تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3763549
شناسه : 3763549
تاریخ :
اعلام همکاری ایران و چین در زمینه دیپلماسی کودک و نوجوان اقتصاد ایران: در دیدار سفیر جمهوری خلق چین و مدیرعامل کانون پرورش فکری بر تداوم و توسعه همکاری‌ دو کشور و ایجاد برنامه و سازوکارهای جدید در زمینه توسعه دیپلماسی کودک و نوجوان تاکید شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، دیدار زونگ پی و سفیر جمهوری خلق چین با حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیروز چهارشنبه ۷ شهریور برگزار شد.

این مراسم با حضور سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل، فرهاد فلاح معاون فرهنگی، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید، شوون چوان وابسته سفارت، جوزی هائو رایزن فرهنگی سفارت و وانگ چنگ دبیر سوم سفارت چین در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همراه بود.

اعلام همکاری ایران و چین در زمینه دیپلماسی کودک و نوجوان

در ابتدای این آئین سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن خیرمقدم به سفیر چین و هیئت همراه و ابراز امیدواری از تعامل‌های بیشتر دو کشور گفت: این نشست با هدف برقراری تبادل‌های فرهنگی، هنری و ادبی در حوزه کودک و نوجوان بین چین و ایران برگزار شده است و امیدواریم این نشست به ارتقای همکاری‌ها و فعال‌سازی دیپلماسی کودکان و نوجوانان دو کشور منجر شود.

آمادگی چین برای تداوم همکاری‌ها

زونگ پی وو سفیر جمهوری خلق چین در ایران با بیان این‌که کانون پرورش فکری با ۶۰ سال سابقه، کودکان و نوجوانان با استعداد زیادی را در ایران پرورش داده است، گفت: کانون در سال‌های اخیر با مدیریت آقای علامتی به موفقیت بیشتری رسیده است. در طول مدیریت ایشان ارتباط تنگاتنگی بین ایران و سفارت چین بوده است. از برنامه‌های مشترک سال‌های اخیر می‌توان به مسابقه نقاشی «افسانه چین» که در مورد المپیاد زمستانی پکن است و همچنین «گفت‌وگوی قصر آسمانی» که گفت‌وگوی جوانان ایرانی با فضانوردان چینی است، اشاره کرد.

اعلام همکاری ایران و چین در زمینه دیپلماسی کودک و نوجوان

وی با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله کانون زبان ایران بیان کرد: پارسال با سازمان همکاری و ترویج زبان‌های چینی تفاهم‌نامه همکاری امضا شد. بعد از این‌که سفیر چین در سفارت ایران شدم با خانم ابراهیمی در نمایشگاه کتاب دیداری داشتم. آقای علامتی در سپتامبر سال قبل برای شرکت در کنفرانس سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرد و از نزدیک چین را دید و خوب شناخت.

در ادامه جوزی هائو رایزن فرهنگی سفارت چین در ایران در این نشست عنوان کرد: اولین بار است که به مرکز پردیس کانون مراجعه می‌کنم اما بارها به مرکز حجاب رفتم و آنجا جلسه داشتم. این جلسه‌ها برایم خاطره‌های شیرین و پرباری است که در ذهنم زنده است. این جلسه‌های مشترک به تقویت روابط و همکاری بین دو کشور، تعمیق دیپلماسی کودک و نوجوانان و پیشبرد راهبردی دو کشور کمک می‌کند. آمادگی کامل داریم با آمدن سفیر جدیدمان، همکاری‌ها تداوم یابد وعملیاتی شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: ملت ایران در ماه‌های اخیر، روزهای سختی را به جهت شهادت رئیس جمهوری و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پشت سر گذاشتند. خوشبختانه مردم و حکومت از این آزمون‌ها، سربلند بیرون آمدند. از مردم و دولت چین به خاطر پیام تسلیت به مردم ایران برای شهادت رئیس جمهور و همچنین پیام تبریک برای پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری تشکر می‌کنم.

اعلام همکاری ایران و چین در زمینه دیپلماسی کودک و نوجوان

حامد علامتی خطاب به مهمانان این جلسه گفت: در پردیس مرکزی کانون که خانه کودکان و نوجوانان ایران است، حضور دارید. کانون ۶۰ سال سابقه و قدمت دارد و بسیاری از مسئولان، استانداران، دانشمندان، وزرا و شخصیت‌های برجسته ادبی و هنری از کانون رشد کردند. کانون محل رشد و بالندگی فکری و تربیتی کودکان و نوجوانان است.

