تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3764328
شناسه : 3764328
تاریخ :
احیای ۷۰۲ کارخانه آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم اقتصاد ایران: سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: دولت سیزدهم ۷۰۲ کارخانه آذربایجان شرقی را احیا کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

تراب محمدی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دولت سیزدهم نسبت به اتمام پروژه‌های نیمه تمام در کشور توجه ویژه داشت، بیان کرد: آقای پزشکیان رئیس جمهور هم به این موضوع توجه دارد و در جلسه معارفه وزیر کشور اعلام کرد هزاران میلیارد در زمین پخش است. در دولت سیزدهم به پروژه‌های ناتمام توجه شد و دولت پروژه‌های ناتمام و واحدهای تولیدی راکد را احیا کرد.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی ۷۰۲ واحد کارخانه در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی در دولت سیزدهم احیا شد و بالغ بر ۱۲ هزار پروژه مهم که به صورت نیمه تمام از دولت‌های گذشته و حتی در حدود ۲۵ سال قبل باقی مانده بود، تکمیل شد و خط ریل راه آهن میانه به تبریز با مسافت ۴۵ کیلومتر و ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید.

محمدی همچنین به احیای واحدهای صنعتی نظیر ماشین سازی و بلبرینگ سازی در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: برخی از پروژه‌ها وقتی به بهره‌برداری رسیدند مزایا و فواید بسیاری را برای استان به ارمغان آوردند. همینطور احداث بیمارستان و مراکز سلامت به علاوه نهایی شدن بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و شریان‌های اصلی مواصلاتی که نیمه تمام بود در دولت سیزدهم به اتمام رسید.

۸۴ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شد

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی همچنین از جذب سرمایه برای اجرای پروژه‌های ناتمام در دولت شهید رئیسی خبر داد و افزود: استان آذربایجان شرقی از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم رتبه سوم را به دست آورد، حدود ۲۸۷ میلیون دلار تفاهم نامه امضا شد که ۸۴ میلیون دلار از این میزان سرمایه جذب شد و ۱۷۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ هم اکنون در دست اجرا هستند. در همین رابطه مقام دوم کشوری را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان در این استان دو برابر شدند، گفت: دولت سیزدهم به شرکت‌های دانش بنیان توجه بسیاری داشته در استان ما رشد دو برابری این شرکت‌ها را شاهد بودیم و در استان هم اکنون ۳۵۲ شرکت دانش بنیان داریم که توجه به آنها مورد تاکید رهبر انقلاب نیز بوده است.

محمدی راه اندازی مس سونگون را یکی از مطالبات مردم آذربایجان شرقی عنوان کرد و ادامه داد: این شرکت تحت نظر شرکت ملی مس ایران فعالیت دارد آیت الله شهید رئیسی برای اینکه انتظارات مردم را تامین کند دستور داد تا این مجموعه به شرکت تبدیل شود و تحت شرکت ملی مس ایران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در ۲ سفر استانی رئیس جمهور برای توسعه مس سونگون، سرمایه‌گذاری مصوب شد که ۷۰ هزار میلیارد تومان آن هم اکنون در دست اجراست.

وی در همین رابطه عنوان کرد: با تکمیل طرح‌های مرتبط با مس سونگون علاوه بر آنکه فاز ۳ و ۴ کنستانتره در حال تکمیل است موضوع تولید کاتود بود که قرار است سالانه ۲۵۰ هزار تن تولید شود.

کشت گلخانه‌ای به ۴۵۰ هکتار رسید

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی با اعلام اینکه سطح کشت گلخانه‌ای در این استان دولت سیزدهم از ۲۵۰ هکتار به ۴۵۰ هکتار رسید، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه کشاورزی و فرآورده‌های آنکه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی به حساب می‌آیند. سرمایه‌گذاری صورت گرفت و توسط سرمایه‌گذاران چندین مجتمع کشت و صنعت تسهیلات بانکی راه‌اندازی شد.

محمدی ضمن مرور دیگر اقدام‌های مهم در دولت سیزدهم، عنوان کرد: آبرسانی از سد ارس به تبریز و ۲۲ شهر اطراف آن همینطور دشت تبریز، شبستر، حوزه دریاچه ارومیه که کلنگ احداث آنها به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بر زمین زده شد. چندین طرح آبرسانی دیگر و همینطور افتتاح ۱۰۰ در هفته دولت خواهیم داشت.

وی در بخشی از سخنانش به اجرای سند فرهنگی کشور در استان آذربایجان شرقی پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم مجتمع‌های بزرگ فرهنگی؛ کتابخانه‌ها و مجتمع‌های بزرگ جامعه سلامت در سطح استان افتتاح شده است. در سایر امور مهم مانند حوزه آبرسانی برای ۸۵۰ روستا که با تنش آبی روبرو بود در ۴۵۰ روستا این مشکل برطرف شد و در هفته دولت نیز مشکل ۸۴ روستا تنش آبی نخواهند داشت. میزان تنش آبی روستاهای استان آذربایجان شرقی تا سال آینده به کمتر از ۲۵۰ روستا خواهد رسید.

۱۵۰ کلاس درس احداث شد

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی همچنین از پایان کار مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز در این استان خبر داد و افزود: در حوزه آموزش و پرورش اقدام‌های خوبی در دولت سیزدهم انجام شد و ۱۵۰ کلاس درس در دو سال اخیر به بهره‌برداری رسید.

محمدی وفاق ملی را که مورد توجه رئیس جمهور است موضوع مهمی دانست و گفت: وفاق حلقه مفقوده کشور بود باید از یک جایی همه جناح‌ها به کمک دولت می‌آمدند. سند چشم انداز و برنامه هفتم توسعه که مورد تاکید رئیس جمهور است؛ برنامه مصوب مجلس است معتقدم اگر خوب اجرا شود مشکلات کشور برطرف می‌شود. معمولاً اسناد توسعه در دوره‌های گذشته تا ۳۰ درصد به اجرا در می‌آمد و لازم است برای اجرای این برنامه‌ها منابع و مصارف متناسب باشند. به نظر می‌رسد اگر مدیران دولت برنامه هفتم توسعه را به خوبی اجرا کنند بسیاری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد.