تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3765444
شناسه : 3765444
تاریخ :
بسترهای اجرای «طرح پلاک سوم» هنوز در خودروها ایجاد نشده است اقتصاد ایران: عصر خودرو- رییس پلیس راهور فراجا گفت: اجرای «طرح پلاک سوم» نیاز به بسترها و الزاماتی دارد که این الزامات و قابلیت‌ها در حوزه پلیس نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، سردار تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا در پاسخ به این سوال که چه زمانی طرح پلاک سوم اجرایی می‌شود، گفت: پلاک سوم یک قابلیت هوشمندی است که باید به خودرو اضافه شود، لذا نیاز به بسترها و الزاماتی دارد که این الزامات و قابلیت‌ها در حوزه پلیس نیست.

وی ادامه داد: یعنی اتفاقاتی است که باید در بخش خودروسازی و همچنین فناوری اطلاعات کشور بیفتد که این قابلیت و بستر برای اجرای موضوعی تحت عنوان پلاک سوم ایجاد شود. توضیح خلاصه و مختصر درباره پلاک سوم این است در صورت نصب پلاک سوم روی خودرو بدون اینکه نیازی به رویت پلاک باشد، این دستگاه ریدر که می‌تواند اطلاعات را بخواند، از طریق یک فرستنده‌ای که روی خودرو نصب می‌شود، می‌تواند اطلاعات را دریافت کند.

رییس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: هنوز این بستر در خودرو ایجاد نشده است و من نمی‌توانم بگویم که چه زمانی این اتفاق می‌تواند اجرایی و عملیاتی شود، اما اگر اجرایی و عملیاتی شود در بسیاری از موارد می‌تواند کمک کننده باشد. در واقع در همه موضوعات می‌تواند عامل بسیار مهم و بازدارنده باشد از جمله در مورد سرقت خودرو و نوع رفتارهای پرخطر رانندگان.

سردار حسینی تاکید کرد: اگر خودروها مجهز به این قابلیت باشند در ماموریت‌ها مانند ماموریت اربعین و یا طرح‌های نوروزی و تابستان ما در لحظه می‌توانیم بررسی کنیم که در هر محور چه تعداد خودرو و از چه نوع خودروهایی و با چه سرعتی در حال تردد هستند. در واقع تمام اطلاعات مورد نیازمان را می‌توانیم از طریق همین پلاک سوم در اختیار داشته باشیم. لذا این موضوع بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر از این قابلیت استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور اعلام کرده بود که با توجه به کمبود راننده اتوبوس شهری به پلیس راهور پیشنهاد داده‌اند برای دارندگان گواهینامه پایه دو مانند سنوات گذشته از کارت شهری استفاده کنند، اما هنوز هیچ خبری نشده است، نظر پلیس در این باره چیست؟ گفت:  ما موافق این طرح نیستیم. وضعیت امروز ما با سال‌های گذشته که این طرح را اجرا می‌کردیم به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و لذا ما برگشت به عقب نداریم.

رییس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: در یک دوره‌ای حدود 30 الی 40 سال پیش این کار انجام می‌شد، نمی‌شود الان هم بخواهیم این کار را انجام دهیم. لذا ما موافق نیستیم و باید دارندگان گواهی نامه پایه دو بیایند مهارت‌شان برای رانندگی این وسیله مشخص شود و با داشتن گواهی نامه پایه یک این کار را انجام دهند. بنابراین باید آموزش دیده و گواهی نامه پایه یک را دریافت کنند.

سردار حسینی همچنین درباره‌ عدم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و موسساتی که از ناوگان حمل و نقل موتوری استفاده می‌کنند، گفت: متاسفانه این احساس مسئولیت هنوز برای این شرکت‌ها و موسسات وجود ندارد. بسیاری از مراکزی که از توان یگان موتوری برای حمل و نقل استفاده می‌کنند مسئولیتی را در برابر تخلفاتی که از سوی رانندگانی که برای آن‌ها کار می‌کنند نمی‌پذیرند. ما از همه انتظار داریم چه کسانی که نسبت به تولید موتورسیکلت اقدام می‌کنند و چه افرادی که از توان این ناوگان استفاده کرده و بهره می‌برند، حتما در قبال مسئولیت‌های اجتماعی‌شان حساس باشند و به این مسئولیت‌ها اهمیت داده و پایبند به آن باشند، اما تا این لحظه متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.