تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3763269
شناسه : 3763269
تاریخ :
رکورد شکنی مصرف بنزین / افزایش ۲ درصدی بارندگی اقتصاد ایران: کاهش ۱۴ درصدی آورد رودخانه‌‎ها نسبت به میانگین ۵ سال،جانمایی ۶۳ تانکر سیار در ۷ مرز،مصرف بنزین به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسید از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، کاهش ۱۴ درصدی آورد رودخانه‌‎ها نسبت به میانگین ۵ سال، آب شرب پایدار در مرزها تأمین شد / جانمایی ۶۳ تانکر سیار در ۷ مرز، احتمال عبور مصرف برق از ۷۵ هزار مگاوات و توان تولید نیروگاههای کشور پاسخگوی رشد ۱۵ درصدی مصرف برق نیست از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

عوامل اصلی ناترازی بنزین / ناوگان حمل و نقل عمومی باید توسعه یابد

حسن مرادی کارشناس انرژی گفت: علت اینکه ما در بنزین مشکل داریم مصرف بالای آن است، متأسفانه در کشور ما بیش از دو برابر مصرف بنزین در بسیاری از کشورها وجود دارد.

وی ادامه داد: علت این امر مربوط به فرسودگی ناوگان حمل و نقل است که خودروهای فرسوده و قدیمی همچنان در حال استفاده هستند. همچنین کارخانه جات اتومبیل سازی، اتومبیل‌های را ایجاد نمی‌کنند که مصرف بنزین کمتری داشته باشند.

مرادی با اشاره به اینکه استاندارد مصرف ما نسبت به ۱۰۰ کیلومتر بسیار بالاست که باید در این مسأله تجدید نظر شود، خاطر نشان کرد: عدم توسعه حمل و نقل عمومی را می‌توان یکی از دلایل اصلی این مسأله دانست.

راه‌اندازی ایستگاه سیار CNG برای زائران اربعین

مجید سالاری، مدیر واحد تبدیل این شرکت دانش بنیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح ایستگاه سیار CNG در سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه بین المللی نفت تهران، توسط جانشین وزارت دفاع و مدیرعامل پالایش و پخش فراورده‌های نفتی رونمایی شد و در طول این ۲ سال، با همکاری وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توانستیم، این طرح را بهبود دهیم و اکنون با اطمینان خاطر، ایستگاه سیار سی ان جی را در ایام اربعین حساس اجرایی کردیم.

مدیر واحد تبدیل شرکت دانش بنیان توانا تصریح کرد: ایستگاه سیار CNG، از تاریخ ۲۶ مرداد ماه با حضور در مرز خسروی و قرارگاه مرکزی عاشوراییان وزارت دفاع فعالیت خود را شروع کرده است و تا تاریخ ۶ شهریور ماه در منطقه خسروی، قصرشیرین و سرپل ذهاب خدمت رسانی خواهد کرد.

مخازن وانت‌بارهای گازسوز رایگان بازدید می‌شود

سعید رحمان‌سالاری مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه بیشترین حوادث بخش خودرویی مربوط به وانت‌بارهای سبک و سنگین است، گفت: با همکاری اتحادیه سوخت‌های جایگزین از تیر امسال، طرح بازدید رایگان در کشور آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه خودروهای وانت‌بار عمومی سبک و سنگین می‌توانند به‌منظور بازدید از مخازن خود به کارگاه‌های منتخب که در جایگاه‌های سی‌ان‌جی با نصب بنر اطلاع‌رسانی شده است، مراجعه کنند، افزود: درصورت تأیید سلامت مخزن، مالکان گواهی سلامت خودرو را دریافت می‌کنند و در صورت وجود مشکل، مالک خودرو موظف به تعویض مخزن خودرو است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه براساس بررسی‌های موجود، از ابتدای اجرای طرح سی‌ان‌جی در کشور تاکنون، حدود ۲۷۰ حادثه در جایگاه‌ها اتفاق افتاده است که ۷۱ درصد آن مربوط به خودروها بوده است، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد حوادث خودرویی ناشی از فرسودگی، خوردگی و یا دست‌کاری در مخازن بوده است.

