تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3765336
شناسه : 3765336
تاریخ :
پایتخت گردشگری آسیا؛ عنوانی که یدک می‌کشیم اقتصاد ایران: همدان-۲۰ دی‌ماه سال قبل بود که در نشست «میت آپ» مجمع شهرداران آسیایی، همدان به عنوان «پایتخت گردشگری مجمع شهرداران آسیا» معرفی شد اما تاکنون تنها در حد یک عنوان باقی‌مانده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- آزاده صفی: برخی از نتایجی که از انتخاب‌های این‌چنینی انتظار می‌رود توسعه شبکه بازاریابی گردشگری کشورهای عضو، ایجاد تسهیلات سفر و گردشگری برای کشورهای عضو با هدف افزایش گردشگران ورودی از این کشورها و معرفی محصولات گردشگری و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان با هدف حرکت به سوی توسعه پایدار گردشگری است.

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان، تلاش برای توسعه روابط بخش خصوصی گردشگری ملی و استانی با کشورهای عضو و برگزاری رویدادهای گردشگری بین‌المللی از دیگر دستاوردهای رویداد فوق محسوب می‌شود.

همزمان با اعلام همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا سیدمسعود حسینی؛ شهردار همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز امیدواری کرد با همکاری نزدیک شهرداری و مجمع شهرداران آسیایی، شهر همدان بتواند ظرفیت‌های گردشگری را بیش از پیش معرفی کند.

وی ادامه داد: اتخاذ سیاست‌های مربوط به توسعه گردشگری و اولویت‌بخشی به این بخش و اشتراک‌گذاری ایده‌ها، راه‌حل‌ها و تجارب با سایر شهرهای عضو مجمع شهرداران آسیایی برای آشنایی با تجارب موفق و رویکردها از جمله اقدامات مورد انتظار توسط شهرداری است.

پایتخت گردشگری آسیا؛ عنوانی که یدک می‌کشیم

از برگزاری رویدادهای بین‌المللی با مشارکت شهرهای عضو چه خبر؟

حسینی با تاکید بر بهره‌گیری از تجربیات و رویدادهای بین‌المللی در راستای توسعه گردشگری همدان پیشنهاد داد: شهر همدان طی سال‌جاری میلادی با برگزاری رویدادهای بین‌المللی با مشارکت سایر شهرهای عضو به تبادل تجارب و دانش با دیگران پرداخته و همکاری خود با بخش خصوصی در این زمینه را نیز توسعه دهد.

وی یادآور شد: دبیرخانه مجمع در طول سال‌جاری میلادی آمادگی هرگونه همکاری با شهر همدان را به منظور تحقق اهداف پایتخت آسیایی گردشگری داشته و در این مسیر در کنار شهرداری خواهد بود.

چندی پیش خبر رسید که همدان تیرماه میزبان مجمع شهرداران آسیا خواهد بود و دیری نپایید که شهردار از تغییر تاریخ برگزاری این رویداد به دلیل تقارن با انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و زمان برگزاری آن را شهریورماه اعلام کرد.

حسینی همان زمان اظهار کرد: همدان با داشتن ظرفیت‌های متعدد تاریخی و گردشگری شایسته عنوان پایتخت گردشگری آسیا بوده و امیدواریم با میزبانی این مجمع اتفاقات خوبی در حوزه معرفی این شهر رخ دهد.

پایتخت گردشگری آسیا؛ عنوانی که یدک می‌کشیم

میزبانی از مجمع شهرداران آسیا به کجا رسید؟

وی ظرفیت‌های موجود در شهر همدان و تعامل با شهرداران آسیایی را از مهم‌ترین اهداف این میزبانی عنوان کرد و گفت: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، بستر مناسبی برای توسعه روابط با شهرهای آسیایی دارد.

حال در میانه شهریورماه و پس از گذشت ۸ ماه از انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری مجمع شهرداران آسیا، نه همدان از این عنوان سودی برده و نه فایده‌ای نصیب گردشگری شده است، نه برنامه‌ای برای برگزاری شهریور اعلام شده و گویا قرار نیست برنامه‌ای انجام شود و این اتفاق یک بار دیگر ثابت کرد عنوان‌های عریض و طویل این‌چنینی در استان، تنها به کار شعارهای ژورنالیستی می‌آید و در نهایت در حد شعار باقی می‌ماند.

در این رابطه رئیس کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کمیسیون گردشگری شورا برای این موضوع بودجه و مصوبه پیش‌بینی کرده است.

حمید بادامی‌نجات ادامه داد: پس از پیش‌بینی مصوبه و بودجه، مرحله انجام کارهای اجرایی بود که این کار بر عهده شهرداری بوده اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

پایتخت گردشگری آسیا؛ عنوانی که یدک می‌کشیم

گردشگری همدان چه نفعی از پایتختی مجمع شهرداران آسیا برد؟

حال این سوالات مطرح است که عنوان‌های عریض و طویلی مانند «همدان؛ پایتخت گردشگری مجمع شهرداران آسیا» به چه درد جامعه مهجور گردشگریِ این روزها می‌خورد که به وقت اعلام در بوق و کرنا می‌شود و گوش جهان را کر می‌کند. چرا پایتخت تاریخ و تمدن، برای برگزاری برنامه‌هایی که بعضاً از مراحل ابتدایی می‌گذرد دچار مشکل است؟ چرا شهرداری به عنوان متولی، برنامه‌هایی که برای این رویداد در نظر گرفته است را اعلام نمی‌کند تا جامعه گردشگری بداند چه برنامه یا برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

البته شهردار همدان دی‌ماه سال قبل اذعان کرده بود که همدان با تلاش کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان و ستاد گردشگری شهرداری، به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی انتخاب شده است و شاید هم متولی اصلی منتظر هماهنگی کارهای اجرایی رویداد، توسط کمیسیون گردشگری شورا بوده است.

در هر صورت مسلم است که مسیر توسعه گردشگری و رونق اقتصادی این صنعت، از عناوین پرطمطراق و شعارهای زیبا اما توخالی نمی‌گذرد و عزمی جزم، اراده‌ای قوی، باوری قلبی و بهره بردن از ظرفیت‌های فعال و خوش‌فکر این حوزه را می‌طلبد تا گردشگری همدان هم بتواند همپای یزد و اصفهان و شیراز حرفی برای گفتن داشته باشد.