تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3763302
شناسه : 3763302
تاریخ :
بزرگترین گردهمایی شیعیان به روایت تاریخ ده سال اخیر اقتصاد ایران: تشرف به بارگاه ائمه با پای پیاده، از گذشته رایج بود و زیارت کربلا در ایام اربعین حسینی به دلیل توصیه ویژه به آن رونق بسیاری یافته و تعداد زوار در این ایام روند صعودی داشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، تشرف به بارگاه ائمه اطهار (ع) با پای پیاده، از دیرباز رایج بوده و در نقاط مختلف سرزمین اسلامی صورت می‌گرفت. ولی در قرن‌های مختلف و به مقتضای حکومت‌های گوناگون دارای فراز و نشیب بوده است. اما زیارت اعتاب مقدسه در کربلا و نجف در ایام اربعین حسینی به دلیل توصیه ویژه به آن همواره مرسوم بوده و در سال‌های اخیر رونق بسیاری یافته است.

علما و بزرگان نیز، به تأسی از ائمه اطهار (ع)، اهتمام بسیار زیادی به این سنت حسنه داشته‌اند. در زمان حکومت حزب بعث این راهپیمایی به عنوان نمادی از قدرت سیاسی شیعیان ممنوع شد و سربازان بعثی به دستور صدام حسین به مقابله با زائران پیاده می‌پرداختند. از این رو این حرکت به صورت مخفیانه و از راه نخلستان‌ها ادامه یافت. با سقوط حزب بعث و از سال ۱۳۸۱ پیاده‌روی احیا شده و در ابعادی وسیع‌تر از گذشته ادامه یافت.

بزرگترین گردهمایی شیعه به روایت تاریخ ده سال اخیر

از آن سال به بعد هر ساله جمعیت بیشتری نسبت به سال قبل در آن شرکت می‌کند. در آغاز این حرکت دو تا سه میلیون نفر در آن حضور داشتند؛ ولی بعدها تعداد زائران به بیش از ده میلیون نفر رسید. آمار حضور زائران در این ایام در کربلا که هر سال توسط عتبه مقدس حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام اعلام می‌شود به شرح زیر است:

سال ۱۳۹۵ شمسی: ۱۱ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۳۶۷ نفر

سال ۱۳۹۶ شمسی: ۱۳ میلیون و ۸۷۴ و ۸۱۸ نفر

سال ۱۳۹۷ شمسی: ۱۵ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۹۴۹ نفر

سال ۱۳۹۸ شمسی: ۱۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۵۵ نفر

سال ۱۳۹۹ شمسی: ۱۴ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۳۰۸ نفر

سال ۱۴۰۰ شمسی: ۱۶ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۴۲ نفر

سال ۱۴۰۱ شمسی: ۲۱ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۴۰ نفر

سال ۱۴۰۲ شمسی: ۲۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۱۴۶ نفر

سال ۱۴۰۳ شمسی: ۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۵۲۵ نفر

بزرگترین گردهمایی شیعه به روایت تاریخ ده سال اخیر

ایرانیان پس از سال‌ها بسته بودن راه زیارت کربلا در زمان دفاع مقدس و عدم سهولت زیارت پس از جنگ و در دوران حضور آمریکا در عراق در سال‌های اخیر این فرصت را غنیمت شمرده و برای حضور در این گردهمایی بزرگ خود را به کربلای معلی می‌رسانند و تعداد زائران هر سال روند افزایشی داشته است.

در کنار شور و اشتیاق مردم به مکتب امام حسین علیه‌السلام برپایی آئین موکب‌داری و پذیرایی توسط مردم عراق، حمایت‌های قانونی دولت‌های ایران و عراق برای تسهیل خروج از کشور، برقراری امنیت و رفع مخاطرات گروه‌های تروریستی تا پایان دهه ۹۰ و بسترسازی جامع دولت‌ها برای برپایی هرچه باشکوه‌تر این مراسم از جمله عواملی‌اند که به این رشد صعودی کمک کرده‌اند.

برخی افراد فراگیری این راهپیمایی برای ایرانیان را مربوط به سال ۸۹ می‌دانند که حدود ۴۰ هزار ایرانی در مراسم اربعین شرکت کردند. تعداد ایرانیان حاضر در کربلا در سال ۱۳۹۵ به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید:

سال ۱۳۹۵ شمسی: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر

سال ۱۳۹۶ شمسی: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر

سال ۱۳۹۷ شمسی: ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر

سال ۱۳۹۸ شمسی: ۳ میلیون و ۷۰ هزار نفر

سال ۱۳۹۹ شمسی: به دلیل شیوع کرونا آمار دقیقی در دسترس نیست.

سال ۱۴۰۰ شمسی: ۸۰ هزار نفر

سال ۱۴۰۱ شمسی: ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر

سال ۱۴۰۲ شمسی: ۴ میلیون و ۵۰ هزار نفر

گفتنی است ستاد مرکزی اربعین تعداد زائرین ایرانی اعزام شده به کشور عراق تا روز ۴ شهریور مصادف با اربعین حسینی در سال جاری را ۳ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۲۵۴ نفر اعلام کرده است.