تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3764593
شناسه : 3764593
تاریخ :
افزایش سرعت باد در زابل/ صدور هشدار سطح نارنجی دریایی شماره ۳ اقتصاد ایران: زاهدان- رییس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی سیستان و بلوچستان از افزایش سرعت وزش باد در زابل و صدور هشدار سطح نارنجی دریایی شماره سه در استان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علی ملاشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: وزش باد شدید تا بیشینه ۱۱۹ کیلومتر در ساعت بامداد امروز جمعه، نهم شهریورماه، زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را به ۱۰۰ متر کاهش داد.

وی ادامه داد: در شهرستان زهک نیز طی امروز، بیشینه سرعت باد به ۸۴ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا هزار و ۲۰۰ متر کاهش داد.

وی بیان کرد: براساس نتایج نقشه‌های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، شنبه و یکشنبه هفته پیش رو، در شمال استان وزش باد با شدت کمتر تداوم خواهد داشت.

ملاشاهی توصیه کرد: ساکنان مناطق تحت تأثیر، از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری و احتیاط در ترددهای جاده‌ای، محافظت از گلخانه‌ها و محصولات و عدم کار در ارتفاعات را در اولویت کاری خود قرار دهند.

صدور هشدار سطح نارنجی دریایی شماره ۳

این مسئول با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی دریایی شماره سه در استان، از احتمال تشکیل طوفان حاره ای، و متلاطم و طوفانی شدن دریای عمان در شنبه و یکشنبه، خبر داد.

وی اضافه کرد: براساس نتایج نقشه‌های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، از جمعه تا اواخر وقت یک شنبه (۹ تا ۱۱ شهریور) برای دریای عرب و شرق دریای عمان رخداد رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید و طوفانی شدن دریا پیش بینی می‌شود.

ملاشاهی بیان کرد: پیرو هشدار هواشناسی نارنجی شماره دو در روز چهارشنبه، هفتم شهریور ماه جاری و بر اساس آخرین تصاویر دریافتی از ماهواره هواشناسی کم فشار فصلی صبح جمعه نهم شهریور در موقعیت ۲۳.۵ درجه شمالی و ۶۸.۴ درجه شرقی در فاصله ۸۵۰ کیلومتری سواحل چابهار تقویت شده و براساس پیش بینی مدل‌ها جوی عصر جمعه پتانسیل تقویت و تبدیل شدن به طوفان حاره ای را دارا است.

وی افزود: براساس مدل‌های فعلی مسیر حرکت آن به سمت غرب و شمال غرب و در روز شنبه مناطق شرقی دریای عمان هست و سپس یکشنبه به سمت جنوب غرب تغییر مسیر خواهد داد و دریای عمان شنبه و یکشنبه متلاطم و طوفانی انتظار می‌رود.

وی تاکید کرد: براساس نتایج نقشه‌های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، برای روز شنبه و یکشنبه برای برخی از مناطق ساحلی و نوار جنوب شرق استان، شرایط برای رگبار و رعدوبرق و آب گرفتگی معابر وجود دارد.

این مسؤول توصیه کرد: خودداری از تردد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری به سمت دریای عرب و دریای عمان و انتقال شناورهای سبک به خشکی و مناطق امن و پیگیری اخبار هواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان طی این ایام در اولویت قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: تغییرات احتمالی در هشدارهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد.