تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3763352
شناسه : 3763352
تاریخ :
مسابقات قرآن فرصتی برای بروز استعدادهای جوان است اقتصاد ایران: اصفهان - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: گسترش فرهنگ قرآنی و شناخت ظرفیت‌ها و استعدادهای خوب این حوزه اتفاقات خوبی است که در خلال مسابقات قرآن رخ می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمدحسین بلک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با اهمیت برگزاری چهل‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان اظهار کرد: دیرینه استان اصفهان به عنوان مهد توسعه امور قرآنی چه در درون خود و چه در مقایسه با سایر استان‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: با توجه به این دیرینه، اساتید بزرگی را می‌بینیم که فعالیت آنها مرهون یک اتفاق ارزشمند و مستمر قرآنی است که باید به آن افتخار کرد و مسیر شتابداری را در این رابطه شاهد باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: موقعیت و دیرینه استان بسیار مسئله مهمی است و از طرف دیگر حضور بخش‌های مختلفی که در امور فرهنگی در استان اصفهان سرآمد هستند، یکی از موضوعات دیگری است که ما را به دریافت نتیجه دلخواهمان در امور قرآنی امیدوار می‌کند.

وی با بیان اینکه این مسابقات به طور خاص می‌تواند صحنه‌ای خوب از رقابت‌های فرهنگی و قرآنی ایجاد کند، گفت: در این دوره تلاش شده است که در مقاطع مختلف، ویژگی و مزیت‌هایی نسبت به دوره قبل ایجاد شود تا شاهد افزایش جذابیت این رقابت‌ها در بخش‌های مختلف باشیم.

بلک افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل در خلال این مسابقات، گسترش فرهنگ قرآنی در نقاط مختلف استان و همچنین شناخت ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی خوبی است که در بخش‌های مختلف استان حضور دارند و شاید اگر فرصت برگزاری این رقابت‌ها وجود نداشت، امکان این شناسایی برای اوقاف و دستگاه‌های دیگر اتفاق نمی‌افتاد.

وی ادامه داد: استادپروری و پرورش قله‌های قرآنی از دیگر مسائل مهمی است که در استان اصفهان به یمن این مسابقات اتفاق می‌افتد و نیروهایی در میان این رقابت‌ها شناسایی می‌شوند که می‌توانند در آینده استان به عنوان مربی، معلم، اساتید و داوران به گسترش بعد قرآنی استان کمک شایانی کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به تأثیر مسابقات قرآن در سطح جامعه تصریح کرد: پرداختن به چنین رویدادهایی یک بخش عمیق محتوایی دارد و در ضمن این مسابقات باید به معارف قرآنی، آموزش‌ها و مقدمات لازم توجه کرد تا به آن محتوای مورد نظر رسید.

وی با بیان اینکه این مسابقات باید در بین افراد تأثیر داشته و آثار اجتماعی به جا بگذارد، گفت: راهکار مسائلی که امروزه در جهان اسلام وجود دارد و برون‌رفت از تمام تنگناها و مشکلاتی که دشمن در صدد ایجاد آن است، چنگ زدن به ریسمان مستحکم و مقتدر قرآن بوده و باید در این زمینه محتواها و مقدمات لازم اجرا شود.

بلک اضافه کرد: امیدواریم که نتیجه این مسابقات همان اتفاقات بسیار خوب محتوایی باشد که بتواند سبک زندگی ما را تغییر داده و شیوه حکمرانی ما را در کشور تحت تأثیر قرار دهد.

وی تاکید کرد: امروز رهبر معظم انقلاب، ریاست محترم جمهور و سران قوا مصمم به اجرای برخی ارزش‌های نورانی مثل عدالت به عنوان یک هدف نهایی در نظام اسلامی هستند و باید دانست که این هیچ راهی به جز نزدیکی به معارف و روش‌های قرآن به عنوان شاخص عدالت ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: تا وقتی قرآن در بین همه ما احیا نشود نمی‌توانیم مفاهیم واقعی عدالت را شناخته و مصادیق آن را عینیت ببخشیم؛ مسابقات در سطح خود می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به استقبال جوانان از مسابقات قرآنی بیان کرد: جلوه‌های مختلفی از فعالیت قرآنی در سطح کشور دیده می‌شود اما آنچه که متسابقین با میل و رغبت خود انتخاب می‌کنند و آثار بیشتری نسبت به کتب و دروس دارد، صحنه مسابقات است و امیدواریم که این رقابت‌ها بتواند علاوه‌بر تأثیرات فردی و خانوادگی، جامعه ما را نیز تحت تأثیر قرار دهد و همین قطرات بهم پیوسته منجر به اتفاقات خوبی در جهان اسلام شود.

بلک در ارتباط با لزوم حمایت از استعدادهای حاضر در این مسابقات عنوان کرد: برای انجام وظایف مؤثر در راستای حمایت از نخبگان و استعدادهای قرآنی، باید پیش از این رقابت‌ها تمهیداتی اندیشید؛ در خلال بازدید از دور قبل مسابقات مذاکراتی با اساتید داشته و پیشنهاداتی مطرح شد.

وی ادامه داد: ما نیاز داریم که کرسی‌های تلاوت و انس با قرآن توسط اساتید در طول سال برگزار شود تا استعدادهای قرآنی به فعلیت رسیده و کشف شوند؛ این آمادگی را داریم که از اساتید قرآنی که می‌توانند ما و جامعه را در این باره یاری دهند حمایت کرده و فضای برخی امامزادگان که امکانات متناسب با امور قرآنی را دارند به عنوان قطب‌های قرآنی تعریف کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: می‌توان از جایگاه بقاع متبرکه برای استقرار مجموعه‌های فعال و مؤثر قرآنی به ویژه آنهایی که بیشترین جذب در قشر جوان را دارند استفاده کرد و نقطه اصلی و اساسی این تعامل اساتید هستند.

وی با اشاره به امکانات موردنیاز فعالان قرآنی تصریح کرد: در بین موقوفات، وقف‌های قرآنی اندک است اما این امکان برای ما فراهم است که از ظرفیت بقاع متبرکه به عنوان "مراکز افق" در این رابطه استفاده کنیم و در صورت آمادگی اساتید، مسئولیت برخی از این مراکز را در اختیار آنها قرار دهیم تا محور فعالیت آنها امور قرآنی باشد.

بلک با بیان اینکه معرفی، تشویق و رشد استعدادهای قرآنی با کمتر از این هم می‌تواند امکان‌پذیر باشد، گفت: اگر بتوانیم در فرصت‌های مختلف به معرفی چهره‌های قرآنی در محافل گوناگون و مجامع فرهنگی بپردازیم، ضمن توجه به مسائل قرآنی از این افراد حمایت بیشتری نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد که در این رویداد از همه مظلومان فلسطینی که قرآن را بر تلی از ویرانه خانه‌ها باز کرده و پیام قرآن به عنوان یک راه نجات را به همه دنیا مخابره می‌کنند یاد کنیم و امیدواریم که این قدم‌ها نیز منجر به نتایج نورانی فتح و ظفر اسلام و مسلمین شود.