تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3764764
شناسه : 3764764
تاریخ :
چرا این مهندس انگلیسی پنجره‌ها را «ماست‌مالی» می‌کند؟ اقتصاد ایران: تام گرین‌هیل، مهندس بریتانیایی، رنگ‌آمیزی بیرون پنجره‌ها با استفاده از «ماست» را به عنوان راه‌حلی کم‌هزینه و کم‌انرژی برای خنک نگه داشتن خانه‌های بریتانیا در طول دوران اوج گرما پیشنهاد کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فرادید: تام گرین‌هیل، مهندس بریتانیایی، رنگ‌آمیزی بیرون پنجره‌ها را با ماست را به عنوان راه‌حلی کم‌هزینه و کم‌انرژی برای خنک نگه داشتن خانه‌های بریتانیا در طول موج گرما پیشنهاد کرده است.

ماستی که با غلتک روی شیشه مالیده می‌شود، به سرعت خشک می‌شود و جلوه‌ای شبیه شیشه فریت‌شده ایجاد می‌کند که گرین‌هیل می‌گوید نور و گرما را به همان روشی منعکس می‌کند که سایر روکش‌های پنجره کم‌مصرف منعکس می‌کنند.

گرین‌هیل اعتراف می‌کند که این روش ممکن است یک ایده کاملاً عجیب به نظر برسد، اما بر اساس آزمایشاتی که او انجام داده، هنوز نقطه ضعفی در این استراتژی مشاهده نکرده است.

او می‌گوید استفاده از ماست آسان است، بو نمی‌دهد، حشرات را جذب نمی‌کند، پاک نمی‌شود مگر اینکه باران شدیدی ببارد و پس از پایان موج گرما، می‌توان آن را به سادگی با یک پارچه و آب شست.

گرین‌هیل یک مهندس دارای پروانه رسمی و طرفدار محیط‌زیست، متخصص در کاهش کربن در ساخت‌های جدید است که به تازگی جعبه‌ابزار هیت‌وِیو (موج گرما) را راه‌اندازی کرده که راه‌حل‌های خنک‌کننده خویش‌انجام کم‌هزینه را فهرست‌بندی می‌کند.

نظر او اینست که، با اینکه برخی محصولات و مداخلات معماری عالی در بازار وجود دارد که می‌توانند ساختمان‌ها را برای دفع گرما مقاوم‌سازی کنند، بیشتر آن‌ها در حال حاضر برای بسیاری از مردم غیرقابل دسترس هستند.

چرا این مهندس انگلیسی پنجره‌ها را «ماست‌مالی» می‌کند؟

گرین‌هیل به دزین گفته: «من بام‌های سبز و همه این قبیل عناصر محوطه‌سازی، سایه‌های خارجی مشخص، طاقچه‌های عمیق پنجره‌ها و سایه‌های بیرونی متحرک را پیشنهاد داده‌ام. همه اینها بسیار مفید هستند، اما بیشتر مردم توان مالی انجام آن‌ها را ندارند.»

او ماست را یک راه‌حل جایگزین برای مستأجرها می‌داند؛ کسانی که اجازه ندارند تغییری در ساختمان ایجاد کنند یا افرادی که توان خرید محصولات گران را ندارند.

گرین‌هیل به‌ویژه بریتانیا را در نظر دارد، چرا که این کشور معمولاً قدیمی‌ترین مناطق مسکونی اروپا را دارد که هیچ یک از آن‌ها برای دوره‌های فزاینده طولانی و شدید گرمای ناشی از تغییرات آب و هوایی ساخته نشدند.

«آنچه من از طریق کارم متوجه شدم اینست که نه تنها خانه‌ها به این راه‌حل‌های موقت نیاز دارند، بلکه این راه‌حل‌ها باید ارزان باشند و کار با آن‌ها سخت نباشد.»

«نکته دیگر اینست که آن‌ها باید واقعاً مؤثر باشند، زیرا مقیاس مشکل بسیار زیاد است و خطر موج گرمای شدید و طولانی که همه را راهی بیمارستان‌ها کند و مشکلات واقعی ایجاد کند، واقعاً مهم است.»

گرین‌هیل ایده پوشش ماست را از داستانی گرفت که اوایل کارش زمانی که در شرکت مهندسی Max Fordham کار میکرد شنیده بود.

در طول بازسازی موزه جفری لندن در دهه ۱۹۹۰ که اکنون «موزه خانه» است، گویا فوردهام پس از شکایت مشتری از جذب گرما در تابستان، پیشنهاد داد روی سقف شیشه‌ای ساختمان ماست بریزید.

چرا این مهندس انگلیسی پنجره‌ها را «ماست‌مالی» می‌کند؟

با اینکه گرین‌هیل مطمئن نبود این ماجرا درست باشد، در طول سال‌ها همچنان به این ایده فکر می‌کرد و بررسی می‌کرد که آیا نتیجه‌بخش است یا نه.

او به تازگی، در حالی که به برنامه‌هایی برای «جعبه ابزار موج گرما» فکر می‌کرد، تصمیم گرفت تحقیق کند و دریافت استفاده از ماست به عنوان پوشش پنجره در ایالات متحده سابقه دارد و مردم از آن برای ایجاد پنجره‌هایی با حریم خصوصی یا هنری استفاده کرده‌اند.

در هر دوی این موارد، نقاشان ماست را به داخل پنجره‌ها مالیدند، اما نتیجه کار این بوده که ماست کاملاً خشک و مقاوم است و تا زمانی که شسته شود، دائمی است.

گرین‌هیل می‌گوید استفاده از هر پوششی برای قسمت بیرونی پنجره برای خنک‌سازی مؤثر است، چون مانع رخنه کردن اشعه‌های خورشید به پوشش حرارتی و گیر افتادن در داخل خانه می‌شود.

این مهندس برای اجرای آزمایشی این روش در خانه خود، دریافت که استفاده از قلمو خوب نیست، اما استفاده از غلتک، پوششی نازک با بافتی شبیه فریت سرامیکی ایجاد می‌کند.

او انواع ماست‌ها را آزمایش کرد و متوجه شد همه آن‌ها تقریباً یکسان عمل می‌کنند. هر پنجره تنها به یک قاشق غذاخوری ماست دارد و ماست‌های کم‌چرب اثر شفاف‌تری دارند.

گرین‌هیل اکنون در تلاش است تا ترفند ماست خود را به اطلاع عموم برساند، تا آن‌ها را در مورد آمادگی در برابر موج گرما آگاه کند.

سارا هاسلی آینده‌پژوه در ستون این ماه دزین گفته که طراحی مجدد، استفاده مجدد و تغییر رفتاری به طور فزاینده‌ای نقطه شروع طراحی در عوض فروش یک محصول جدید هستند.