تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : گفتگو
لینک : econews.ir/5x3765300
شناسه : 3765300
تاریخ :
عضو کمیسیون اقتصادی نجلس: ارز تک نرخی نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد اقتصاد ایران: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند چند نرخی بودن ارز، گفت: اگرچه ارز چند نرخی فسادهای زیادی در کشور ایجاد کرده اما حذف ان نیاز به برنامه ریزی دقیق است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره چالش‌های ناشی از ارز چند نرخی و پیامدهای تک‌نرخی شدن آن گفت: ضروری است با برنامه‌ریزی دقیق این سیاست حذف ارز چند نرخی را دنبال کنیم، البته اقدام عجولانه نباید انجام داد و با دقت به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کنیم این زمینه می‌تواند تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

محمدپور با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر مخالفت با وجود ارز چند نرخی، گفت: «رئیس جمهور بر ضرورت تک‌نرخی شدن ارز تاکید دارند و این موضوع قابل درک است.»

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارز چند نرخی رانت‌های بسیاری را ایجاد کرده است، گفت: «در شرایط فعلی، ارز دونرخی امکان رانت‌خواری و فساد را فراهم کرده و به تولیدکنندگان داخلی آسیب جدی وارد کرده است. از سوی دیگر، واردکنندگان نیز از این شرایط سود می‌برند و با ارز ارزان‌تر، کالاهای خود را وارد کشور می‌کنند.»

محمدپور با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی، اظهار کرد: «تک‌نرخی شدن ارز به بهبود شرایط تولیدکنندگان داخلی و حمایت از تولید داخل به جای حمایت از واردات با ارز ارزان قیمت، کمک کند و باید به صورت تدریجی و با برنامه‌ریزی به آن سمت حرکت کنیم.»

وی در ادامه گفت: «وزارتخانه‌های اقتصادی باید با هم‌افزایی و هماهنگی، برنامه‌ای جامع برای تک‌نرخی شدن ارز تدوین کنند. این برنامه باید به گونه‌ای باشد که از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کرده و از سوی دیگر، به بهبود شرایط تولیدکنندگان داخلی کمک کند ولی قطعاً باید به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم.»

محمدپور با اشاره به وضعیت معیشتی مردم، خصوصاً در مناطق روستایی، گفت: «افزایش قیمت‌ها به شدت بر معیشت مردم، به ویژه دهک‌های پایین جامعه، تأثیرگذار است. بنابراین باید در اجرای هرگونه سیاست اقتصادی، به آثار اجتماعی آن نیز توجه شود.»

وی در پایان گفت: «تک‌نرخی شدن ارز، یک هدف بلندمدت است و باید با صبر و حوصله به سمت آن حرکت کرد. عجله در اجرای این سیاست جایز نیست اما با این وجود یک جراحی سخت است که باید انجام شود.»