تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3763765
شناسه : 3763765
تاریخ :
اجرای پایلوت تولید صدف خوراکی با هدف صادرات اجرا شده است اقتصاد ایران: بوشهر- مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: اجرای طرح پایلوت تولید صدف خوراکی در استان بوشهر با هدف صادرات اجرا شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

عقیل امینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: صدف‌های بومی خانواده ساکسترا و اویسترها در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به علت قدرت پالایش ذرات تا ۱۰۰ میکرون به عنوان یک فیلتر زیستی طبیعی به منظور حذف ذرات معلق در مجاری ورودی مزارع آبزی پروری، آب‌بندان‌ها، زهکش‌های خروجی مزارع پرورش میگو و سواحل گردشگری در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: اجرای پایلوت تولید صدف خوراکی در راستای اجرای اهداف توسعه‌ای و ایجاد تنوع گونه در آبزی پروری، با عنایت به استفتای مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله علوی گرگانی اجرا شده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر ادامه داد: این استفتا به شماره ۱۶۰۹۵ مورخ ۱۲/‏۰۲/‏۱۴۰۰‬ تاکید دارد پرورش صدف برای خوراک مسلمین جایز نیست ولی برای مصارف دیگر غیر خوراکی و درمانی و همچنین صادرات به کشورهای غیر اسلامی که خوردن صدف را جایز می‌دانند اشکال ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در راستای جهش تولید دانش بنیان و تولید فراورده‌های جانبی از پوسته صدف در صنایع دارویی اجرا شده است.

امینی بیان کرد: این طرح برای استفاده از پلاکت‌های استخوانی پوسته صدف‌های با عمر بیش از یک‌سال در ترمیم جراحی‌های جمجمه و اعضای بدن، نخ بخیه و انواع محصولات آرایشی و بهداشتی انواع کرم‌های مرطوب کننده، کرم پودر و جوان کننده پوست، انواع صابون و شامپو و رژ لب کننده و تأمین ۶۵ درصد املاح کلسیم و منیزیم در جیره غذایی دام و طیور انجام شده است.

وی تاکید کرد: این طرح در اشتغال جوامع بومی و محلی، ارز آوری و صادرات محصولات تولیدی و کاهش هزینه تمام شده تولید خوراک نقش مهمی دارد و تولید آن بلامانع بوده و اهداف برنامه هفتم توسعه کشور در استان‌های ساحلی جنوب کشور و به‌ویژه بوشهر مورد توجه قرار گرفته است.