تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3765464
شناسه : 3765464
تاریخ :
تحولات اوکراین|حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در خاک روسیه اقتصاد ایران: برکناری فرمانده نیروی هوایی اوکراین در پی سقوط اف-۱۶، درخواست چین از آمریکا برای تلاش در راه صلح در اوکراین، ایجاد دفتر هماهنگی کمک‌های نظامی اروپا در کی‌یف، حجم کلی کمک نظامی بروکسل به اوکراین و شرط هند برای اجلاس صلح، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  دمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، شب گذشته در نشست شورای امنیت تاکید کرد که شرکت نظامی خصوصی آمریکایی Forward Observation Group که با نیروهای مسلح اوکراین همکاری دارد، به وضوح و در برابر دیدگان غرب، قوانین حقوق بین‌الملل بشردوستانه را نقض می‌کند.

این دیپلمات روس یادآور شد که این شرکت پس از انتشار تصاویری که در آن سربازی با نشان‌های آمریکایی یک خمپاره را به سمت یک زمین بازی کودکان و خانه‌ای هدف‌گیری کرده بود، شناخته شد.  پولیانسکی افزود: «خود نیروهای مسلح اوکراین دیگر توان زیادی ندارند، و ماجراجویی در منطقه کورسک تا حد زیادی به دلیل مشارکت گسترده مزدوران غربی در این عملیات رخ داده است. این موضوع حتی در صفحات شبکه اجتماعی شرکت نظامی خصوصی Forward Observation Group نیز به‌طور آشکار اعلام شده است. در همان‌جا، تصاویر موقعیت جنگی تیم خمپاره‌انداز این گروه در منطقه کورسک روسیه نیز منتشر شده است. اینگونه است که قوانین حقوق بین‌الملل بشردوستانه در برابر چشمان همکاران غربی ما به‌طور گسترده و آشکار نقض می‌شود.»

چند روز قبل استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل، در واکنش به انتشار تصاویر مربوط به فعالیت شرکت نظامی خصوصی آمریکایی که در کنار نیروهای اوکراینی می‌جنگد، گفت که نمی‌تواند اعتبار دقیق این تصاویر را تایید کند.

در عین حال، پیشتر وزارت امور خارجه روسیه از دخالت ایالات متحده در حمله به منطقه کورسک  خبر داده و یادآور شد که در خصوص اتباع آمریکایی که در این عملیات شرکت دارند، اقدامات لازم تحقیقاتی به‌منظور پیگرد قانونی بر اساس قانون جزای فدراسیون روسیه انجام خواهد شد.

در این رابطه جفری ساکس، استاد دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده، در مصاحبه با خبرنگار تاکر کارلسون نیز توضیح داده که نیروهای آمریکایی در عملیات نظامی ویژه در کنار نیروهای مسلح اوکراین، از جمله به عنوان مشاور و استراتژیست، مشارکت دارند. این کارشناس آمریکایی گفت: «ما در واقع در وضعیت جنگ گرم با روسیه هستیم، زیرا نه تنها تأمین مالی و تجهیزاتی ارتش اوکراین را انجام می‌دهیم، اهداف و استراتژی تعیین کرده و مشاوره می‌دهیم، بلکه نیروهایی نیز در خط تماس درگیری داریم. این نیروها الزاماً لباس نظامی آمریکایی به تن ندارند، گاهی به عنوان مزدور شناخته می‌شوند و گاهی نیز ملیت آنها پنهان نگه داشته می‌شود.»

ساکس افزود که آمریکایی‌ها تصمیمات مهمی می‌گیرند که روسیه از آن آگاه است. به عقیده وی، دخالت بیش از اندازه در این درگیری واقعاً «دلیلی برای نگرانی» است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و بیستمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

زلنسکی فرمانده نیروی هوایی اوکراین اولشچوک را برکنار کرد

رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، فرمانده نیروی هوایی این کشور "نیکولای اولشچوک" را برکنار کرد. این موضوع در فرمانی در روز جمعه، 30 آگوست، مشخص شده است.
در فرمان زلنسکی آمده است: «اولشچوک نیکولای نیکولاویچ از سمت فرماندهی نیروی هوایی نیروهای مسلح اوکراین برکنار شود.»

