تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3764783
شناسه : 3764783
تاریخ :
نسخه پیچی علم‌الهدی برای دولت پزشکیان! اقتصاد ایران: تغییرات سریع، عجولانه و سیاسی در دستگاه‌ها نباید صورت بگیرد، اگر نیروهای کارآمد و شایسته‌ای هستند که از عهده کار برمی‌آیند بنشینند و کار را پیش ببرند، این نکته‌ای است آقای رئیس جمهور هم گفتند تغییرات عجولانه و سیاسی انجام ندهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر: امام جمعه مشهد با بیان این‌که وفاق ملی با نظارت ملی قابل تحقق است، گفت: نظارت ملی عبارت است از امر به معروف و نهی از منکر، اگر این فرهنگ در جامعه جاری شد یعنی نظارت ملی انجام می‌شود و اگر این نظارت وجود داشته باشد، یعنی وفاق ملی محقق شده است.

سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته ۹ شهریور ماه که در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، با اشاره به پشت سر گذاشتن هفته دولت، اظهار کرد: هفته‌ای که گذشت، هفته دولت بود و برکات و خیراتی در افتتاح پروژه‌ها و آبادانی‌ها داشتیم که در استان ما با همت دولتمردان صورت گرفت.

 امام جمعه مشهد ادامه داد: دولت جدید در هفته دولت کارش را شروع کرد و به‌عنوان «دولت وفاق ملی» نامیده شد؛ طبیعی است هر دولتی روی کار می‌آید شعار و عنوانی برای دولت خود مشخص می‌کند، این دولت نیز شعارش «وفاق ملی» است.

وفاق ملی نیاز به محور تحقق دارد

وی با بیان این‌که «وفاق ملی» دو نکته قابل توجه دارد، ابراز کرد: نکته اول این است که وفاق ملی احتیاج به «قدر مشترک» دارد یعنی وقتی بناست علی‌رغم همه تفاوت‌ها در نظریات، اندیشه‌ها و سلایق، همه مردم و دستگاه‌ها یکی شوند، احتیاج به یک قدر مشترک دارند که بشود محور وفاق و وحدت تا وفاق ملی تحقق پیدا کند.

علم الهدی به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌گوید اول به ریسمان خدا چنگ بزنید و بعد می‌گوید «ولا تفرقو»، نمی‌گوید اول متفرق نشوید و بعد وحدت کنید.

امام جمعه مشهد با تأکید بر این‌که وفاق و وحدت در صورتی قابل تحقق است که اعتصام به حبل الله برای مردم حاصل شود، خاطرنشان کرد: برای تحقق وفاق ابتدا باید بدانیم این «حبل الله» چیست؛ نقل شده عده‌ای اهالی یمن خدمت پیغمبر صلوات‌الله علیه رفتند و سوال کردند «جانشین شما چه کسی است؟» گفتند جانشین من کسی است که خدا به شما دستور داده، به او اعتصام و تمسک پیدا کنید.

تمسک مردم به دو ریسمان الهی

وی با بیان این‌که خداوند در دو آیه به «حبل‌الله» و در آیه ۱۱۲ سوره آل عمران نیز به «حبل من الناس» اشاره کرده، اضافه کرد: خداوند در آیه ۱۱۲ آل عمران، دو حبل را معین می‌کند، یکی «حبل خدا» و یکی «حبل مردم»، که پیامبر در این خصوص فرمودند «حبل خدا قرآن است و حبل از مردم، وصی من است»، این دو حبل را خدا معین کرده است.

علم الهدی، تمسک به دو حبل معرفی شده از سوی خداوند را عامل تحقق وفاق ملی دانست و افزود: وقتی دولت می‌شود دولت وفاق ملی یعنی دولت مجری احکام قرآن باشد و در مقام براندازی گناه که مقابله با قرآن است قرار بگیرد.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که «حبل من الناس» یعنی وصی و امام بعد از پیغمبر و در دوران معاصر که ولایت در جریان ولایت فقیه متبلور است، حبل مردم پیروی و تبعیت از ولی فقیه است، ادامه داد: بدون تبعیت از ولایت فقیه و بدون توجه به احکام الهی در یک دولت، وفاق ملی قابل تحقق نیست.

وی با اشاره به فرازی از خطبه فدکیه و تأکید بر پذیرش ولایت به عنوان شرط وحدت و وفاق، گفت: اگر دولت، دو خصوصیت که نخست آن در مقام اجرای احکام و معارف قرآنی از همه امکانات و ظرفیت‌های دولت استفاده کند و دوم، در مقام تبعیت و پیروی از ولایت، نشانگر وابستگی به ولایت باشد را دارا بود، وفاق محقق می‌شود.

