تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3765281
شناسه : 3765281
تاریخ :
مهارت‌آموزی زیر سقف مساجد سنندج/ تجلی هنر بانوان در سایه معنویت اقتصاد ایران: سنندج_آموختن هنر در مساجد با مهارت‌آموزی برای اشتغال و کارآفرینی زیباترین جلوه رونق زندگی در کالبد معنویت است که بانوان سنندجی با استعدادهایشان به آن رنگ و لعاب می‌بخشند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: شاید نام مسجد را از گذشته تاکنون فقط بعنوان مکانی برای معنویت، راز و نیاز، عبادت و یا اجتماعات مردمی در مناسبات دینی و مذهبی می‌شد شنید اما کارکردهای مساجد چیزی فراتر از اقامه نماز جماعت و یا آموزش قرآن به عنوان تکالیف شرعی و دینی ما است.

امروزه با وجود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مسجد در شهر و روستاهای کردستان این استان بویژه شهر سنندج به نام سرزمین مسجد و مناره‌ها نام گرفته است، شهری که دینداری مردمانش را می‌شود از وجود کودکان و نوجوانان علاقمند به آموزه‌های دینی که در بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد گرد هم آمده‌اند، مدعی بود.

کانون‌هایی که در مساجد شهر و روستاهای استان شکل گرفته‌اند امروزه محلی برای آموزش فعالیت‌های دینی، فرهنگی و هنری هستند که می‌توانند دریچه‌هایی از معنویت، امید و پیشرفت را به روی جامعه بگشایند.

وجود ۶۰۰ کانون فرهنگی در مساجد نویدبخش تربیت نیروهایی متدین و بانشاط

براساس اعلام مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان وجود بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی در مساجد نویدبخش تربیت نیروهایی متدین، پویا، بانشاط است که زیر سقف مساجد آموزش می‌بینند و شوق آموختن‌هایی از جنس فرهنگ و هنر و معنویت را درس می‌پرورانند.

بهزاد کیامهر معتقد است، کانون‌های مساجد جایگاهی دارند که محدودیت سنی برای مخاطبانش ندارد و بزرگ و کوچک می‌توانند از ظرفیت آموزشی آنها بهره ببرند.

وی اعلام کرد: از کودکان گرفته تا بزرگسالان همه می‌توانند جایگاه معنویت را در این استان ارتقا ببخشند و روزنه‌ی تربیت نسلی مسجدی را به روی جامعه بگشایند.

وی با بیان اینکه آموزش قرآن کریم در رشته‌های مختلف حفظ، روخوانی، روانخوانی، تفسیر، مفاهیم و احکام شرعی از کلاس‌های اصلی این کانون‌ها است، گفت: همچنین آموزش نقاشی، کارهای دستی و هنری و برگزاری اردوهای تفریحی در کانون‌های مساجد برنامه‌ریزی و پیگیری می‌شود.

مهارت‌آموزی زیر سقف مساجد سنندج/تجلی هنر بانوان در سایه معنویت

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان خاطرنشان کرد: در راستای آموزش‌های مهارتی به اعضای کانون‌های مساجد برای کمک به ایجاد اشتغال آنها برخی کانون‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌های مهارت‌های فنی حرفه‌ای کرده‌اند و زمینه کارآفرینی و آموختن مهارتی برای ایجاد اشتغال خانوار را فراهم می‌کنند.

کیامهر ابراز امیدواری کرد؛ این مهم می‌تواند به اشتغال و معیشت اعضای کانون‌های مساجد کمک کند.

برگزاری کلاس‌های فرهنگی برای جذب نوجوانان به سمت مساجد

فوزیه پیری مربی کانون فرهنگی هنری چهاریارنبی سنندج نیز در خصوص فعالیت‌های این کانون برای مخاطبانش می‌گوید: این کانون در طول سال دوره‌های آموزشی قرآن کریم برای اعضای کانون برگزار می‌کند و سعی دارد با برگزاری کلاس‌های فرهنگی زمینه جذب و گرایش کودکان و نوجوانان به سمت مسجد را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در ایام تابستان امسال کلاس‌های مختلف دینی و قرآنی و همچنین اردوهای تفریحی آموزشی برگزار شد که موجب شور و نشاط در نوجوانان و جوانان و ایجاد شور و نشاط اجتماعی بین آنها شده بود.

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه بخشی از مخاطبان این کانون را بانوان خانه دار تشکیل می‌دهد، گفت: با هدف اشتغال‌زایی و کارآفرینی، آموزش گلیم بافی برای بانوان عضو کانون فرهنگی هنری چهاریارنبی سنندج برگزار شد.

پیری اذعان کرد: این کلاس‌های آموزشی در راستای اجرای طرح «مسجد، کانون نشاط» و با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و کانون فرهنگی هنری مساجد برای دختران و زنان خانه‌دار محله کانی‌کوزله با هدف اشتغال‌زایی و کارآفرینی برگزار شد.

مربی کانون فرهنگی هنری چهاریارنبی سنندج اضافه کرد: استقبال پرشور بانوان از این دوره‌ها منجر به یادگیری آنها در رشته‌های فرش بافی وسایر هنرهای دستی بود که در مسجد چهاریارنبی سنندج اتفاق افتاد.

به نظر می‌رسد مساجد امروز نیازمند اهرمی مردمی برای رونق گرفتن و گرایش مردم بویژه جوانان و نوجوانان در برنامه‌های این مکان مقدس هستند و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان می‌توانند گزینه و راهکارموثری در این زمینه باشند که باید افزایش یافته و تقویت شوند.