فرمانده نیروی هوایی اوکراین خود به مارینا بزوگلا، نماینده پارلمان اعلای اوکراین از حزب «خدمتگزار مردم»، هشدار داده بود که باید در مورد اظهارات خود درباره سقوط اخیر جنگنده F-16 اوکراین پاسخگو باشد. طبق اطلاعات این نماینده، نیکولای اولشچوک سعی در پنهان کردن اطلاعاتی داشت که نشان می‌داد نیروهای خودی به اشتباه جنگنده F-16 را سرنگون کرده‌اند و این مسئله حتی اصلی‌ترین متحد اوکراین، ایالات متحده - را نیز بی‌اعتبار کرده است.

فرمانده نیروی هوایی اوکراین پیشتر گفته بود که در حال حاضر یک تحلیل جامع از حادثه سقوط در حال انجام است. او معتقد است که اطلاعات مربوط به چنین حوادثی نمی‌تواند فوراً به صورت علنی منتشر شود.

یک روز قبل، گزارش شد که یکی از جنگنده‌های F-16 تحویل داده شده به کی‌یف سقوط کرده است. گفته شده این حادثه در 26 آگوست، تنها چند هفته پس از ورود اولین هواپیمای ساخت آمریکا به اوکراین رخ داده است. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین بعداً سقوط این جنگنده و کشته شدن خلبان آن را تأیید کرد. در عین حال، وزارت دفاع ایالات متحده از اظهار نظر در مورد سقوط اولین جنگنده F-16 تحویل داده شده به اوکراین خودداری کرد.

 آمریکا از اعزام متخصص برای نگهداری F-16 به اوکراین خودداری کرده است

روزنامه "وال استریت ژورنال" به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دفتر رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن، از اعزام نیروهای غیرنظامی آمریکایی برای نگهداری جنگنده‌های F-16 به اوکراین صرف نظر کرد. 

در این گزارش آمدهت: «دولت بایدن پیشنهاد نظامیان برای اعزام پیمانکاران آمریکایی به اوکراین جهت نگهداری تجهیزات نظامی غربی، از جمله جنگنده‌های F-16، را به دلیل نگرانی‌های امنیتی رد کرد.»

به گفته منابع این روزنامه، شورای امنیت ملی آمریکا پیشنهاد اعزام پیمانکاران غیرنظامی به اوکراین برای نگهداری جنگنده‌های F-16 و سایر تجهیزات نظامی را بررسی کرد، اما جامعه اطلاعاتی و سایر نهادها این اقدام را در حال حاضر بسیار پرخطر دانستند.

همچنین گزارش شده که امید اصلی به پیمانکاران اروپایی است که اگر نه همه، ولی بخش بزرگی از مسئولیت نگهداری F-16 را بر عهده خواهند گرفت.

چین از ایالات متحده خواست برای صلح در اوکراین تلاش کند

گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت درباره ارسال تسلیحات غربی به کی‌یف اعلام کرد که ایالات متحده به جای ایجاد تنش و رویارویی و متهم کردن دیگر کشورها، باید با سایر کشورها برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین همکاری کند. 

او گفت: «ما به ایالات متحده توصیه می‌کنیم که اگر واقعاً می‌خواهند به این درگیری پایان دهند، لازم است تلاش‌های خود را با دیگر کشورها، از جمله چین، هماهنگ کنند، به جای اینکه از مسئولیت‌های خود شانه خالی کرده و به رویارویی با دیگران بپردازند.»

این دیپلمات چینی افزود که واشنگتن وانمود می‌کند که از تلاش‌های پکن برای ترویج صلح بی‌خبر است. علاوه بر این، ایالات متحده بارها اظهارات نادرستی ارائه داده و چین را در شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با مسائل اوکراین بدنام کرده است. او تأکید کرد: «چین به شدت با این اتهام زنی‌ها مخالف است و به هیچ وجه آن را نمی‌پذیرد.»

پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرده بود که چین و ایالات متحده در مذاکرات برای حل بحران اوکراین موفقیتی نداشته‌اند. به گفته او، چین بر این باور است که این درگیری باید از طریق دیپلماتیک پایان یابد.

مخالفت اسلواکی با لغو محدودیت‌ها برای حملات اوکراین به خاک روسیه 

نشریه "پولیتیکو" گزارش داد که اسلواکی با لغو محدودیت‌های اعمال‌شده توسط کشورهای غربی برای حملات نیروهای مسلح اوکراین به عمق خاک روسیه مخالف است.

