تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3765499
شناسه : 3765499
تاریخ :
علت توقف ساخت مترو در زمان جنگ تحمیلی چه بود؟ اقتصاد ایران: در بحبوحه سال‌های جنگ تحمیلی و به دلیل عدم احساس ضرورت تداوم کار در آن مقطع زمانی، هیئت وزیران در اسفند ماه سال ۱۳۶۰ توقف کامل طرح مترو را تصویب کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روز 11 شهریورماه، سالروز آغاز مجدد عملیات اجرایی شبکه مترو تهران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حساب می‌آید؛ در این روز از سال 1365 به موجب پیگیری‌های صورت گرفته در دولت وقت، فعالیت شرکت راه آهن شهری تهران و حومه بر مبنای ساخت دو خط درون شهری و یک خط برون شهری به سمت کرج از سر گرفته شد.

تهران به عنوان شهر پیشرو در احداث شبکه راه آهن زیرزمینی درون شهری کشور، سال 1347 در اولین طرح جامع شهری، بحث حمل و نقل ریلی دیده شد. سال 1350 شهرداری تهران، بررسی وضعیت حمل و نقل درون شهری را به شرکت فرانسوی سوفرتو واگذار کرد. این موسسه بر مبنای اطلاعات و آمار جمع‌آوری شده و پیش‌بینی‌های مربوط به توسعه و رشد پایتخت، در سال 1353 گزارش جامعی با عنوان "طرح ترافیک و حمل و نقل تهران" ارائه کرد. در این طرح جامع، سیستم "خیابان ـ مترو" بر اساس ایجاد خط 7 خط مترو به طول 147 کیلومتر پیشنهاد شد. بر اساس طرح مذکور بود که اردیبهشت ماه سال 1354 ، لایحه تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه از طرف دولت وقت به مجلس ارائه شد و مورد تصویب مجلس شورای ملی و مجلس سنا قرار گرفت.

نخستین اساسنامه شرکت مترو تهران نیز در تیر ماه 1354 به تصویب رسید. در همان سال احداث 4 خط مترو در فاز نخست مورد تصویب شهرداری، انجمن شهر و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و اجرای آن توسط دولت وقت تایید شد. سال 1355 قرارداد جدید با همان شرکت سوفرتو جهت مطالعه، طراحی و نظارت بر ساخت متروی تهران منعقد شد. فعالیت‌های اجرایی قطعه نخست در اواخر سال 1356 شروع و تا سال 1360 زیر نظر مهندسین مشاور شرکت فرانسوی ادامه داشت. طی این سالها حدود 2300 متر تونل و بخشی از سازه 3 ایستگاه در بخش حد فاصل بزرگراه شهید حقانی و خیابان شهید بهشتی فعلی به صورت تراشه باز احداث شد.

اما در بحبوحه سال‌های جنگ تحمیلی و به دلیل عدم احساس ضرورت تداوم کار در آن مقطع زمانی، هیئت وزیران در اسفند ماه سال 1360 توقف کامل طرح مترو را تصویب کرد. در نهایت پس از پیگیری‌های صورت گرفته در دولت وقت، راه‌اندازی مجدد طرح مترو در جلسه مورخ دهم فروردین ماه 1364 هیئت دولت تصویب شد و این مصوبه در تاریخ نهم مرداد ماه همان سال برای اجرا ابلاغ شد.

به این ترتیب و متعاقب انجام مقدمات کار، از سال 1365 فعالیت شرکت راه آهن شهری تهران و حومه مجدداً آغاز و نخستین ایستگاه‌ها در اسفندماه سال 1377 راه اندازی شد.

انتهای پیام/