تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3765333
شناسه : 3765333
تاریخ :
پول برای واردات دانه روغنی هست اما برای ۱۰درصد تولید داخل خیر اقتصاد ایران: مدیرعامل بنیادملی گندم‌کاران با اشاره به تأخیر پرداخت پول کلزا گفت: برای واردات ۹۰ درصد دانه‌های روغنی نقدینگی به اندازه کافی وجود دارد اما برای خرید ۱۰ درصد تولید داخل نقدینگی نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، ایران در تولید روغن خوراکی حدود ۹۵ درصد وابستگی ارزی دارد و بخش زیادی از دانه‌های روغنی وارد می‌شود.

کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا در تناوب کشت با گندم موفقیت‌آمیز بوده و نیاز به حمایت دارد.

خرید تضمینی محصولات اساسی و پرداخت به موقع هزینه‌ها می‌تواند بستر مناسبی برای تشویق کشاورزان باشد تا کشت و تأمین اقلام استراتژیک از جمله دانه‌های روغنی را در دستور کار قرار گیرد.

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران درباره تولید کلزا به مهر گفت: پیش بینی شده میزان تولید کلزا در سال جاری حدود ۳۰۰ هزار تن باشد که تا امروز بیش از ۲۷۰ هزار تن خرید تضمینی انجام شده است.

وی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی این دانه روغنی ۳۵ هزار تومان است، افزود: مطالبات کلزاکاران استان‌هایی که ابتدا برداشت داشتند مانند خوزستان و ایلام تا ۹۰ درصد پرداخت شده است؛ اما سایر استان‌ها که تولید قابل توجه هم داشتند مانند گلستان بخش اعظمی از مطالبات باقی مانده است.

وی گفت: میزان تولید این استان شمالی به ۱۰۰ هزار تن می‌رسد یعنی تقریباً ۳۰ درصد تولید کلزا کشور مربوط به استان گلستان است.

ایمانی با بیان اینکه پیک برداشت، فاصله زمان ۱۰ روز نخست خرداد بوده که برداشت با حجم بالا انجام می‌شود، ادامه داد: بر اساس قانون کلزا محصولی است که باید دولت تحویل بگیرد اما وزارت جهاد کشاورزی امسال بر خلاف قانون خرید آن را بر عهده بخش خصوصی گذاشت.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران یادآور شد: اگر قرار باشد کشاورز ۸ ماه زحمت بکشد و این محصول را کشت کند و کارخانه داران پول محصول را با تأخیر بسیار بپردازند به سراغ کشت سایر اقلام کشاورزی مانند صیفی‌جات می‌روند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به فصل کشت دوم، تصریح کرد: در حالی که کمتر از یک ماه دیگر کشت دوم محصولات آغاز می‌شود کشاورزی به دلیل معوق شدن مطالبات، نقدینگی برای خرید بذر، کود و… ندارد. این یعنی عدم توجه به تولید داخلی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری که روی این مساله دارند.

ایمانی تاکید کرد: تقریباً ۹۰ درصد دانه‌های روغنی وارد می‌شود. حال که بخشی در داخل تولید شده محصولات روی دست کشاورز مانده و مشتری ندارد. کلزا درب کارخانه روغن کشی در حال فاسد شدن هستند.

وی گفت: قانون گذار دولت را مکلف به خرید کرده و دولت هم امسال به بخش خصوصی تکلیف کرده برای واردات باید دانه‌های روغنی داخل را خریداری کنند. به این ترتیب به ازای خرید هر کیلو گرم کلزا، مجوز واردات ۴۸ کیلو گرم دانه روغنی داده می‌شود.

وی با اشاره به تأخیر پرداخت پول از سوی کارخانه داران، ادامه داد: پرسش این است که چطور برای واردات ۹۰ درصد دانه‌های روغنی نقدینگی به اندازه کافی وجود دارد اما برای خرید ۱۰ درصد تولید داخل اعتبار وجود ندارد؛ در حالی که کشاورزی ایجاد اشتغال کرده و از حاشیه‌نشینی و مهاجرت افراد جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: باید مشخص شود چه دست‌هایی در کار است که این گونه با تولید برخورد می‌شود و نهادهای نظارتی ورود کرده و منجر به ناامیدی کشاورزان نشوند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران با بیان اینکه کلزا کم آب بر است، یادآور شد: این دانه روغنی امکان کشت در تمام استان‌های کشور را دارد و اگر مدیریت شود می‌توان ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازمندی بازار به روغن و کنجاله را از داخل تأمین کرد.