تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3765176
شناسه : 3765176
تاریخ :
برکات دولت شهید رئیسی در سراسر کشور مشهود است اقتصاد ایران: استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه اولویت شهید رئیسی اتمام پروژه‌های راکد بود، گفت: برکات دولت شهید رئیسی در سراسر کشور مشهود است، آقای پزشکیان هم پروژه‌های ناتمام را در اولویت قرار دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمدرضا حسین‌نژاد استاندار خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، توجه به صنایع راکد در دولت سیزدهم را ز جمله اقدام‌های مهم این دولت معرفی کرد و گفت: دولت پروژه‌های جدیدی را شروع نکرد تا به دنبال کسب افتخار آنها باشد بلکه تمرکز خود را بر روی پروژه‌های راکد گذاشت چرا که آنها سرمایه‌های عظیمی برای کشور هستند معطل و بلااستفاده مانده‌اند.

وی ادامه داد: در استان خراسان شمالی حدود ۱۴۷ صنعت راکد احیا شد، بیکاری در استان ۱۰.۴ درصد بود و در سه سال دولت شهید رئیسی، ضریب بیکاری به ۷ درصد رسید. همچنین صنایع نیمه فعال به فعال تبدیل وضعیت شد.

استاندار خراسان شمالی اجرای مسکن ملی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم و برشمرد و افزود: در استان خراسان شمالی با یک میلیون جمعیت ۳۳ هزار واحد مسکن ملی در دست احداث است که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از ۴۰ درصد دستگاه حدود ۳۸۰۰ واحد آن به به اتمام رسید و به زودی واحدهای بیشتری نهایی و قابل سکونت خواهد شد.

حسین‌نژاد با یادآوری اینکه شهید رئیسی در تمام جلسات ملی مسکن شخصاً حضور داشت، گفت استانداران در جلسات ملی مسکن به صورت وبیناری شرکت و مشکلات استان خود را مطرح می‌کردند و شخص رئیس جمهور برای رفع موانع در اجرای طرح ملی مسکن دستور صادر می‌کرد و این یکی از برکات خدمات رئیس جمهور شهید است که ادامه کارهای او در استان و سراسر کشور مشهود است.

وی بیان کرد: سفر استانی رئیس جمهور به خراسان شمالی دارای برکات زیادی بود از جمله آنکه پساب شهر بجنورد که به داخل رودخانه ریخته می‌شد و گاهی به صورت شبانه از آب این رودخانه برای کشت و کار استفاده می‌شد و بهداشت مردم رو به خطر انداخته بود و از سوی دیگر در فاصله ۱۵ کیلومتری پتروشیمی سالانه پنج و نیم میلیون متر مکعب آب شرب را رأی فعالیت خود مصرف می‌کرد و وقتی این موضوع به رئیس جمهور منتقل شد دستور انتقال پساب به پتروشیمی را صادر کرد، این پروژه هم اکنون در حال بهره‌برداری است نعمت آن این است که پنج و نیم میلیون متر مکعب آب شُرب آزاد می‌شود.

۱۲.۷ میلیارد برای پروژه‌های نیمه تمام خراسان شمالی تخصیص یافت

استاندار خراسان شمالی از اختصاص ۱۲.۷ میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان مطبوع خود در دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: یکی دیگر از اقدام‌ها در دولت سیزدهم برای استان خراسان شمالی انتقال آب از شمال استان به جنوب استان بود که شیب هیدرولیکی مسیر آب به سمت کشور همسایه بود و رئیس جمهور حساسیت موضوع را متوجه شد و جز مصوبات سفر استانی گنجاند. هم اکنون در پیوست ۱ بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فاز اول این طرح تخصیص یافته است.

حسین‌نژاد در همین رابطه، ادامه داد: با این اقدام آب بسیاری از سدهایی که برای ضرورت ذخیره کرده‌ایم برای مصارف کشاورزی دامپروری آزاد می‌شود. این موجب ایجاد یک انقلاب در بخش کشاورزی دامپروری استان خراسان شمالی است تحول اقتصادی بزرگی رخ می‌دهد که از برکات سفرهای استانی شهید رئیسی به استان است.

مصوبات سفر رهبری در سال ۹۱ توسط شهید رئیسی اجرا شد

وی با یادآوری اینکه حضور شهید رئیسی در استان خراسان شمالی موجب شد تا مصوبات سال ۹۱ مقام معظم رهبری به این استان عملیاتی شود، ادامه داد: همه مصوبات سفر رهبری عملیاتی شد به عنوان مثال سد گلمن دره تنها ۲۰ درصد پیشرفت اعتباری داشت، در دولت سیزدهم ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن اختصاص داده شد و به آبگیری رسید که اگر این سد وجود نداشت سال گذشته با بارندگی‌های سیل آسایی که رخ داد، طبق نظر مهندسان هیدرولوژی اگر این سد وجود نداشت دوباره واقعه سیل بردگی محور بجنورد به گلستان رخ می‌داد و این یک فاجعه بود که در مدت کوتاهی چهار و نیم میلیون متر مکعب آب پشت این سد جمع شد و از این حادثه جلوگیری شد.