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در مسائل خارجی، در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «سلاح‌هایی که ما به اوکراین ارسال می‌کنیم باید به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد و محدودیت‌ها باید برداشته شود تا اوکراینی‌ها بتوانند به مکان‌هایی که روسیه آنها را بمباران می‌کند، حمله کنند. در غیر این صورت، این سلاح‌ها بی‌فایده خواهند بود.»

با این حال، نمایندگان اسلواکی با این پیشنهاد مخالفت کرده و از موضع مجارستان علیه حملات اوکراین به روسیه حمایت کردند. آنها همچنین از اینکه این نشست در بوداپست برگزار نشده، ابراز تأسف کردند. البته این پیشنهاد توسط فرانسه، سوئد، لتونی، هلند و لهستان حمایت شد. برخی از نمایندگان این کشورها اشاره کردند که قوانین بین‌المللی ممنوعیتی برای ورود به خاک یک کشور مهاجم برای دفاع از خود قائل نیست.

اتحادیه اروپا هم پس از ناتو در کی‌یف دفتر هماهنگی کمک‌های نظامی افتتاح می‌کند

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای دفاع کشورهای اتحادیه اروپا توافق کردند که پس از ناتو یک دفتر ارتباطی در کی‌یف برای هماهنگی کمک‌های نظامی به اوکراین افتتاح کنند.

بورل گفت: «اتحادیه اروپا یک دفتر برای هماهنگی در کی‌یف افتتاح خواهد کرد.» به گفته او، در این دفتر نظامیان مشغول به کار خواهند بود و شامل پنج یا شش نفر خواهد بود که مسئول هماهنگی آموزش نیروهای مسلح اوکراین خواهند بود.

کمک نظامی کلی اتحادیه اروپا به اوکراین به 43.5 میلیارد یورو رسید

رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که کمک نظامی کلی اتحادیه اروپا به اوکراین به 43.5 میلیارد یورو رسیده است. جوزپ بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: «کمک نظامی کلی اکنون از 43 میلیارد یورو فراتر رفته است. این مبلغ 43.5 میلیارد یورو است.»

وی همچنین اعلام کرد که وزرای دفاع اتحادیه اروپا در خصوص لغو مشترک محدودیت‌ها برای استفاده از تسلیحات تحویلی برای حملات به خاک روسیه به توافق نرسیده‌اند. بورل همچنین اعلام کردکه کشورهای عضو تصمیم گرفته‌اند که این مسئله یک موضوع دوجانبه است و بنابراین تصمیم باید توسط آن کشورهایی که تسلیحات را ارائه می‌دهند، گرفته شود.

وی یادآور شد که اعزام مربیان اروپایی به اوکراین در دستور کار اتحادیه اروپا قرار ندارد. بورل گفت: «اعزام مربیان در دستور کار ما نیست. ما در حال بحث در مورد ایجاد یک مرکز هماهنگی در اوکراین هستیم، ولی صحبتی از اعزام مربیان نشده است.»

هانو پوکور، وزیر دفاع استونی، نیز بیان کرد که کشورهای اتحادیه اروپا هنوز در خصوص اعزام مربیان نظامی به اوکراین به توافق نرسیده‌اند. 

پوکور در حاشیه نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل تأکید کرد که دستیابی به توافق لازم است، زیرا اعزام مربیان اروپایی به اوکراین نمی‌تواند تنها یک مأموریت برای یک کشور باشد.

پیشتر، روزنامه آلمانی "ولت ام زونتاگ" گزارش داده بود که وزرای امور خارجه و دفاع کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند برای نخستین بار امکان اعزام مربیان نظامی به اوکراین را بررسی کنند. این نشریه اشاره کرده بود که تصمیم در این مورد باید حداکثر تا نوامبر اتخاذ شود.

اتحادیه اروپا تمایلی به درگیری مسلحانه با روسیه ندارد

رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا تمایلی به جنگ با روسیه ندارند. جوزپ بورل گفت: «حتی اگر ما امکان حملات به خاک روسیه را بررسی کنیم، ما در حال جنگ با روسیه نیستیم. هیچ‌کس نمی‌خواهد با روسیه جنگ کند.»

او همچنین توضیح داد که اتحادیه اروپا تنها در حال حمایت از اوکراین است. بورل در ادامه افزود که ذخایر نظامی کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل انتقال تسلیحات به کی‌یف کاهش یافته است و این درگیری برای اتحادیه اروپا یک «زنگ خطر» در زمینه توانمندی‌های نظامی بوده است.

