تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3764266
شناسه : 3764266
تاریخ :
محققان ایرانی با گرافن بیماری مزارع گندم را درمان می‌کنند اقتصاد ایران: محققان ایرانی از نقاط کوانتومی گرافن برای کنترل نوعی بیماری در گندم استفاده کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر ، نقاط کوانتومی گرافن(GQD) دسته ای از مواد کربنی فلورسنت هستند که نقش مهمی در حوزه های مختلف از جمله دستگاه های تولید انرژی، کاتالیست ها، حسگرها ، عکاسی زیستی و انتقال دارو دارد.

از آنجا که این نقاط بسیار ریز و به طور معمول کمتر از ۱۰۰ نانومتر هستند، پتانسیل زیادی در تحقیقات علوم گیاهی به خصوص برای انتقال اسیدهای نوکلئیک و شکستن سد دیواره سلول ها دارند.

در همین راستا گروهی از محققان با همکاری هوشنگ علیزاده از دانشگاه تهران، محسن محمدی و رحیم رحیمی از دانشگاه پردو نقاط کوانتومی گرافن را در اندازه ۲ تا ۵ نانومتر سنتز و مشخص کردند و با کمک پلی اتیلن شاخه دار (bPEI) عملکرد سطحی را در آنها ابداع کردند.

در مرحله بعد GQD های سطحی عملکردی به عنوان حامل به کار گرفتند تا آر ان ای ۲ رشته ای (dsRNA) را انتقال دهند که ۲ ژن مرتبط با رشد و تکامل را در ارگانیسم عامل بیماری بلایت فوزاریم در گندم ( Fusarium graminearum )هدف بگیرند.

بلایت فوزاریوم یکی از مخرب‌ترین بیماری ‌هایی مزارع گندم است. سفید شدن بخش سنبله گندم، به‌دلیل حمله نوعی قارچ به‌نام فوزاریوم به سنبلچه اتفاق می‌افتد که یکی از بیماری‌های شایع گیاهی در سراسر جهان است.

محققان dsRNA‌هایی را طراحی کردند که ژن‌های MGV۱ و RAS۱ F. graminearum را با استفاده از خط لوله pssRNAit هدف قرار می‌دهند .

تجزیه و تحلیل کشت قارچ نشان داد که گنجاندن dsRNA ها در محیط کشت دکستروز آگار سیب زمینی (PDA) به طور موثر رشد آنها را کند می کند. آزمایش‌های پاشش برون‌زا هم در کشت‌های صفحه و هم در خوشه‌های گندم دست‌نخورده نشان داد که dsRNA:GQDs-bPEIs در محدود کردن رشد میسلیوم قارچی یا تعداد سنبلچه‌های آلوده در مقایسه با dsRNA عادی مؤثرتر بود.

این پژوهش نشان دهنده پتانسیل استفاده از نقاط کوانتومی گرافن به عنوان حاملی برای مدیریت بیماری قارچی مبتنی بر dsRNA در گندم و سایر محصولات را نشان می‌دهد.