تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3763721
شناسه : 3763721
تاریخ :
نشست بریکس در حوزه فناوری نانو در روسیه برگزار شد اقتصاد ایران: نشست کارگروه فناوری نانو و مواد پیشرفته بریکس با حضور هشت کشور در روسیه برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست کارگروه فناوری‌ نانو و مواد پیشرفته بریکس با حضور هشت کشور در روسیه برگزار شد. توانمندی‌ها و دستاوردها نانویی ایران در این نشست ارائه شد و پیشنهادات همکاری ایران در بخش شبکه آزمایشگاهی و حوزه استاندارد مورد موافقت قرار گرفت.

ششمین نشست بریکس (BRICS) در کارگروه فناوری‌نانو و مواد پیشرفته از تاریخ 5-8 شهریور 1403 (26-29 آگوست 2024) در یکاترینبورگ روسیه با حضور هشت کشور برزیل، هند، روسیه، چین، آفریقای جنوبی، ایران، مصر و امارات متحده عربی برگزار شد. در این نشست که به میزبانی دانشگاه اورال روسیه برگزار شد، دکتر عماد احمدوند؛ دبیرستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو به ارائه دستاوردهای ایران در این حوزه پرداخت و در نهایت دو پیشنهاد نیز از سوی ایشان مطرح شد.

پیشنهاد اول همکاری در حوزه شبکه آزمایشگاهی بود که با استقبال کشورهای حاضر در این نشست روبرو شد و مورد موافقت دبیرخانه نشست قرار گرفت. به گفته دبیرخانه این نشست، فعالیت در حوزه شبکه آزمایشگاهی از جمله برنامه‌های کارگروه بوده و تا پیش از این کشوری برای این کار پیشقدم نشده بود. از این رو، مقرر شد اطلاعاتی از مراکز آزمایشگاهی ایرانی که قابلیت ارائه خدمات دارند در سایت این کارگروه بارگزار شود تا در پروژه‌های تحقیقاتی از این زیرساخت‌ها استفاده شود.

پیشنهاد دوم، در خصوص موضوع استاندارد بود. نمایندگان کشور امارات متحده عربی از ایران درخواست کرد تا به انتقال تجربیات خود به این کشور کمک کند و برای این کار نشستی برگزار شود که بعد از رویداد بریکس نسبت به برگزاری این نشست اقدام خواهد شد.

در ارائه دستاوردهای ایران در حوزه فناوری‌نانو که توسط دکتر احمدوند در این نشست انجام شد، فعالیت‌های دانش‌آموزی ایران به شدت مورد توجه طرف چینی قرار گرفت و این نوع فعالیت‌های دانش‌آموزی را به عنوان یک حرکت نوآورانه قلمداد کردند.

در بخش تجاری‌سازی، کشور آفریقای جنوبی درخواست یک نشست دادند تا تجربیات ایران در این بخش مطرح شده و مورد بحث قرار گیرد. یکی از پیشنهادات ایران در این نشست، اختصاص بخشی برای تجاری‌سازی در نشست‌های بعدی بود به طوری که شرکت‌ها، فناوران و استارت‌آپ‌ها نیز امکان حضور داشته باشند که این پیشنهاد نیز مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد کشور برزیل به عنوان نماینده و دبیرخانه نشست سال آینده در نشست بعدی نماینده‌ای را از بخش تجاری‌سازی این کشور در نشست سال آتی دعوت کند.

بیشتر تمرکز این نشست روی معرفی مراکز و همکاری‌های علمی بود به طوری که تقریبا تمام دانشگاه‌های روسیه ظرفیت‌های علمی خود را معرفی کردند، این که چه آزمایشگاه‌هایی دارند و کشورهای عضو نیز گزارشی از همکاری‌ها و مقالات منتشر شده با کشورهای همکار خود را ارائه کردند

انتهای پیام/