تولید ۲.۱ میلیارد کیلووات‌ساعت انرژی در نیروگاه بندرعباس

داریوش محمودی مدیرعامل نیروگاه بندرعباس گفت: از این میزان انرژی تولیدی بیش از ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون و ۱۹۲ هزار کیلووات ساعت سهم واحدهای بخار و ۷۵ میلیون و ۱۱۸ هزار کیلووات ساعت سهم واحدهای گازی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این نیروگاه در مرداد ماه امسال نیز ۵۰۶ میلیون و ۹۹۰ هزار کیلووات‌ساعت برق تولید کرد که سهم واحدهای بخار ۴۸۷ میلیون و ۳۱۴ هزار کیلووات‌ساعت و سهم واحدهای گازی ۱۹ میلیون و ۶۷۶ هزار کیلووات‌ساعت بوده است.

آب شرب پایدار در مرزها تأمین شد / جانمایی ۶۳ تانکر سیار در ۷ مرز

هاشم امینی مدیر عامل آبفای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأمین آب پایدار در هفت پایانه مرزی، گفت: برای سهولت زائران حسینی علاوه بر تأمین پایدار آب شرب ۱۲۰۰ حمام در مرزها و در شهرهای زیارتی عراق در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین در استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی، تعداد ۲۶۰ چشمه حمام و ۶۴۰ انشعاب فاضلاب در نظر گرفته شده است و مابقی آنها در چهار شهر کربلا، نجف، کاظمین و سامرا در حال خدمت رسانی هستند.

امینی اضافه کرد: ۲۵ دستگاه تانکر آبرسانی در شهرهای کربلا مستقر و در حال سرویس دهی هستند.

مصرف بنزین به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسید

جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره با افزایش مصرف بنزین در روز شنبه، گفت: مصرف بنزین در روز شنبه به ۱۴۰ میلیون لیتر رسید.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تعطیلات هفته آینده پیش بینی می‌کنید مصرف بنزین روند صعودی داشته باشد، گفت: اکنون در زمان پیک مصرف قرار داریم و به نظر نمی‌رسد مصرف بنزین از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز فراتر رود.

آمادگی منطقه ایلام برای بازگشت زائران اربعین حسینی

پرویز ایدون مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام گفت: با توجه به آغاز موج بازگشت زائران اربعین حسینی، این منطقه مانند سال‌های گذشته، تمهیدات لازم ازجمله راه‌اندازی ۶ جایگاه سیار شامل ۵ جایگاه سیار نفت‌گاز یورو ۴ و یک جایگاه بنزین، استقرار ۳ دستگاه خودرو سیار سوخت‌رسان بنزین، استقرار گروه عملیاتی فنی و ایمنی در مهران، تأمین سوخت هوایی پروازها و بالگردهای اورژانس، آمادگی هلال احمر، تأمین سوخت اتوبوس‌های ناوگان حمل‌ونقل و خودروهای شخصی، نظامی و انتظامی را در منطقه فراهم کرده است و ضمن ذخیره‌سازی مناسب، هیچ‌گونه کمبودی برای سوخت‌رسانی در استان وجود ندارد.

هدف‌گذاری افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در دولت چهاردهم

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست تکریم و معارفه مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات هرمز قلاوند در مدت تصدی این سمت، گفت: افزایش تولید به افزایش ثروت ملی منجر می‌شود و در این بخش مأموریت ویژه‌ای به‌عهده شرکت ملی نفت ایران گذاشته شده است.

وی افزود: وزیر نفت بر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در مجلس شورای اسلامی و نشست شورای معاونان نشان دهنده اهمیت بالای بخش تولید نفت و گاز است و در این زمینه کارکنان نفت همچون گذشته به تلاش شبانه‌روزی خود ادامه خواهند داد و مصمم هستیم تمام توان و ظرفیت خود را برای افزایش تولید نفت و گاز به کار گیریم.

لزوم همراهی ادارات تهران در مدیریت مصرف برق طی هفته جاری

شرکت توزیع برق تهران بزرگ طی اطلاعیه‌ای با اشاره به تشدید گرما در هفته جاری خواستار همراهی ادارات تهران در مدیریت مصرف برق جاری شد. در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع مشترکان شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ می‌رساند با توجه به الگوهای جوی و پیش بینی‌های انجام شده؛ طی هفته جاری نیز شهر تهران با هوایی گرم، مواجه و به دنبال آن مصرف برق نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

ضمن قدردانی از همراهی شهروندان تهرانی خواهشمند است با تداوم این همراهی طی هفته جاری، کاهش حداکثری مصرف برق و خودداری از استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار ما را در ارائه خدمات هرچه بهتر یاری کنید.