وی سابقه کانون در عرصه بین‌الملل را با حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی بسیار درخشان دانست و افزود: به عنوان نمونه هم اکنون دبیرخانه اتحادیه سازمان بین‌المللی فیلم‌سازان کودک و نوجوان در دنیا در کانون قرار دارد و دبیرکل آن نیز از جمهوری اسلامی ایران است. دست کانون در زمینه فیلم، تئاتر، انیمیشن، کتاب و سرگرمی در داخل و خارج کشور پر است و حرف برای گفتن دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: بسیاری از تولیدات ما در حوزه فیلم و انیمیشن در عرصه بین‌الملل در پرده‌های سینمایی دنیا به نمایش در می‌آید و در جشنواره‌های جهانی جوایزی را کسب می‌کند. در زمینه کتاب هم در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنیم. سال گذشته موضوع دیپلماسی کودک و نوجوان را ذیل دیپلماسی فرهنگی و عمومی مطرح کردیم و سفارت خلق چین جزو اولین کشورهایی است که در این زمینه همکاری و مشارکت با ما داشته است.

اهمیت زیادی برای دیپلماسی کودک و نوجوان قائل هستیم

علامتی برگزاری جشنواره نقاشی کودک و نوجوان در سال گذشته و رویداد «گفت‌وگوی قصر آسمانی» را از جمله دستاوردهای همکاری ایران و چین دانست و افزود: به منظور تعامل دوسویه در حوزه کودک و نوجوانان، اهمیت زیادی ذیل دیپلماسی کودک و نوجوان قائل هستیم. مایل به برگزاری دوره‌ها و نشست‌های تخصصی هستیم. جمهوری اسلامی ایران ذیل دیپلماسی کودک و نوجوان دارای تجربه‌ها، دانش و دستاوردهایی است که می‌تواند در اختیار کشور دوست و برادر چین قرار دهد.

وی با تاکید بر لزوم مبادله تجربه و دانش دو کشورتصریح کرد: امیدواریم تبادل فرهنگی داشته باشیم. اتصال ما به سازمان‌های متناظر در کشور چین مثل کشورهای عضو شانگهای برقرار است. پارسال موضوع اتحادیه بین المللی کودک و نوجوان را مطرح کردیم که پذیرفتند، پرچم آن را جمهوری اسلامی ایران بالا ببرد. نقشه راه برای تعاملات فرهنگی و اجتماعی در حوزه کودک و نوجوان باید هرچه زودتربا همکاری دو کشور تدوین شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در سفری که به چین داشتم ظرفیت‌های خوبی برای همکاری دیدم. باید به طور متقابل از ظرفیت‌های غنی و خوب دو کشور در راستای همکاری در حوزه کودک و نوجوان استفاده شود. مجامع بین‌المللی با موضوع کودک و نوجوان اتفاق خوبی است که می‌تواند ما را در مقابل تصمیم‌های خوب قرار دهد و یکی از خلاءهای ما در حوزه بین الملل است. تقریباً هیچ کشوری در این حوزه ورود پیدا نکرده است و ورود ایران به این عرصه در چین، می‌تواند الگو باشد.

علامتی با اشاره به این‌که نمی‌توانیم چشم خود را بر جنایت‌هایی که در غزه رخ می‌دهد، ببندیم، گفت: کشتار هزاران کودک و نوجوان طی ماه‌های گذشته در غزه هر فردی را می‌آزارد و لازم است چین و ایران موضع‌گیری شفاف و مشترکی در این زمینه داشته باشند.

پیشنهاد تولید مشترک عروسک دارا و سارا با همکاری ایران و چین

محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری در این برنامه این نهاد را پل ارتباط بین مدرسه و خانواده معرفی کرد و گفت: امیدواریم کانون مثل گذشته پل ارتباط بین کودکان همه جهان باشد. آمادگی خود را در حوزه تولید مشترک فیلم، کتاب و سرگرمی، برگزاری هفته‌های فیلم در چین، اکران تولیدات جدید، همراهی با جشنواره‌های بین‌المللی مثل سیکاف و پویانمایی تهران، اعزام گروه‌های تئاتر حرفه‌ای به چین و آموزش پویانمایی استاپ‌موشن در چین اعلام می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنم تولید مشترک عروسک دارا و سارا را از امروز کلید بزنیم.

اعلام همکاری ایران و چین در زمینه دیپلماسی کودک و نوجوان

در ادامه معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با بیان این‌که همکاری‌های خوبی در دو سال گذشته با سفارت چین در ایران داشتیم، گفت: با همکاری سفارت چین آئین پایانی جشنواره نقاشی را برگزار می‌کنیم. جلسه‌های مشترک زیادی با رایزن فرهنگی چین در ایران داشتیم. نسخه اول تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک چین و ایران را آماده می‌کنیم. طبق دستور آقای علامتی بر اساس دیپلماسی کودک و نوجوان سرخط‌های همکاری را برای سال‌های آینده مشخص خواهیم کرد.

