تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3765510
شناسه : 3765510
تاریخ :
تبعیض درآمدی باید برطرف شود اقتصاد ایران: احمد نجاتیان، رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در برنامه تلویزیونی "کشیک سلامت"، به اعتراضات جامعه پرستاری اشاره کرد و اعلام کرد که مطالبات معوقه پرستاران به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص یافته است. او تأکید کرد که این منابع که برای پرداخت معوقات طولانی‌مدت پرستاران تا سقف ۱۸ ماه تأخیر در نظر گرفته شده است، باید به پرستاران پرداخت شود تا میزان تأخیر در پرداخت حقوق‌ها به دو تا سه ماه کاهش یابد. این تأخیرات نیز به دلیل بررسی اسناد در بیمه‌ها است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

نجاتیان با بیان اینکه وزیر بهداشت بر پیگیری مشکلات از طریق سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی تأکید دارد، گفت: "اعتراضات پرستاران و مطالبات آن‌ها بحق بوده و باید فراتر از نظام سلامت به این مسائل توجه شود. وضعیت معیشتی کارکنان دولت به‌ویژه در بخش‌هایی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، مانند پرستاران، به شدت آسیب دیده است."

وی ادامه داد: "در حالی که برخی کارکنان دولتی در حوزه‌هایی با درآمدهای بالا فعالیت می‌کنند، تبعیض در میان درآمدهای کارکنان دولت باید رفع شود. همچنین گزارش‌های مربوط به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید هر ۶ ماه به مجلس ارائه شود، اما به نظر می‌رسد نظارت بر این مسئله به درستی انجام نمی‌شود."

نجاتیان به اهمیت توجه به پرستاران به عنوان نیروی کلیدی در بیمارستان‌ها و نظام سلامت اشاره کرد و تأکید کرد: "سه عامل اصلی برای نگهداشت نیروی انسانی، شامل معیشت، احترام و ارتقا است. پرستاران ۱۹ مشکل معیشتی دارند که فهرست آن‌ها توسط نظام پرستاری تهیه شده است، اما اراده‌ای برای حل آن‌ها در وزارت بهداشت و سازمان‌های مرتبط وجود ندارد."

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام پرستاری نهادی قانونی است و اهداف آن شامل استانداردسازی خدمات، نظارت بر خدمات و حمایت‌های صنفی است، افزود: "این سازمان مستقل از وزارت بهداشت عمل می‌کند، اما ما خود را در کنار وزارت بهداشت می‌دانیم و در مراجع قانونی، نماینده پرستاران هستیم."

نجاتیان همچنین تأکید کرد که سازمان نظام پرستاری تنها نهادی است که بر اساس رأی مستقیم پرستاران اداره می‌شود و بیش از ۴۰ هزار نفر پرستار در انتخابات هیئت‌های مدیره این سازمان شرکت کرده‌اند.