وی همچنین اشاره کرد که به همین دلیل اتحادیه اروپا تا پایان آگوست 700 هزار گلوله 155 میلی‌متری به اوکراین ارسال کرده است، در حالی که پیشتر وعده داده شده بود که تا 1 مارس یک میلیون گلوله ارسال شود.

جوزپ بورل در عین حال هشدار داد که ذخایر نظامی کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل انتقال تسلیحات به اوکراین کاهش یافته است. او گفت: «بیش از 10 ماه از درگیری و حمایت از اوکراین نشان داده است که ذخایر ما ناکافی است و زنجیره‌های تأمین ما شکننده هستند.»

وعده سازمان ملل برای بررسی اطلاعات درباره خشونت‌های جنسی نظامیان اوکراینی در منطقه کورسک 

تامین آل‌قیطان، سخنگوی رسمی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که این دفتر هنوز اطلاعاتی درباره جنایات جنسی نیروهای مسلح اوکراین در منطقه کورسک دریافت نکرده، اما آماده است تا در صورت دریافت داده‌های مربوطه، آنها را بررسی کند. او گفت: «ما هیچ اطلاعاتی در مورد این ادعای خاص دریافت نکرده‌ایم. ما به بررسی دقیق تمامی اطلاعات دریافتی ادامه خواهیم داد.»

به گفته سخنگو، دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به دقت عواقب درگیری‌ها برای غیرنظامیان، از جمله در منطقه کورسک، را رصد می‌کند و موارد نقض حقوق بشر که به‌طور مستند تأیید شده‌اند را گزارش می‌دهد.

پیشتر در روز جمعه، رودیون میروشینک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه در امور جنایات مقامات کی‌یف، گفت که اطلاعات مربوط به جنایات نیروهای مسلح اوکراین در نزدیکی کورسک جمع‌آوری و به نمایندگی‌های روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ارائه خواهد شد تا آنها بتوانند با اطلاعات مربوط به حملات نیروهای اوکراینی به غیرنظامیان آشنا شوند.یک روز قبل، این دیپلمات از دریافت اطلاعاتی درباره خشونت‌های جنسی نیروهای اوکراینی علیه ساکنان غیرنظامی منطقه کورسک خبر داده بود.

تاکید ترامپ بر لزوم بهبود روابط آمریکا با روسیه

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایجاد روابط خوب بین روسیه و ایالات متحده رویکردی درست است.

 او شب گذشته، جمعه، در سخنرانی خود در ایالت پنسیلوانیا گفت: «داشتن روابط خوب با روسیه چیز خوبی است، نه بد. و این اقدامی هوشمندانه است.»

علاوه بر این، ترامپ در سخنرانی خود بار دیگر به رقیب خود، کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اشاره و تأکید کرد که «هریس هیچ‌گونه عقل سلیمی ندارد» و افرادی که اکنون کشور را اداره می‌کنند، «افرادی احمق» هستند.

ترامپ بارها به طور مثبت درباره رئیس‌جمهور روسیه اظهار نظر کرده و معتقد است که ولادیمیر پوتین برای کشورش بهترین کار ممکن را انجام داده است. ترامپ همچنین مهارت‌ رهبر روسیه در مذاکرات را مورد تحسین قرار داده است.

کامالا هریس در اولین مصاحبه انتخاباتی خود به موضوع روسیه و اوکراین اشاره‌ای نکرد

کامالا هریس، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، در اولین مصاحبه انتخاباتی خود با شبکه CNN هیچ‌ اشاره‌‌ای به موضوعات مرتبط با روسیه و اوکراین نکرد و به این موضوع توجهی نداشت. بیشتر بخش‌های این گفتگو به بررسی مسائل داخلی مانند انتخابات پیش‌رو، رهبری دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری، روابط با رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، جو بایدن، و شرایط در مرز مکزیک اختصاص داشت.

تنها موضوع سیاست خارجی که هریس به آن پرداخت، تأمین تسلیحاتی اسرائیل در صورت پیروزی در انتخابات بود که چند دقیقه به آن اختصاص داد.

دونالد ترامپ که این مصاحبه را تماشا کرده بود، به‌طور خلاصه نظر خود را بیان کرد. او یک کلمه نوشت: «خسته‌ کننده.»

ترامپ بارها گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات فوراً به درگیری نظامی در اوکراین پایان خواهد داد.