استاندار خراسان شمالی همچنین به سد بید باز اسفراین به عنوان یک طرح نیمه تمام که در دولت سیزدهم به نتیجه رسید اشاره کرد و گفت: برای این سد از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تنها ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده بود و در سفر شهید رئیسی ۱۵۰ میلیارد تومان به آن اختصاص داده شد و با حضور معاون پارلمانی دولت سیزدهم افتتاح شد.

شهید رئیسی به حرف دامداران روستایی نیز گوش می‌داد

حسین نژاد همچنین به مردمی بودن شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور شهید در سفری که به فرایند داشت در میان دامداران حضور یافت و با آرامش آنها مشکلات خودشان را مطرح کردند و حتی در آن روستای قارلق یکی از اهالی اعلام کرد که در دوران شاه پلی ساخته شده بود که توسط سیل تخریب شد که ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی فاقد دسترسی به راه و جاده هستند و شهید رئیسی دستور احداث پل را صادر کرد که به عنوان یادگاری از در این روستا باقی ماند.

وی همچنین در رابطه با ضرورت‌ها و اولویت‌هایی که دولت چهاردهم می‌تواند آنها را در کارهای خود لحاظ کند، عنوان کرد: آقای پزشکیان هم به این موضوع اشاره داشته است که پروژه‌های کشور به قدری زیاد نشود که سرمایه‌هایمان را حبس کند آن پروژه‌ها نیز به بهره‌برداری نرسد، بهتر است پروژه‌ها طبق اولویت اجرا بهره‌برداری برسد من از این صحبت رئیس جمهور استفاده می‌کنم که تمام پروژه‌های نیمه تمامی که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در دولت آقای پزشکیان مورد توجه قرار گیرد و ابتدا آنها نهایی شوند بعد پروژه‌های جدید را شروع کنند.

نقشه راه استان را طبق سفر رهبری ترسیم کنند

استاندار خراسان شمالی در بخشی از سخنانش خطاب به دولت مردان چهاردهم بیان کرد: نقشه راه و هدف‌گذاری برای طرح‌های دولت و اجرای برنامه در استان‌های سراسر کشور می‌تواند راهگشای خوبی برای اجرای برنامه‌های دولت باشد مثل آنکه استان خراسان شمالی در سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۱ یک استان کشاورزی و دامپروری مطرح شد و دولت می‌تواند نقشه راه خود را برای تحقق این موضوع ارائه دهد و بررسی کند که آیا این استان ظرفیت صنعتی شدن نیز دارد که به این سمت سوق پیدا کند.

حسین نژاد همچنین گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری استان خراسان شمالی می‌توان به سمت صنایع تبدیلی نیز پیش رفت زیرا بالاترین انگور در کشور در استان ما تولید می‌شود و محصولات سردرختی نظیر سیب و هلو در این استان در حجم زیادی تولید و به سراسر کشور عرضه می‌شود.

افزایش ۸۰ درصدی خرید گندم در خراسان شمالی

وی در رابطه با میزان گندم تولیدی در خراسان شمالی نیز اظهار کرد: گندمی که امسال از کشاورزان خریداری کردیم ۸۰ درصد نسبت به سال قبل افزوده شده بود و نسبت به سال ما قبل که ۱۹ تن گندم تولیدی از کشاورزان دریافت کرده بودیم و سال بعد از آن ۱۰۰ تن و امسال ۱۸۰ تن گندم از کشاورزان خریداری شد که با قیمت مصوب دولت بر اساس هر کیلو ۱۷ هزار و خورده‌ای، می‌توان پیش بینی کرد که چه میزان درآمد قابل توجهی به کشاورزان استان خواهد رسید، امیدواریم در هدفگذاری‌ها و ماموریت‌هایی که برای هر استان نوشته می‌شود استاندار بتواند این مأموریت‌ها را دنبال کند، البته دستگاه‌های مختلف اجرایی نیز که جایگاه حاکمیتی خود را دارند حائز اهمیت هستند و دولت نیز در استان می‌تواند بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی نظارت کند تا مأموریت‌های خود را به خوبی انجام دهند و دولت چهاردهم نیز موفق باشد.