الزام تحقق «وفاق ملی»

علم الهدی با تأکید بر این‌که وفاق ملی با شعار محقق نمی‌شود، به چهار الزام شکل گیری وفاق در جامعه اشاره و تصریح کرد: اجرای وفاق ملی الزاماتی دارد، نخستین مسئله این است که در وفاق ملی «سهم خواهی» ممنوع است، این که یک جریان بگوید من چون در انتخابات چنین و چنان کردم پس سهم بیشتری در دولت دارم، رفتار وحدت شکنی است.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که در وفاق ملی ملاک «شایسته سالاری» است، یادآور شد: صاحب حق همه کسانی هستند که در انتخابات شرکت کردند، چه افرادی که به رئیس جمهور رأی دادند و چه افرادی که فرد دیگری را انتخاب کردند، این سهم همه مردم است پس مدیریت باید به دست فرد شایسته باشد.

دوقطبی‌سازی مانع تحقق وفاق ملی است

وی، دومین الزام شکل گیری وفاق ملی را پایان دادن به دو قطبی‌ها دانست و ابراز کرد: این که بگوییم از نظر سیاسی مملکت دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب دارد، یک تندرو و یک کند رو دارد، این دوقطبی‌سازی‌ها حرکت بر ضد وفاق ملی است، برای تحقق وفاق ملی باید دوقطبی‌سازی را کنار گذاشت.

علم‌الهدی با بیان این‌که صف‌بندی گروه‌ها در مقابل هم کمکی به مردم و کشور نمی‌کند، متذکر شد: صف‌بندی تنها یک جا موضوعیت دارد و آن هم در مسیر خدمت به مردم است، صف تشکیل دهید تا برای مردم کار کنید و به آنان خدمت کنید، وحدت همه در خدمت به مردم است که ببینند در قالب چه مجاهده‌ای می‌شود بیشتر به مردم خدمت کرد، همان کار را انجام دهند.

امام جمعه مشهد، پرهیز از تغییرات سریع و عجولانه در دستگاه‌های اجرایی را سومین الزام تحقق وفاق ملی عنوان و خاطرنشان کرد: تغییرات سریع، عجولانه و سیاسی در دستگاه‌ها نباید صورت بگیرد، اگر نیروهای کارآمد و شایسته‌ای هستند که از عهده کار برمی‌آیند بنشینند و کار را پیش ببرند، این نکته‌ای است آقای رئیس جمهور هم گفتند تغییرات عجولانه و سیاسی انجام ندهند.

وی به اهمیت حفظ منابع انسانی کارآمد در بدنه اجرایی کشور اشاره و عنوان کرد: یک نیرو چند سال در یک پست فعالیت داشته، تجربه کرده و پخته شده و بهتر می‌تواند کار را اداره کند تا نیرویی که تجربه کافی برای آن موقعیت را ندارد، اگر نیرویی کارآمد هست، باید در جای خودش قرار گیرد.

«نظارت ملی» ضامن اجرای وفاق ملی

علم الهدی، الزام چهارم و نهایی را «نظارت ملی» دانست و ادامه داد: انسان‌ها در جامعه کارهای خوب و بد انجام می‌دهند، نمی‌شود بگوییم هرکس هر کاری کرد بد است یا خوب است؛ آنچه در وفاق ملی مهم هست، شکل‌گیری «نظارت ملی» است.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که وفاق ملی با نظارت ملی قابل تحقق است، گفت: نظارت ملی عبارت است از امر به معروف و نهی از منکر، اگر این فرهنگ در جامعه جاری شد یعنی نظارت ملی انجام می‌شود و اگر این نظارت وجود داشته باشد، یعنی وفاق ملی محقق شده است.

وی یادآور شد: نظارت ملی یعنی مردم هر جا کار بدی دیدند بتوانند بگویند این کار بد است نه این‌که اگر چنین کاری کرد، مانع او بشوند البته با یک نظام سازنده که مقوم وفاق ملی باشد؛ اگر این طور شد، ما در سایه وفاق ملی آرام‌ترین و لذت‌بخش‌ترین زندگی را خواهیم داشت اما اگر الزامات آن رعایت نشود و محور وفاق ملی مورد تمسک قرار نگیرد، اتفاقی نخواهد افتاد.