تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3765412
شناسه : 3765412
تاریخ :
دارورسانی درب منزل با محوریت داروخانه‌ها/پرونده‌های تخلف چند پلتفرم فروش دارو اقتصاد ایران: معاون وزیر رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه دارو رسانی درب منزل باید با محوریت داروخانه‌ها صورت بگیرد و پلتفرم‌ها تنها در حوزه حمل دارو فعالیت کنند، گفت: چند پلتفرم به دلیل تخلف فروش دارو به صورت اینترنتی پرونده‌هایی در دستگاه‌های قضایی دارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی در همایش انجمن علمی داروسازان گفت: ابطال الزام داروساز بودن موسس داروخانه توسط هیئت عمومی دیوان در دو سال اخیر ابلاغ شده بوده؛ در آیین نامه جدید افرادی که فاقد مدرک دانشگاهی هستند نمی‌توانند مجوز بگیرند و افرادی که تحصیلات غیر مرتبط دارند باید امتیاز لازم را کسب کنند. برای تاسیس داروخانه در تهران امتیاز زیادی لازم است و چه بسا حتی افراد داروساز بعد از سال‌های طولانی بتوانند مجوز داروخانه دریافت کنند، چه برسد به افراد غیر داروساز.

وی گفت: اعتقاد ما این است که برای تاسیس داروخانه باید نظام سطح بندی رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد اساسنامه سازمان غذا و دارو از ابتدای دولت سیزدهم پیشنهاد را به حوزه وزارتی داده‌ایم اما به هر طریقی صلاح دانسته نشد که این اساسنامه به هیئت دولت ابلاغ شود. این تکلیف از سال ۸۹ تا الان بوده ولی متاسفانه ابلاغ نشده است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حق فنی داروخانه‌ها در بسیاری از کشورها وجود دارد. با پیگیری‌های صورت گرفته در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمد، در قانون بودجه ۱۴۰۲ فراموش شد و در سال ۱۴۰۳ مجدداً قرار گرفت و اگر در قانون برنامه ۵ ساله هفتم دیده نمی‌شد، به مشکل برمی‌خوردیم. اما با تلاش سازمان غذا و دارو، انجمن داروسازان و کمیسیون بهداشت مجلس در این برنامه دیده شد و وارد قانون برنامه ۵ سال هفتم شد و ان‌شاءالله با این قانون به حکم دائمی تبدیل می‌شود.

وی درپایان گفت: پرونده‌هایی در مورد فروش اینترنتی دارو در پلتفرم‌های مختلف در دستگاه قضایی داریم که تخلف می‌کنند و فروش اینترنتی انجام می‌دهند، پیشنهاد دادیم که فعالیت آنها در قالب فروش اینترنتی نباشد و با کمک داروخانه‌ها در قالب حمل و ارسال با کمک پلتفرم‌ها باشد.