اشاره زاخارووا به تبدیل آمریکا به شرکت‌کننده واقعی در درگیری اوکراین

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با اشاره به اینکه واشنگتن به کی‌یف اجازه استفاده از تسلیحات آمریکایی در منطقه کورسک را داده، اعلام کرد که ایالات متحده در واقع به طرفی در درگیری اوکراین تبدیل شده است. او گفت: «ایالات متحده عملاً به طرفی در درگیری مسلحانه در اطراف اوکراین تبدیل شده است.»

زاخارووا در واکنش به اظهارات سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، که گفته بود واشنگتن چنین اقداماتی را برای کی‌یف مجاز می‌داند، افزود: «آمریکا تنها درجه تنش در روابط با روسیه را افزایش می‌دهد و برخلاف اظهارات رسمی، سعی در اجتناب از آن ندارد. در عوض، واشنگتن تحت تأثیر جاه‌طلبی‌های سلطه گرانه خود، به دنبال تحمیل "شکست استراتژیک" بر روسیه است که البته به این خواسته خود نخواهد رسید.»

او به عنوان تأییدی بر این وضعیت، به اظهارات سینگ و همچنین جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا اشاره کرده و گفت که از سخنان آنها می‌توان نتیجه‌گیری‌های بسیار جدی درباره صدور چک سفید به کی‌یف برای انجام عملیات در مناطق روسیه به دست آورد.

زاخارووا اضافه کرد که این وقایع ممکن است نشان‌دهنده آمادگی کاخ سفید برای فراهم کردن دسترسی ولادیمیر زلنسکی به استفاده از تقریباً هر نوع تسلیحات آمریکایی، حتی در عمق خاک روسیه باشد. وی تأکید کرد که مسیر تصاعدی آمریکا بیشتر از گذشته تحریک‌آمیزتر می‌شود. به گفته وی، در حال حاضر به نظر می‌رسد که مقامات آمریکایی بقایای عقل سلیم خود را نیز کنار گذاشته‌اند و فکر می‌کنند که هر چیز و هر کاری برای آنها مجاز است.

بلومبرگ: هند از برگزاری اجلاس اوکراین به دلیل حذف روسیه خودداری می‌کند

خبرگزاری بلومبرگ هند روز جمعه به نقل از منابع خود گزارش داد که هند تاکنون از برگزار کردن اجلاسی در خصوص حل و فصل مناقشه اوکراین بدون حضور روسیه در فرآیند مذاکرات خودداری کرده است. 

بر اساس این گزارش، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در جریان سفر خود به کی‌یف در تاریخ 23 آگوست، هنوز با درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، برای برگزاری این دیدار موافقت نکرده است. نخست‌وزیر هند اعلام کرده که آماده است «نقش سازنده‌ای» در فرآیند صلح ایفا کند، اگرچه «در این مرحله هنوز برای اظهار نظر در مورد شرایط و مسیرهای خاص زود است.»

به گفته منابع این خبرگزاری، مودی به صراحت تاکید کرده که راه‌حل این مسئله تنها از طریق گفت‌وگو میان دو طرف قابل دستیابی است.

این خبرگزاری همچنین گزارش داد که زلنسکی در جریان دیدار نخست‌وزیر هند با او در کی‌یف، برنامه‌های خود را برای برگزاری دومین اجلاس حل و فصل صلح در یکی از کشورهای جنوب جهانی، به ویژه در هند، قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در نوامبر، به اشتراک گذاشت.

پیشتر، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که پس از سفر مودی به کی‌یف، روسیه آماده ادامه گفت‌وگو با هند در مورد اوکراین است. یک روز قبل از این گزارش، مودی در جریان مذاکرات تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، او را از نتیجه سفر خود به کی‌یف مطلع کرده و بر تمایل کشورش برای کمک به حل و فصل وضعیت در اوکراین تأکید کرد.

نخست‌وزیر هند جمعه گذشته به اوکراین سفر کرده و در جریان دیدار با زلنسکی از طرف‌های درگیر در مناقشه اوکراین خواست تا با همکاری یکدیگر راه‌حلی برای حل آن بیابند. مودی معتقد است که این امر تنها از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی ممکن است. رئیس دولت هند در اوایل ماه جولای نیز در یک سفر رسمی از مسکو دیدار کرده بود. مودی طی مذاکراتش با پوتین آمادگی خود برای کمک به برقراری صلح در اوکراین را اعلام کرده بود.

انتهای پیام/