تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3763913
شناسه : 3763913
تاریخ :
افشاگری لاپید: نتانیاهو از عملیات طوفان‌الاقصی مطلع بود اقتصاد ایران: رهبر اپوزیسیون اسرائیل در یک افشاگری بی سابقه ادعا کرد بنیامین نتانیاهو از قصد حماس برای حمله به اسرائیل در روز عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) اطلاع داشته، ولی آن را نادیده گرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «یائیر لاپید»، رهبر حزب «یش عتید» و اپوزیسیون رژیم صهیونیستی امروز در جلسه یک نهاد مستقل که اقدام به راه‌اندازی یک کمیسیون مستقل برای بررسی شکست هفتم اکتبر 2023 اسرائیل در جریان طوفان‌الاقصی شرکت کرد. وی در این جلسه علیه ترک فعل نتانیاهو نسبت به هشدارهای امنیتی درباره وضعیت خطیر اسرائیل پیش از آغاز عملیات مقاومت فلسطین افشاگری بی‌سابقه‌ای کرد.

لاپید ادعاهایی مطرح کرد که در صورت تایید مقامات نظامی ثابت می‌کند، نتانیاهو در چند مرحله گزارش‌هایی درباره احتمال بالای حمله دشمنان رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی دریافت کرده ولی همگی را نادیده گرفته است.

لاپید در این جلسه جزئیات زیادی را نیز از این جلسات افشا کرد. رهبر حزب یش عتید، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل که از زمان تشکیل کابینه ائتلافی نتانیاهو، رهبری اپوزیسیون را برعهده گرفته است به اعتبار مقام رسمی رهبری اپوزیسیون به نشست‌های توجیهی امنیتی با سطح محرمانه دعوت می‌شود. وی ادعا کرد دست کم در دو نشست توجیهی در اوت و سپتامبر 2023 هشدارهای صریحی به نتانیاهو داده شده است.

اولین نشست در 21 اوت 2023 (30 مرداد 1402) ژنرال «آوی گیل»، دستیار نظامی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک نشست امنیتی با حضور نتانیاهو و لاپید هشدار داد که دشمنان اسرائیل - از ایران و حزب‌الله گرفته تا گروه‌های مقاومت مستقر درغزه و کرانه باختری - «ضعف طرف اسرائیلی» را شناسایی کرده‌اند.

منظور لاپید از ضعف‌های طرف اسرائیلی در آن مقطع، اعتراضات خیابانی ناشی از بحران اصلاحات قضایی و نیز تشدید اختلافات میان واشنگتن و تل آویو بوده است. لاپید افزود ژنرال گیل تصریح کرد دشمنان اسرائیل این وضعیت را فرصتی بی‌نظیر برای آسیب رساندن به اسرائیل می‌دانند. لاپید همچنین گفت: «در جریان این نشست نتانیاهو بی‌حوصله بود و خسته به نظر می‌رسید و هیچ سوالی درباره هشدارهایی که مقامات امنیتی مطرح کردند، نپرسید و چیزی نگفت.»

رهبر حزب یش عتید همچنین گفت: «ادعای مقامات سیاسی مبنی بر اینکه درباره گزارش‌های امنیتی آن مقطع همگی نشان از مهار شدن حماس داشته را به کلی و قویاً رد می‌کنم. نخست‌وزیر درباره تمایلات واقعی حماس گزارش‌های زیادی دریافت کرده بود.»

رهبر اپوزیسیون اسرائیل با اشاره به تلاش‌های هرتسی هالوی، فرمانده کل ارتش اسرائیل درصدد بود یک نشست فوق‌العاده با نتانیاهو برگزار کرده و درباره پیامدهای منفی اصلاحات قضایی برای امنیت اسرائیل هشدار دهد، اما نخست‌وزیر مانع از برگزاری این جلسه شد. در نتیجه هالوی مجبور شد به نتانیاهو نامه بنویسد و در این زمینه هشدار دهد، ولی نتانیاهو همه این هشدارها را نادیده گرفت.

 

گزارش‌های کمیته دفاعی کنست

یائیر لاپید در ادامه گفت: چند هفته پس از نشست توجیهی اول، اطلاعات محرمانه‌ای به کمیته امور خارجی کنست ارائه شد که نشان از فرسایش یافتن بازدارندگی اسرائیل در همه جبهه‌ها داشت. اما گزارش دوم روز 18 سپتامبر (27 شهریور) یعنی 19 روز قبل از عملیات طوفان الاقصی به دست این کمیته رسید که هشدار مخاطره آمیزتری را به همراه داشت.

به گفته لاپید این گزارش تصریح می‌کرد: «بازدارندگی اسرائیل به طرز چشمگیری کاهش یافته است. دشمنان ما فکر می‌کنند که فرصت نادری برای آسیب رساندن به ما دارند.» وی ادعا کرد این مطالب نشان می‌داد که «اسرائیل در بالاترین سطح خطر قرار داشته است».

لاپید ادعا کرده که 2 روز پس از دریافت این اطلاعات یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرده و براساس هشدارهای امنیتی نسبت به وضعیت وخیم اسرائیل هشدار داده است. نگاهی به این کنفرانس مطبوعاتی نشان می‌دهد ادعای لاپید درست است.

او در این کنفرانس مطبوعاتی که 29 شهریور 1402 برگزار شده اعلام کرد: «در آستانه یوم کیپور، من مجبورم به شهروندان اسرائیل هشدار دهم: ما به یک رویارویی خشونت‌بار و چندجانبه نزدیک می‌شویم. به گفته نهاد امنیتی، تعداد هشدارها در کرانه باختری بی‌سابقه است و وقایع اخیر در مرز غزه دقیقاً از نوعی است که در گذشته به درگیری منجر شده است.»

 

واکنش نتانیاهو

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اما ادعاهای رهبر اپوزیسیون را رد کرده و دروغ خوانده است. در بیانیه این دفتر آمده است: «یائیر لاپید دوباره دروغ گفته است. نخست وزیر نتانیاهو هیچ هشداری در مورد جنگ در غزه دریافت نکرد - نه یک ماه قبل و نه حتی یک ساعت قبل از 7 اکتبر. عکس این موضوع صادق است و پروتکل های موجود آن را ثابت می‌کند. لاپید که کارگران را از غزه وارد اسرائیل کرد و گاز رایگان به لبنان داد و وعده داد که این کار از جنگ جلوگیری می‌کند، آخرین کسی است که می‌تواند در مسائل امنیتی موعظه کند.»

 

 

ادعاهای رهبر اپوزیسیون اسرائیل قطعاً فشارها نسبت به عملکرد نتانیاهو در موضوع عملیات طوفان الاقصی را افزایش خواهد داد و تمایل جامعه اسرائیل به تشکیل هرچه سریع‌تر کمیته حقیقت‌یاب درباره شکست 7 اکتبر اسرائیل را اتقویت خواهد کرد. اخیراً یاریو لوین، وزیر دادگستری اسرائیل برای جلوگیری از اینکه این کمیته برای نتانیاهو دردسرساز شود، تلاش کرده «یوسف الرون»، قاضی محافظه‌کار را برای مدت یک سال به ریاست دیوان عالی برساند. اگر ادعاهای لاپید درست باشد، زمینه برای محاکمه نتانیاهو به جرم نادیده گرفتن هشدارهای امنیتی فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/