تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3764354
شناسه : 3764354
تاریخ :
۵ خریدار اصلی کالاهای ایرانی/ چین و عراق در صدر اقتصاد ایران: بررسی ها نشان می دهد که طی ۴ ماه نخست بالغ بر ۶۵ درصد صادرات غیرنفتی ایران به مقصد ۵ کشور چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی آخرین وضعیت تجارت خارجی کشور طی ۴ ماه نخست امسال نشان می‌دهد که میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) ۴۷ هزار و ۹۷۸ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۴.۰۵ درصدی در وزن و ۸.۱۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

پنج مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی، کشورهای چین با ارزش چهار میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار، عراق با ارزش سه میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار، امارات متحده عربی به ارزش دو میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار، ترکیه به ارزش یک میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار و افغانستان به ارزش ۷۰۱ میلیون دلار بوده است.

۵ خریدار اصلی کالاهای ایرانی/ چین و عراق در صدر

همچنین سهم کشور چین از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور طی این مدت ۲۷.۳۶ درصد، عراق ۲۰.۷۴ درصد، امارات متحده عربی ۱۳.۵۴ درصد، ترکیه ۹.۶۲ درصد و افغانستان ۴.۰۱ درصد بوده است.

جزئیات واردات در ۴ ماهه امسال

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، میزان واردات کشور نیز ۱۲ هزار و ۵۹۲ هزار تن به ارزش ۱۹ میلیارد و ۹۴۹ میلیون دلار برآورد شده که در قیاس با مدت مشابه در سال قبل افزایش ۵.۷۵ درصدی در وزن و ۱.۵۳ درصدی در ارزش دلاری را تجربه کرده است.

امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۶۰۱۵ میلیارد دلار و سهم ۳۰.۸۶ درصدی از کل واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله واردات قرار گرفته است.

۵ خریدار اصلی کالاهای ایرانی/ چین و عراق در صدر

همچنین چین با ۵.۳۸ میلیارد دلار و سهم ۲۷ درصدی، ترکیه با ۲.۶۵ میلیارد دلار و سهم ۱۳.۳ درصدی، آلمان با ۷۳۷ میلیون دلار و سهم ۳.۶۹ درصدی و هند با ۶۳۲ میلیون دلار و سهم ۳.۱۷ درصدی از کل ارزش واردات، در جایگاه‌های بعدی کشورهای عمده طرف معامله واردات، قرار گرفته‌اند.