تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3764280
شناسه : 3764280
تاریخ :
اعتیاد از کشیدن سیگار آغاز می‌شود اقتصاد ایران: می‌گویند اعتیاد از کشیدن سیگار آغاز می‌شود. از این رو افراد نباید حتی به شوخی هم استفاده از سیگار را تجربه کنند و یا مدادی گوشه لب بگذارند و ژست سیگار کشیدن به خود بگیرند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ می‌گویند اعتیاد از کشیدن سیگار آغاز می‌شود. از این رو افراد نباید حتی به شوخی هم استفاده از سیگار را تجربه کنند و یا مدادی گوشه لب بگذارند و ژست سیگار کشیدن به خود بگیرند.

صمد دارایی از سال ۱۳۸۴ به عنوان جانشین و سپس فرمانده پایگاه بسیج محل سکونت خود فعالیت داشت. به همین دلیل این فرصت را داشتند که آسیب‌ها و معضلات اجتماعی شهر را شناسایی و تحلیل کنند.

هر سال در فصل تابستان برای دانش‌آموزان در سنین مختلف کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند. در دوران کرونا برای دانش‌آموزانی که خانواده های‌شان توانایی تدریس در منزل به دانش آموزان را نداشتند کلاس تدریس رایگان در منزل خودشان برگزار می‌کردند.

وی مدتی در حاشیه شهر کامیاران در یک روستا که میزبان حاشیه‌نشین‌ها بود مشغول به فعالیت شد. افرادی که به علت مشکلات مالی نمی‌توانند داخل شهر زندگی کنند به این روستا می‌آیند.

اما آقای دارایی فعالیت اجتماعی خود در حوزه آسیب‌های اجتماع را از آموزشیاری نهضت سواد آموزی در زندان آغاز کرد. او حدود هفت سال در خدمت مددجویان بود و تجربه مواجهه با این افراد باعث شد تا مشکلات و معضلات اجتماعی جامعه پیرامون خود را بهتر بشناسد.

وی در طول سال‌های گذشته با افراد مختلفی آشنا شده بود که خانواده و جامعه آن‌ها را طرد کرده و در اثر مشکلات به زندان افتاده بودند. وی دریافته بود که اغلب آسیب‌هایی که در منطقه کردستان وجود دارد به خاطر فقر ناشی از بیکاری است.

وقتی کارخانه و امکانات تولیدی در منطقه وجود نداشته باشد که افراد به صورت دائمی مشغول به فعالیت باشند، فقط کار فصلی برای امرار معاش باقی می‌ماند که آن هم سه یا چهار ماه در سال وجود دارد و بعد دیگر تمام می‌شود و افراد باید از جیب خرج کنند. بیکاری سبب می‌شود وقت آنها به بطالت بگذرد و در چنین شرایطی آسیب‌های مختلف مانند اعتیاد افزایش می‌یابد.

در بین خانواده دانش‌آموزان هم اعتیاد بسیار زیاد است که این مساله منجر به طلاق والدین شده و یکی از مشکلات اصلی منطقه را شکل داده است. در مقطعی بین دانش آموزان ماده مخدری توزیع می‌شد که مانند پودر در آب حل شده و با نی خورده می‌شد. این ماده نشاط‌آور بود و حتی دانش‌آموزان دبستانی هم میل به آزمایش و تجربه آن را پیدا کرده بودند.

آقای دارایی و همراهانش با استفاده از معتادان نجات یافته دوره‌ها و همایش‌هایی را در مسجد برگزار کردند تا آن‌ها از تجربیات تلخ خود برای افراد کنجکاو به استفاده از مواد مخدر سخن بگویند. با این روش تا حدودی از گسترش اعتیاد به مواد مخدر جلوگیری شد. در ادامه تعدادی از معتادان با میل و اراده شخصی اقدام به ترک اعتیاد کرده و به کمپ رفتند. بسیاری از این معتادان در آستانه طلاق از همسران خود بودند اما پس از رهایی از دام اعتیاد حالا زندگی خوبی دارند. یکی از همین افراد نقاش اتومبیل بود اما به خاطر اعتیاد دیگر قادر به انجام کاری نبود. اما پس از ترک اعتیاد کارش گسترش پیدا کرد و دو شاگرد هم دارد.

اعضای این پایگاه در کلاس درس برای دانش‌آموزان صحبت می‌کنند و می‌گویند اعتیاد از سیگار آغاز می‌شود. افراد حتی به شوخی هم نباید استفاده از سیگار را تجربه کنند و مثلاً مدادی گوشه لب بگذارند و ژست سیگار کشیدن به خود بگیرند. این آموزش‌ها خیلی مؤثر واقع شده است.

همچنین آن‌ها در دانش‌آموزان قدرت نه گفتن را تقویت می‌کنند تا در برابر خواسته‌های نامعقول دیگران مصونیت پیدا کنند. متأسفانه در میان خانواده‌ها گاهی پدر یا پدربزرگ اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند و به همین دلیل لازم است تا این دانش‌آموزان به گونه‌ای عمل کنند که این افراد مواد مخدر و حتی سیگار را کنار بگذارند. این روش مؤثرتر از سایر اقدامات است و تجربه می‌گوید اگر فرزندی از پدرش بخواهد که اعتیاد را کنار بگذارد نتیجه بخش‌تر از توصیه‌های دیگران است.

آن‌ها با کمک همکاران مدرسه و از طریق دانش‌آموزان والدین معتاد را شناسایی می‌کنند. ارتباط آقای دارایی با دانش‌آموزان در دوران تابستان و تعطیلی مدارس هم برقرار است به صورت تلفنی پیگیر امور آن‌ها است.

با توجه به این مطلب که بخش زیادی از افراد قشر آسیب‌پذیر وضعیت مالی خوبی ندارند، طی مذاکره با مسؤولان کمیته امداد آن‌ها را تحت پوشش این نهاد حمایتی قرار داده و به افرادی که اعتیاد خود را ترک می‌کنند وام پرداخت می‌شود تا شغلی برای خود مهیا کنند.
همکاری با بسیج و سپاه نقطه قوت فعالیت آن‌ها در سال‌های گذشته بوده که باعث اطمینان و اعتماد مردم به فعالیت‌های‌شان شده است. آن‌ها همیشه به صورت جهادی و رایگان فعالیت می‌کنند و فقط برای برخی مراسم‌های عمومی از منابع پایگاه هزینه کرده‌اند.

وی با افرادی همکاری می‌کند که معتمد مردم هستند. چون بسیاری از مسائل در حیطه فعالیت آن‌ها باید محرمانه باقی بماند تا آبروی افراد حفظ شود و عزت خانواده‌ها خدشه‌دار نشود. کافی است جمله نادرستی از دهان افراد خارج شود تا زندگی یک خانواده نابود شود از این رو با افراد محدودی کار می‌کنند.