تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3765135
شناسه : 3765135
تاریخ :
رئیس سازمان نظام پرستاری خبرداد: تهیه فهرست مشکلات معیشتی پرستاران اقتصاد ایران: رییس کل سازمان نظام پرستاری، از تهیه فهرست مشکلات معیشتی پرستاران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ،احمد نجاتیان در برنامه تلویزیونی کشیک سلامت، با اشاره به اعتراضات جامعه پرستاری، گفت: آنچه اتفاق افتاده این است که مطالبات معوقه پرستاران در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است‌.

وی افزود: این منابع مربوط به معوقات طولانی مدتی است که ۸ تا ۹ ماه و در برخی موارد ۱۸ ماه تأخیر در پرداخت داشته است. این منابع که اکنون اختصاص یافته نشاندار است و باید به پرستاران پرداخت شود تا پرداخت‌های پرستاران به روز شود و میزان تأخیر در پرداخت آن به دو تا سه ماه برسد، این دو تا سه ماه نیز به خاطر بررسی اسناد در بیمه‌ها است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: وزیر بهداشت تاکید داشت که مشکلات را در حوزه سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: اعتراضات برخی پرستاران و مطالبات آنها، برحق بوده و شاید باید فراتر از نظام سلامت به این مطالبات دقت شود. در چند سال گذشته وضعیت معیشتی کارکنان دولت دچار آسیب شده است و در حوزه‌های غیراقتصادی و نیروهایی که به مردم خدمات ارائه می‌دهند، دچار آسیب جدی معیشتی شده‌اند که پرستاران را نیز شامل می‌شود. در عین حال برخی کارکنان در برخی حوزه‌ها درآمدهای بسیار بالایی دارند و بنابراین تبعیض بین درآمدهای کارکنان دولت باید از میان برداشته شود.

نجاتیان گفت: عوامل متعددی هست که باعث می‌شود برخی سیاستگذاری‌های وضع شده به خوبی اجرا نشود برای مثال گزارش وضعیت اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید هر ۶ ماه به اطلاع مجلس برسد اما به نظر می‌رسد نظارت بر میزان اجرای قانون کمی نادیده گرفته شده یا مجلس از ابزارهای نظارتی خود به خوبی استفاده نمی‌کند.

وی افزود: سه عامل برای نگهداشت نیروی انسانی وجود دارد که شامل معیشت، احترام و ارتقا است. پرستار به عنوان یک نیروی مهم و اثرگذار در بیمارستان‌ها و نظام سلامت نادیده گرفته شده و برخی تصور می‌کنند که تنها پزشکان ژنراتور درآمد بیمارستان هستند، در حالی که اگر پرستاران نباشند این ژنراتور خاموش است.

نجاتیان ادامه داد: پرستاران ۱۹ مشکل معیشتی دارند که فهرست آنها توسط نظام پرستاری تهیه و راهکارهای آنها هم ارائه شده اما اراده‌ای در وزارت بهداشت و سازمان‌های همکار مانند سازمان‌های برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی وجود ندارد در حالی که رهبری تاکید کردند که بی اعتنایی به پرستاری بی اعتنایی به سلامت جامعه است. اگر به این موضوع برسیم که رضایت مردم و بیماران در گرو رضایت پرستاران است، این مشکلات برطرف خواهد شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تاکید بر این موضوع که عدم وحدت را قبول ندارم بلکه تفاوت در گفتمان است اما اهداف همه ما یکسان است، ادامه داد: سازمان نظام پرستاری یک سازمان قانونی است که مجلس تشکیل آن را تصویب کرده و انتخابات آن نیز توسط دولت برگزار می‌شود. ما باید ادبیات قانونی خود را حفظ کنیم و در عین حال که مدافع حقوق مردم هستیم مدافع حقوق صنف پرستاران نیز باشیم و در عین حال تعامل نیز با خانه پرستار و انجمن‌های علمی پرستاری وجود دارد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: سازمان نظام پرستاری طبق قانون ۱۰ هدف دارد که برخی از آنها شامل استانداردسازی خدمات، نظارت بر خدمات، آموزش پرستاری و حمایت‌های صنفی است و ما از هیچ کدام از این اهداف قانونی خود عدول نکرده‌ایم.

وی گفت: در عین حال سازمان نظام پرستاری جزئی از وزارت بهداشت نیست و از لحاظ عملکردی کاملاً مستقل از وزارت بهداشت هستیم اما در این دوره خود را در کنار وزارت بهداشت می‌دانیم و ما مقابل وزارت بهداشت نیستیم. ما در جاهایی که باید، در مراجع قانونی صدای پرستاران باشیم نماینده پرستاران هستیم، ممکن است در برخی تولیدات رسانه‌ای نتوانیم به طور کاملاً شفاف و آن طور که در برخی جلسات مطالبات را مطرح می‌کنیم، آنها را مطرح کنیم. یا آن طور که برخی می‌خواهند در رسانه‌ها تند صحبت کنیم اما در مراجع قانونی، تند از حقوق پرستاران دفاع می‌کنیم.

نجاتیان افزود: تنها نهادی که بر اساس رأی مستقیم پرستاران انتخاب و اداره می‌شود، سازمان نظام پرستاری است. ۱۵۹ هیأت مدیره پرستاری داریم که ۹ نفر اعضای هر یک از آنها با رأی مستقیم پرستاران انتخاب می‌شوند و بالغ بر ۴۰ هزار نفر پرستار در این انتخابات شرکت کرده اند.