالش‌ جدی «فورد» در بازار اروپا اقتصاد ایران: بیش‌از یک‌سال است که تولید فورد فیستا متوقف شده اما هنوز به این فکر می‌کنیم آیا تصمیم مدیران فورد درست بوده است یا خیر. بازنشستگی فیستا سیلی دیگری بر صورت افرادی بود که خواهان خودروهای سواری هستند. در سال ۲۰۲۲ موندئو به سرنوشت مشابهی دچار شده بود و در سال ۲۰۱۹ نیز خودرو شهری کا حذف شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

از طرفی آمار فروش دروغ نمی‌گویند و تصمیم فورد برای تمرکز روی کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها جواب نداده است. بر اساس آمار منتشرشده توسط انجمن خودروسازان اروپایی، فورد امسال افت فروش چشمگیری داشته است. تقاضا در اتحادیه اروپا، انجمن تجارت آزاد اروپا و بریتانیا ۱۶.۹درصد کاهش یافته و به ۲۲۶,۳۶۵ دستگاه رسیده است.

در اتحادیه اروپا ۲۷ کشور حضور دارند و این رقم در انجمن تجارت آزاد نیز به ۴ کشور می‌رسد. بریتانیا نیز از زمان برگزیت در سال ۲۰۲۰ آمار جداگانه‌ای به ‌حساب می‌آید. باید دانست سهم فورد از این بازارها در نیمه اول امسال از ۴.۱ به ۳.۳درصد کاهش یافته است که البته جای تعجبی هم ندارد.

گزینه تاثیرگذار

توقف تولید فیستا بی‌شک بر کاهش فروش این خودروساز آمریکایی تاثیر دارد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، در جدول پرفروش‌ترین‌های نیمه اول سال جاری میلادی، همه خودروها به جز یک محصول به کلاس خودروهای کوچک تعلق داشته‌اند. نکته مهم اینکه اکثر این خودروها رشد فروش دو رقمی را تجربه کرده‌اند. در مجموع میزان فروش سوپرمینی‌ها با رشد ۵.۷درصدی به ۹۵۶,۸۶۵ دستگاه رسیده که ۵۱,۳۹۲ دستگاه بیشتر از نیمه‌اول سال قبل است. با حذف هاچ‌بک کوچک فورد از بازار، مشتریان تصمیم گرفته‌اند خودرو دیگری را خریداری کنند.

پرفروش‌ترین سوپرمینی‌های اروپا به ترتیب داچیا ساندرو، رنو کلیو، پژو۲۰۸، سیتروئنC۳، تویوتا یاریس، اوپل‌کورسا، فولکس‌واگن پولو، اشکودا فابیا، سئات ایبیزا و هیوندای i۲۰ هستند که همه آن‌ها به غیر از کورسا رشد فروش بالایی داشته‌اند؛ اما برای فورد مشکل دیگری هم وجود دارد چراکه قرار است فوکوس هم از بازار حذف شد. این تصمیم در اواسط سال ۲۰۲۲ گرفته شد و آمریکایی‌ها اعلام کردند در سال ۲۰۲۵ فوکوس را راهی موزه می‌کنند. چند ماه قبل نیز این کمپانی مجددا روی تصمیم خود برای توقف تولید فوکوس در نوامبر ۲۰۲۵ تاکید کرد.

سگمنتی با چالش‌های فراوان

اگر بازهم به آمار فروش نگاه کنیم وضعیت کنونی فورد در اروپا را بهتر درک خواهیم کرد. کلاس خودروهای کامپکت در اروپا رشد ۱۱.۵درصدی در شش‌ماهه ابتدایی امسال داشته و با افزایش فروش ۸۶,۱۶۱دستگاهی به ۸۳۷,۳۵۱دستگاه رسیده است. اگرچه فروش فوکوس در این بازه زمانی افت حدود ۲۰درصدی داشته اما علت آن را می‌توان مشکلات زنجیره تولید دانست. با این وجود فوکوس توانسته است پنجمین خودرو پرفروش کلاس کامپکت‌ها در اروپا باشد. زمانی که فوکوس از بازار حذف شود تنها محصول فورد در اروپا موستانگ خواهد بود.

با اینکه موستانگ جزو بهترین خودروهای عضلانی دنیاست اما به خاطر استفاده از پیشرانه حجیم در اروپا طرفداران زیادی ندارد چراکه اکثر کشورهای اروپایی مالیات‌های سنگینی بر چنین محصولاتی وضع کرده‌اند. فورد در نیمه‌اول امسال تنها ۱۳۲۳ دستگاه موستانگ در قاره همیشه‌سبز به فروش رسانده که نشان‌دهنده افت ۲۶.۶درصدی است.

