تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3763469
شناسه : 3763469
تاریخ :
پردازنده ۶۴هسته‌ای RISC V و کارت گرافیک RX 5500 XT، بازی ویچر ۳ را با نرخ ۱۵ فریم‌برثانیه اجرا می‌کنند اقتصاد ایران: بازی ویچر ۳ در کامپیوتر مجهز به پردازنده‌ی ریسک پنج و کارت گرافیک AMD توانست با نرخ 15FPS اجرا شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

معماری متن‌باز ریسک پنج هنوز در مراحل ابتدایی توسعه و پذیرش نسبت‌به سی‌پی‌یوهای آرم، x86 یا x64 قرار دارد. با وجود این، توسعه‌دهندگان Box86/Box64 (شبیه‌ساز نرم‌افزارهای x86-64 در آرم) موفق شده‌اند بازی Witcher 3: Wild Hunt را روی سیستم مبتنی‌بر RISC-V اجرا کنند.

علاوه‌بر Box64 که برای شبیه‌سازی دستورات x86 به‌کار می‌رود، Wine و DXVK نیز به پر کردن خلأ‌های نرم‌افزاری ریسک پنج در لینوکس به‌جای محیط ویندوز کمک می‌کنند. توسعه‌دهندگان در پست وبلاگی مفصلی چگونگی اجرای بازی مذکور را توضیح داده‌اند.

ویچر ۳ در شرایط شبیه‌سازی Box64 روی پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای ریسک پنج با نرخ ضعیف ۱۵ فریم‌برثانیه اجرا شد. بازی با پیچیدگی و کیفیت بالا مانند ویچر ۳ معماری پردازنده را به‌چالش می‌کشد. این دستاورد فنی قابل توجهی به‌شمار می‌آید و برای آینده‌ی معماری متن‌باز امیدوارکننده است.

همانطور که در پست وبلاگی پروژه‌ی Box86 توضیح داده شده است، مشکل اصلی در اجرای ویچر ۳ روی ریسک پنج از دستورات x86/x64 آغاز می‌شود. به‌طور کلی بازی‌ها و سایر نرم‌افزارها، به دستورات خاص CPU تکیه دارند، بنابراین زمانی که آن نرم‌افزارها باید روی معماری سخت‌افزاری دیگری اجرا شوند، معماری جدید باید قادر باشد آن دستورات را جایگزین یا تکرار کند.

تصویر مادربرد milk v pioneer با پردازنده sophon مبتنی بر ریسک پنج
مادربرد Milk-V Pioneer با پردازنده Sophon

بنابر این، چالش اصلی شبیه‌سازی x86 در معماری ریسک‌ پنج، ترجمه‌ی دستورات x86/x64 به چیزی است که ریسک پنج بتواند درک کند. این کار در تبدیل برخی از دستورات به دلیل پیچیده‌تر شدن آن‌ها در معماری جدید، منجربه افزایش مصرف توان پردازنده می‌شود.

مقالات مرتبط
  • تراشه‌ساز چینی Unisoc «نخستین تراشه امنیتی دنیا» با معماری باز RISC-V را معرفی کرد
  • تراشه انقلابی RISC-V، واحدهای CPU و GPU و هوش مصنوعی را ادغام می‌کند

برای اجرای ویچر ۳، توسعه‌دهندگان نیاز به Milk-V Pioneer داشتند؛ کامپیوتر مجهزبه پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای Sophon مبتنی‌بر ریسک‌ پنج با فرکانس دو گیگاهرتز و یک اسلات PCIe x16. پس از نصب کارت گرافیک AMD مدل Radeon RX 5500 XT، کامپیوتر اکنون قادر به اجرای محدود بازی‌هایی از نسل گذشته‌ی AAA است.

درحال‌حاضر، این موضوع برای کسانی که قصد خرید لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی، به‌خصوص با هدف گیمینگ دارند واقعاً موضوع مهمی نیست، اما تلاش‌های مداومی از این دست به ما نشان می‌دهد که معماری‌های ریسک پنج و آرم به‌زودی کنترل بازار پی‌سی را از پردازنده اینتل و AMD خارج خواهند کرد. ظهور کامپیوترهای پرقدرت گیمینگ مبتنی‌بر ریسک پنج در کمتر از ۱۰ سال آینده دور از انتظار نیست.