تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3763624
شناسه : 3763624
تاریخ :
شروط جنجال برانگیز حزب آلمانی برای تشکیل ائتلاف ایالتی اقتصاد ایران: در آستانه برگزاری انتخابات ایالتی در شرق آلمان حزب تازه تاسیس "صحرا واگنکنشت"، که شانس بالایی برای موفقیت در این انتخابات دارد توقف حمایت‌ها از اوکراین و عدم استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا در خاک کشورش را شروط تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب اعلام کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشترن"، "صحرا واگنکنشت"، رئیس حزب تازه تاسیس BSW آلمان که از محبوبیت بالایی در بین شهروندان آلمانی برخوردار است در آستانه برگزاری انتخابات ایالتی اعلام کرده که تنها در صورتی می‌خواهد پس از انتخابات ایالتی در آلمان شرقی وارد اائتلاف با دیگر احزاب شود که خواسته‌های سیاست خارجی حزبش در توافقنامه ائتلافی گنجانده شود.

واگنکنشت در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: ما فقط با احزابی وارد ائتلاف می‌شویم که بتوانیم با آنها بر سر یک قرارداد مشترک که شامل اولویت‌های سیاسی ما نیز باشد، به توافق برسیم. این همچنین در مورد سیاست خارجی است و "این یک مسئله مهم برای ما است."

در همین راستا حزب صحرا واگنکنشت (BSW) استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکا در آلمان و تحویل بیشتر تسلیحات به اوکراین را رد می‌کند. رهبر این حزب تأکید کرد: البته باید در توافقنامه ائتلاف موضعی در مورد این موضوعات وجود داشته باشد. یک دولت ایالتی آینده نیز باید از این مسائل در سطح فدرال دفاع کند. این مسائل برای واگنکنشت "شرط مشارکت در یک دولت ایالتی است.

رئیس BSW انتقادات مبنی بر اینکه خواسته‌هایی که او مطرح کرده نمی‌تواند در سطح ایالت اجرا شود را رد کرده و گفت: اما یک دولت ایالتی می‌تواند صدای خود را بلند کند و وزن خود را بالا ببرد تا به تغییر سیاست دست یابد."

وی افزود: BSW قول نمی دهد که سیاست فدرال آلمان بلافاصله با انتخابش تغییر کند، بلکه یک دولت ایالتی با مشارکت BSW "برای اطمینان از تغییر سیاست کار خواهد کرد."

با توجه به ائتلاف‌های احتمالی دولتی، واگنکنشت در درجه اول به حزب دموکرات مسیحی متوسل شده و گفت: امیدوارم بعد از انتخابات این حزب نیز مسئولیت خود را در تشکیل یک دولت باثبات مورد توجه قرار دهد. به ویژه در تورینگن، پس از پنج سال حکومت اقلیت، مردم خواهان یک دولت باثبات با اکثریتی هستند که بتواند پس از انتخابات تشکیل شود.

پارلمان های ایالتی جدید روز یکشنبه در تورینگن و زاکسن انتخاب می شوند. در هر دو ایالت، حزب افراطی جایگزینی برای آلمان در نظرسنجی ها پیشتاز است و بعد از آن حزب دموکرات مسیحی و سپس BSW قرار دارد.

صحرا واگنکنشت رئیس حزب تازه تاسیس BSW اخیرا هم خواستار رد طرح‌های استقرار موشک‌های دوربرد جدید ایالات متحده آمریکا در آلمان به عنوان شرطی برای ائتلاف با حزبش در سطح ایالتی شده بود.

واگنکنشت همچنین تاکید کرد که این سلاح ها شکاف دفاعی را از بین نمی برند، بلکه سلاح های تهاجمی هستند که آلمان را به هدف اصلی موشک های هسته‌ای روسیه تبدیل می کند.

وی تاکید کرد: دلایلی وجود دارد که هیچ کشور اروپایی دیگری چنین موشک هایی را در خاک خود مستقر نمی کند.

در ماه ژوئیه، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که تسلیحات دوربرد ایالات متحده آمریکا برای اولین بار از زمان جنگ سرد - از جمله موشک های کروز تاماهاوک - در خاک آلمان مستقر خواهند شد. قرارداد مربوطه قرار است در سال 2026 اجرایی شود. سپس روسیه تهدید کرد که به این استقرار برنامه ریزی شده پاسخ نظامی خواهد داد.

واگنکنشت در مورد مذاکرات احتمالی ائتلافی در ایالات زاکسن، تورینگن و براندنبورگ پس از انتخابات ایالتی در ماه سپتامبر گفت: BSW تنها در دولت ایالتی شرکت خواهد کرد که به وضوح طرح های موشکی آمریکا را که خطر جنگ را برای آلمان به شدت افزایش می دهد، رد می کند.

بر اساس نظر سنجی های جدید، BSW اخیراً به آراء چشمگیر 15 تا 20 درصد در تورینگن، زاکسن و براندنبورگ دست یافته است. بالا بودن آراء این حزب در نظرسنجی ها بحث هایی را در مورد ائتلاف های احتمالی برانگیخت. در این شرایط حزب دموکرات مسیحی آلمان اعلام کرده که نمی خواهد اساساً BSW را به عنوان یک شریک احتمالی ائتلافی در سطح ایالت رد کند. تورستن فری، رئیس پارلمانی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان در این باره گفت که البته این حزب یک "نامزد رویایی" برای حزب دموکرات مسیحی نیست. با این حال، رد اساسی همه چیز از طرف برلین نیز مفید نیست.

در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن در 10 ژوئیه، آلمان و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که از سال 2026، تسلیحات دوربرد ایالات متحده برای اولین بار از دهه 1990 دوباره در آلمان مستقر خواهند شد. "بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع آلمان این موضوع را با شکاف جدی توانمندی در اروپا توجیه کرد. "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان هم توضیح داد که این تصمیم برای جلوگیری از وقوع جنگ بوده است.

انتهای پیام/