همچنین در کلاس خودروهای میان‌سایز که موندئو نیز در آن حضور داشت شاهد رشد فروش هستیم. تقاضا برای این خودرو در بازه زمانی موردبحث ۶.۶درصد بیشتر شده و به ۱۷۸,۶۷۹ دستگاه رسیده است. پرفروش‌ترین خودرو این کلاس تسلا مدل۳ است و پس از فولکس‌واگن پاسات، اشکودا ساپرب، پژو ۴۰۸، فولکس‌واگن آرتئون، پژو۵۰۸، فولکس‌واگن ID.۷، هیوندای آیونیک ۶، سوبارو اوت‌بک و تویوتا کمری قرار دارند.

مرتفع‌هایی که جایگزین می‌شوند

فورد جانشینی برای فیستا، فوکوس و موندئو در نظر گرفته و به‌جای آن شاسی‌بلند برقی اکسپلورر را به همراه کاپری که آن هم قدبلندی بدون آلایندگی است، عرضه می‌کند. این دو خودرو بر اساس پلت‌فرم MEB گروه فولکس‌واگن شکل گرفته‌اند و بنابراین اشتراکاتی با فولکس‌واگن ID.۴ و ID.۵ دارند. البته که فورد نمی‌تواند انتظار داشته باشد این خودروهای جدید بتوانند جای محصولات خوشنام و پرطرفداری همچون فیستا، فوکوس و موندئو را پر کنند.

در شش‌ماهه ابتدایی امسال، خودروهای برقی تنها سهم ۱۲.۵درصدی از بازار اروپا داشته‌اند. فورد همچنین می‌خواهد پوما برقی را نیز به عنوان ارزان‌ترین خودرو بدون آلایندگی خود در این بازار عرضه کند. پوما جدید اواخر سال جاری میلادی معرفی خواهد شد و رقبای سرسختی به‌ویژه از سوی استلانتیس انتظار آن را خواهند کشید.

باید دانست فورد از برنامه‌های خود برای عرضه انحصاری خودروهای برقی در اروپا تا سال ۲۰۳۰ عقب‌نشینی کرده و علت این تصمیم را کاهش تقاضا برای چنین محصولاتی دانسته است. افت فروش فاحش فورد در اروپا یک موضوع کلیدی را نشان می‌دهد: محدودیت‌های جدی برای خریداران کراس‌اوور وجود دارد.

کلاس خودروهای فیستا، فوکوس و موندئو در اروپا همچنان فروش بالایی دارند اما فورد حالا نظاره‌گر فروش رقباست. این خودروساز فقط روی فروش شاسی بلندها و موستانگ شرط بسته است. البته اروپا تنها جایی نیست خودروهای سواری فورد را حذف شده می‌بیند.

فیستا، فوکوس، فیوژن و تاروس چندسال است که در آمریکا نیز عرضه نمی‌شوند و جای خود را به کراس‌اوورها و وانت پیکاپ ها داده‌اند. البته جیم فارلی، مدیرعامل این شرکت اخیرا گفته آمریکایی‌ها باید خودروهای کوچک‌تر را خریداری کنند، محصولاتی که اصلا توسط فورد تولید نمی‌شوند.

جیم فارلی گفته است: «ما باید شروع به دوست داشتن دوباره خودروهای کوچک‌تر کنیم. این موضوع برای جامعه ما و همه‌گیری خودروهای برقی بسیار مهم است. ما هم‌اکنون خودروهای بسیار بزرگ را دوست داریم اما وزن بالای آن‌ها یک مشکل است.»

تضادی که کماکان برقرار است

البته اظهارات فارلی را نباید به تعهد فورد برای تولید خودروهای کوچک‌تر تعبیر کرد چراکه آمریکایی‌ها علاقه شدیدی به وانت پیکاپ ها و شاسی‌بلندها دارند. البته وضعیت اروپا متفاوت است و خریداران خودروهای کوچک را ترجیح می‌دهند. با اجرایی شدن توقف فروش خودروهای درون‌سوز در سال ۲۰۳۵، احتمالا فورد زمان مناسب برای احیای فیستا و موندئو را از دست داده است.

به‌نظر می‌رسد سال‌های پیش‌رو برای فورد اروپا سخت باشد چراکه رقبا خودروهای عادی خود را همچنان عرضه می‌کنند. از طرف دیگر رشد فروش خودروهای برقی نیز کاهش یافته و شاید مدیران فورد نگران عملکرد ضعیف پوما، اکسپلورر و کاپری باشند. اما خبر مسرت‌بخش برای فورد اروپا این است که کراس‌اوور ساب کامپکت پوما فروش خوبی داشته و این رقم با افزایش ۸.۴درصدی در نیمه اول امسال به ۸۳,۶۶۸ دستگاه رسیده است.