تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3765286
شناسه : 3765286
تاریخ :
مرگی که آغاز فعالیت خیریه شد اقتصاد ایران: یکی از اهالی اسد آباد مبلغی را برای تاسیس خیریه به نیابت از همسر مرحوم اختصاص داد و این امر آغازی برای بهبود زندگی ایتام شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ سلطان‌علی هادی متولد سال ۱۳۲۸ و مسؤول فعلی خیریه دارالایتام صاحب الزمان (عج) و صندوق قرض الحسنه مهدیه در شهر اسد آباد همدان است. او فعالیت در امور خیریه را از پیش از انقلاب آغاز کرد. در آن زمان به صورت موردی به نیازمندان کمک می‌کرد.

وی به مرور تصمیم گرفت مؤسسه خیریه‌ای در اسدآباد ثبت و تأسیس کند. این صندوق قرض‌الحسنه از سال ۱۳۵۹ تاکنون حدود شصت و پنج هزار فقره وام پرداخت کرده است.

در سال ۱۳۸۳ یکی از اهالی اسد آباد که ساکن تهران بود برای برگزاری مراسم ترحیم همسرش به اسدآباد آمد. او در مقاطع مختلف بابت امور خیریه مبالغی را در اختیار آقای هادی قرار داده بود و پس از برگزاری مراسم مبلغ ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد و گفت با این مبلغ به نیابت از همسر مرحومش مؤسسه خیریه‌ای تأسیس شود. برای امور مربوط به ثبت مؤسسه خیریه از امام جمعه اسدآباد هم کمک خواستند و از این مسیر امور قانونی مؤسسه پیش رفت و برای اداره بهتر کارها هیئت امنا شکل گرفت.

«مؤسسه خیریه مهدیه» از سال ۱۳۵۵ در همدان راه اندازی شده بود. این گروه هم به پیروی از این مؤسسه قدیمی نام حضرت صاحب الزمان (عج) را برای مجموعه جدید انتخاب کرد و برای اداره امور از آن‌ها کمک گرفتند.

پس از آن مطابق با اساسنامه پیش رفتند و هشتاد نفر عضو گرفتند. در اساسنامه ذکر شده که مؤسسه می‌تواند به تعداد یاران امام زمان (عج) عضوگیری نماید. هر عضو در ابتدای عضویت مبلغ صد هزار تومان به حساب مؤسسه واریز می‌کرد. قرار شد پس از فوت اعضا برایشان نماز و قرآن قرائت شود.

آن‌ها صد و پنجاه یتیم را تحت سرپرستی دارند و ماهیانه سی میلیون تومان به حساب آن‌ها واریز می‌کنند. ارزاق نیز در اختیارشان قرار می‌دهند. در زمان بازگشایی مدارس و عید نوروز دانش آموزان نیازمند را شناسایی کرده و با هماهنگی اداره آموزش و پرورش کفش و لباس و لوازم التحریر برایشان تهیه می‌کنند. یک سال در ایام عید نوروز هزار و سیصد جفت کفش برای دانش‌آموزان نیازمند تهیه و به آنها اهدا کردند. در حوزه درمان سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵۰ میلیون تومان هزینه تأمین دارو و درمان برای نیازمندان شد. مجموعاً یک میلیارد و ششصد و چهل و سه میلیون تومان کمک‌های نقدی این مؤسسه در این سال به نیازمندان و ایتام بوده است.

این صندوق قرض الحسنه هم از سال ۱۳۵۷ آغاز به کار کرده و در سال ۱۳۵۹ به ثبت رسیده است. این صندوق جزو مجموعه‌های فعال استان است و تا اردیبهشت امسال حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت کرده است. این صندوق به این صورت اداره می‌شود که خیرین مبلغی را در صندوق می‌گذارند و از محل مسدودی آن به افرادی که معرفی می‌شوند وام پرداخت می‌گردد. کارمزد این وام‌ها نیز چهار درصد است.