تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3764787
شناسه : 3764787
تاریخ :
شیوه نامه ناکارآمد و تخلفات واردات پارچه از گمرکات جنوبی اقتصاد ایران: به نظرمی رسد با توجه به تداوم تخلفات مرتبط با ترخیص پارچه از برخی گمرکات جنوب کشور، شیوه نامه های تهیه شده در گمرک نتوانسته آنچنان که لازم است اثر بازدارنده داشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی قبل گزارشهای نهادهای نظارتی به گمرک ایران درخصوص وقوع تخلفات مرتبط با پارچه در گمرکات اجرایی واصل گردید. هم زمان با این گزارشها شرکتهای تولیدی که در چند سال اخیر در رقابت نابرابر با مافیای واردات به فعالیت خود ادامه میدهد، اعتراضات متعددی در خصوص سازوکارهای غیر شفاف تشریفات واردات پارچه مطرح کرده اند.

با توجه به افزایش چالشها و ابهامات این حوزه و همچنین سوابق تخلفات متعدد واردات پارچه در سالهای گذشته، در تیر ماه امسال موضوع تدوین شیوه نامه استاندارد در دستور کار گمرک ایران قرار گرفت.

نگاهی به این شیوه نامه نشان می‌دهد قسمت مهم این کاربرگ جداول مرتبط با تعیین حداقل ارزش پارچه می‌باشد که کارشناسان و ارزیابان بایستی بر مبنای ردیفهای جدول مذکور اقدام به تعیین ارزش محموله های پارچه وارداتی نمایند.

دو نکته ای که در مورد این جداول مشخص است اینکه اولا ردیفهای مذکور حداقل ارزش پارچه بر مبنای مواد تشکیل دهنده و گراماژ را مشخص کرده و از سوی دیگر دامنه ارزش تعیین شده از 0.5 دلار تا 6.5 دلار عنوان شده که دامنه بسیار وسیعی محسوب می‌شود.

بر این اساس به نظر میرسد عدم تعیین تکلیف این دو نکته میتواند زمینه تخلفات مرتبط با واردات پارچه را تشدید کند، هرچند جدای از این شیوه نامه ها و کاربرگهای استانداردسازی شده بایستی به شکل واقعی با تخلفات مرتبط با این حوزه در گمرکات اجرایی از طریق بازرسیهای میدانی و تقاطع گیری و... نمود.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

 

انتهای پیام/