فرهاد فلاح یکی از بزرگترین فعالیت‌های فرهنگی ایران را جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی دانست و از چین به عنوان مهمان ویژه در بیست و ششمین دوره جشنواره قصه‌گویی دعوت به عمل آورد و افزود: از تجربه‌های خوب ما در کانون تولید یک دوره آموزشی با عنوان «حال خوش زندگی» است. بچه‌ها در این دوره ۹ مهارت را آموزش می‌بینند. این کتاب امروز به سفیر چین اهدا می‌شود و امیدواریم به زبان چینی هم ترجمه شود. همچنین در آستانه تأسیس کانون علوم و فناوری‌های جدید هستیم و علاقه‌مندیم از تجربه‌ها و آموزش چین برای دانش‌آموزان استفاده کنیم.

ظرفیت‌های فراوان همکاری مشترک ایران و چین

در ادامه، زونگ پی وو، سفیر جمهوری خلق چین در ایران با بیان این‌که موضوع‌های با ارزش و مهمی در این نشست مطرح شد، عنوان کرد: چین و ایران روابط مشترک راهبردی با هم دارند. اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور وجود دارد. دو کشور به طور مستمر در حال هماهنگی گفت‌وگو هستند. رئیس جمهور و معاون نخست‌وزیر چین در مراسم رئیس شهید جمهور ایران و فرستاده ویژه رئیس جمهور ما در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران شرکت داشت. این‌ها نشان دهنده هماهنگی دو کشور است.

پی وو با اشاره به این‌که برای توسعه مشارکت راهبردی تنها اعتماد متقابل سیاسی کافی نیست، بیان کرد: ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که باید در آن زمینه با هم همکاری کنیم. دیپلماسی کودک و نوجوان که آقای علامتی مطرح کرد یک جهت جدید و با ارزش است. کودکان و نوجوانان ایران باید چین را بشناسند و کودکان و نوجوانان ما هم باید ایران را بشناسند.

تقسیم بندی برنامه‌های همکاری چین با کانون در سه بخش

وی با بیان اینکه برنامه‌های همکاری با ایران را در سه قسمت تقسیم‌بندی می‌کنیم، گفت: قسمت اول استمرار و تداوم همکاری‌های موجود بین دو کشور است. به عنوان مثال برنامه سالانه مسابقه نقاشی و گفت‌وگوی قصر آسمانی تداوم داشته باشد. در زمینه کانون علوم و فناوری که تازه تأسیس شده است هم می‌توانیم همکاری داشته باشیم. قسمت دوم امضای سند و تفاهم‌نامه بین دو طرف و تلاش برای عملیاتی کردن مفاد است.

سفیر جمهوری خلق چین ادامه داد: قسمت سوم این است که یک سری همکاری، سازوکار و برنامه جدید به وجود آوریم. ایران ظرفیت‌های خوبی در زمینه‌های فیلم، انیمیشن، قصه و سرگرمی دارد که می‌توانیم در این زمینه بحث و گفت‌وگو داشته باشیم. همچنین باید یک سکو (پلتفرم) تشکیل دهیم که جنبه بین‌المللی داشته باشد. ایران عضو رسمی در سازمان شانگهای شده است و می‌توانیم از صحنه‌های بین‌المللی استفاده کنیم. موافقم سازوکارهای پایدار و منظمی برای نشست‌ها در سطح کارشناسی داشته باشیم.

در کانون جوان‌تر، فعال‌تر و با انرژی‌تر شدم!

وی با بیان این‌که احساس می‌کنم در کانون جوان‌تر، فعال‌تر و با انرژی‌تر شدم ضمن تشکر از مهمان‌نوازی و سخنرانی‌ها خاطرنشان کرد: با پیشنهادهایی که مطرح شد، مطمئنم در توسعه دیپلماسی کودک و نوجوان می‌توانیم به نتیجه خوبی برسیم.

اعلام همکاری ایران و چین در زمینه دیپلماسی کودک و نوجوان

در پایان این مراسم، هدایایی شامل تابلوی نقاشی، صنایع دستی، کتاب «حال خوش زندگی» و نشان کانون به سفیر چین و هدایایی به هیئت همراه اهدا شد. هدایایی هم از طرف سفیر چین به مدیرعامل کانون و همکاران اهدا شد. سپس سفیر چین و همراه هیئت از کتابخانه مرجع کانون بازدید کردند.