تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3764983
شناسه : 3764983
تاریخ :
تولید نخستین موتور چرخشی بدون سوخت در ژاپن اقتصاد ایران: عصر خودرو- شرکت ژاپنی مزداموتور از تولید موتور چرخشی سازگار با دنیای جدید برق‌رسانی و بی‌طرفی کربن به‌عنوان یکی از عناصر مهم پیشرانه‌های هیبریدی خود خبر داد که نیازهای دستور کار کربن‌صفر آن را برطرف می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایمنا، شرکت ژاپنی مزداموتور با تولید موتور چرخشی سازگار با دنیای جدید برق‌رسانی و بی‌طرفی کربن، بار دیگر تعهد خود را به تکامل خودرو نشان داد. این شرکت در یکم فوریه 2024 اعلام کرد که گروه توسعه آن در حال کار روی بهبود موتورهای دوار یا چرخشی به‌عنوان یکی از عناصر مهم پیشرانه‌های هیبریدی هستند.

این حرکت نشان‌دهنده تعهد اخلاقی مزدا به حفظ هویت موتور چرخشی تاریخی و در عین حال پالایش آن برای مطابقت با شرایط و الزامات مدرن است. بازگشت موتور دوار و تفکر استراتژیک مزدا دلیلی بر روحیه چالش‌برانگیز پایدار شرکت به‌شمار می‌رود که رشد سازمان را تا به امروز تقویت کرده است.

میراث موتورهای چرخشی مزدا
نوآوری نمادین مزدا آینده الکتریکی و اهداف بدون کربن را بازتعریف کرد. موتور چرخشی شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین جنبه‌های طراحی مزدا باشد که موتور را به‌عنوان علامت تجاری کلیدی خود انتخاب کرده و آن را در مزدا کازمو اسپرت (تولید 1967) گنجانده است. برخلاف سایر وسایل‌نقلیه موتوری با موتور پیستونی، این نوع موتور از روتور (چرخانه) مثلثی شکل استفاده می‌کند که این امر مزدا را از سایر شرکت‌ها متمایز کرده است.

مزدا تنها خودروسازی بود که سال‌ها به‌طور مداوم موتورهای چرخشی تولید می‌کرد و در عین حال خروجی موتورها، راندمان سوخت، انتشار اگزوز و قابلیت اطمینان را بهبود می‌بخشید. موتور چرخشی بدون مشکل نبود و یکی از قابل‌توجه‌ترین ناتوانی‌های آن در امر رعایت استانداردهای فعلی کنترل آلایندگی دیده می‌شد.

آخرین موتور چرخشی تولید انبوه مزدا RX-8 است که به‌دلیل مسئله آلایندگی از سال 2012 به بعد تولید نشد، اما مزدا به‌تازگی موتور چرخشی را به‌عنوان یک ژنراتور برای پیشرانه‌های هیبریدی دوباره معرفی و این بخش از هویت خود را در میان تغییر به سمت پایداری در موتورها حفظ کرد.

انقلابی در موتورهای چرخشی مزدا
رویکرد هیبریدی مزدا به انقلاب برق‌رسانی خودرو، نیرو می‌بخشد. استفاده از موتور چرخشی به‌عنوان یک ژنراتور در پیشرانه‌های هیبریدی برای مزدا یک دگرگونی کامل است و توسط مزدا MX-30 e-SKYACTIV R-EV، مجهز به موتور چرخشی تک‌روتور برای شارژ باتری‌های خودرو، ثبت شده است که مزدا را قادر می‌کند تا از قدرت موتور دوار استفاده کند.

موتورهای جدید در ابعاد جمع و جور و نسبت توان به وزن بالا تولید شده و با ضعف‌های قبلی روتاری از جمله ناکارآمدی و آلایندگی بالا مقابله می‌کند. عملکرد اصلی موتور چرخشی به‌عنوان یک ژنراتور مکمل OA/OT به جای منبع انرژی اولیه، با استراتژی مزدا برای حرکت به سمت تحقق جامعه‌ای بدون کربن سازگار است. علاوه بر این مزدا را قادر می‌سازد تا جوهره موتور دوار را حفظ کند و در عین حال آن را به‌عنوان بخشی از سیستم‌های برقی که حرکت خودرو در آینده را تعریف می‌کنند، تطبیق دهد.

چالش‌های موتور چرخشی جدید مزدا
موتور چرخشی مزدا با آینده نامشخصی روبه‌رو است، زیرا با چالش‌های جدیدی در دنیایی بدون کربن مواجه خواهد شد. بسته به استفاده از فناوری خاص در صنعت خودرو و استراتژی تجاری، انتظار می‌رود این موتور یکی از عناصر ضروری خط تولید خودروهای آینده این شرکت هم‌چون توسعه خودروهای هیبریدی جدید باشد. گروه توسعه مزدا امروزه آمادگی بیشتری برای حفظ نوآوری موتور چرخشی و حفظ خودروهای چالش‌برانگیز و سازگار با محیط زیست دارد که گامی رو به جلو برای پیشرفت خودروسازی در آینده است. علاوه بر این مزدا در حال گسترش ایده‌های خود برای استفاده از سوخت‌های کربن‌خنثی در موتورهای چرخشی برای ارتقای استراتژی پایداری خود است.

به این ترتیب مزدا می‌تواند به سنت استفاده از موتور چرخشی به‌عنوان یکی از اجزای پیشرانه‌های هیبریدی پای‌بند باشد و هم‌زمان نیازهای دستور کار کربن‌صفر را برطرف کند. این حرکت با چشم‌انداز بلندمدت مزدا برای «ایجاد خودرویی که لذت رانندگی را به ارمغان می‌آورد و محیط زیست را نجات می‌دهد»، هم‌سو است. مزدا با این رنسانس موتور چرخشی، راه سنت را برای نوآوری هموار و پایه‌ای ایجاد می‌کند که تاریخ خلق میراثی جاودانه را ادامه می‌دهد.