احتمال عبور مصرف برق از ۷۵ هزار مگاوات

مازیار جمشیدی مدیر بهره‌برداری و کنترل شبکه برق کشور گفت: با توجه به افزایش دما در کشور پیش‌بینی می‌شود روز شنبه سوم شهریور ۱۴۰۳ میزان مصرف برق در کشور از مرز ۷۵ هزار مگاوات عبور کند.

وی افزود: امروز نسبت به شنبه و چهارشنبه هفته گذشته میزان مصرف برق در کشور حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود امروز میزان مصرف برق در کشور از مرز ۷۵ هزار مگاوات عبور کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی منصوب شد

با صدور حکمی از سوی محسن پاک‌نژاد وزیر نفت، محمدصادق عظیمی‌فر به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، منصوب شد.

پیش از این جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بود.

حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر

مصطفی پور دهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان توضیحاتی درباره طرح اعطای بنزین به نفر پرداخت و گفت: طرح تخصیص بنزین به نفر در راستای برخوردار شدن تمام مردم کشور از یارانه پنهان بنزین است.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب نظر مدیران ارشد و سیاست‌گذاران ارشد کشور بر این بود که بخش‌های ضعیف را حمایت کنیم و به سمت توزیع عادلانه درآمد برویم. به واسطه این شعار برنامه ریزی شده و موضوعی به نام سوبسید یا یارانه بر روی بسیاری از موضوعات مثل کالاهای اساسی از جمله نان و شیر و گوشت و حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل اعمال شد.

پور دهقان در ادامه بیان کرد: این شیوه یک ضعف اساسی دارد با وجود اینکه سیاست گذار هدف مثبتی از تصویب و اجرای آن داشته است و در این جهت بوده است که به دهک‌های پایین جامعه کمک بشود و از آنها حمایت بشود و به این وسیله جایگاه این افراد را بالاتر بیاوریم.

ضرورت کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق تمام مشترکان

مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل توانیرگفت: روز گذشته در ساعات اوج مصرف، تقاضای مصرف برق به ۷۷۰۰۰ مگاوات رسید، این در حالی که در سوم شهریور ماه ۴۲ روز و ۴۲ نوبت از میزان تقاضای مصرف برق در سال گذشته با اعداد غیر قابل باور عبور کردیم.

سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به اینکه چسبندگی گرما و دمای بالا تا اواخر هفته جاری نیز ادامه دارد و افزایش مصرف زیاد موجب بروز برخی مشکلات در تأمین برق پایدار شده است، ضرورت دارد مشترکان با صرفه جویی حداقل ۱۰ درصدی به کاهش مشکلات تأمین برق پایدار و مستمر در کشور کمک نمایند.

پرشدگی ۵۲ درصدی مخازن سدها / افزایش ۲ درصدی بارندگی

در سال جاری آبی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا سوم شهریور ماه ۱۴۰۳ ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۴۹.۸ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلند مدت ۲۴۳.۹ میلیمتر ۲ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۰۸.۸ میلیمتر ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در حال حاضر ۴۰ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور وجود دارد که پرشدگی ۵۲ درصدی ظرفیت مخازن سدها را نشان می‌دهد در حالی که ۴۸ درصد این ظرفیت خالی است.

آتش سوزی نفتکش عراقی در مرز پرویزخان

جعفر سالاری نسب مدیر عامل پخش فرآورده‌های نفتی در گفت و گو با خبرنگار مهر از آتش سوزی نفتکش‌های حمل سوخت در مرز پرویزخان خبر داد.

وی با بیان اینکه این نفتکش‌ها ارتباطی با ایران ندارد، اظهار کرد: نفتکش‌ها مربوط به عراق بوده و ارتباطی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ندارد.

آب در اختیار هر ایرانی یک سوم متوسط جهانی است

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور اظهار کرد: در مقیاس کشوری از نظر بارش در سال نرمال قرار داریم؛ اما با توجه به اینکه ایران به طور کلی کشوری خشک و فراخشک است، بارش متوسط کشور کمتر از یک سوم میانگین جهانی است و داشتن یک سال نرمال نباید شائبه برخورداری از آب کافی را به وجود آورد؛ چرا که حجم آب در اختیار هر ایرانی در مقایسه با متوسط جهانی حدود یک سوم است.

رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف سوخت در کشور

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌های سوخت کشور در گفتگوی تلفنی این برنامه با اشاره به اینکه مصرف بنزین در روز شنبه به ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده است، گفت: با توجه به اینکه همواره میانگین مصرف بنزین در شهریور ماه به دلیل پایان تعطیلات تابستانی افزایش می‌یابد، با در نظرگیری بازگشت زائران اربعین حسینی و تعطیلات هفته‌های جاری امسال نیز شاهد رشد ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان مصرف سوخت در کشور هستیم.

بهره‌برداری از ۷۲ پروژه آب و فاضلاب به ارزش ۱۰ همت در هفته دولت

هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از بهره‌برداری ۷۲ پروژه آبرسانی و جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در شهرها و روستاهای کشور در هفته دولت خبر داد.

وی ادامه داد: در بخش آب شرب، تأمین پایدار آب شرب و بهداشت در سطح کشور از طریق احداث ۵۹ مخزن مجموعاً به حجم ۲۵۲ هزار و ۳۰۰ مترمکعب، اجرای ۴۹۸ کیلومتر خطوط انتقال و جمع‌آوری چاه‌ها، احداث ۳۲ ایستگاه پمپاژ و اجرای دو واحد تصفیه‌خانه شامل تصفیه‌خانه اضطراری آب یاسوج با حجم تولید آب ۲۰۰ لیتر در ثانیه و بخش اضطراری تصفیه‌خانه آب کرج به ظرفیت تولید ۲۰۰ لیتر در ثانیه طی هفته دولت به بهره‌برداری رسیده است.

امینی تصریح کرد: این پروژه‌ها با اعتباری نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده‌اند.

توان تولید نیروگاههای کشور پاسخگوی رشد ۱۵ درصدی مصرف برق نیست

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر با اشاره به تداوم موج گرما، افزایش بی رویه مصرف برق و ناترازی شدید بین تولید و مصرف گفت: افزایش نامتعارف مصرف برق با رشد ۱۵ درصدی روز گذشته نسبت به روز مشابه سال قبل جز با مشارکت مردم و مشترکان بزرگ قابل پاسخگویی نیست و نیروگاههای کشور توان پاسخگویی این میزان مصرف برق را ندارند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه در این شرایط ضروری است تمامی مشترکان به منظور پیشگیری از بروز خاموشی گسترده نسبت به صرفه جویی در مصرف برق به میزان حداقل ۲۰ درصد اقدام کنند، تصریح کرد: برق مشترکان پرمصرف در صورت عدم رعایت الگو و کاهش مصرف، قطع خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق در پایان گفت: حل مشکل ناترازی تولید و مصرف برق در کوتاه مدت امکانپذیر نیست و ضروری است مشترکان با کاهش مصرف برق تا حد الگو و یا بکارگیری سامانه خورشیدی امکان تأمین برق پایدار را برای خود و سایر هموطنان فراهم کنند.

۶۰ درصد صرفه جویی ارزی با داخلی سازی قطعات نیروگاهی

علی عیسی پور، مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به داخلی سازی بیش از ۹۰ درصد قطعات نیروگاهی اظهار کرد: طی هشت سال اخیر بالغ بر ۹۲۲ هزار قطعه نیروگاهی به مبلغ ۴۵ هزار میلیارد ریال داخلی سازی شده که صرفه‌جویی ارزی دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی ساخت داخل شده است، همچنین در سال گذشته ۹۷ هزار و ۲۹۶ به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال قطعات نیروگاهی داخلی سازی شده است.

عیسی‌پور با اشاره به اینکه این تعداد قطعه به ارزش چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ساخت داخل شده است، افزود: ۵۵ درصد این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است که تولید این تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی بیش از ۶۰ درصد صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

کاهش ۱۴ درصدی آورد رودخانه‌‎ها نسبت به میانگین ۵ ساله

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب، میزان پرشدگی سدهای کشور را ۵۱ درصد عنوان کرد و گفت: با تمرکز بر مدیریت مصرف، این میزان در مقایسه با پارسال ۱۱ درصد و در مقایسه با مقدار متوسط ۵ ساله ۶ درصد افزایش داشته است.

وی در ارتباط با وضعیت ذخایر آبی کشور گفت: علیرغم سال نرمال بارشی، ورودی سدها نسبت به متوسط ۵ ساله دارای کاهش ۱۴ درصدی بوده است. با توجه به اینکه بر اساس مدل‌های اقلیمی، شانس وقوع شرایط زیر نرمال از نظر نزولات جوی و نیز گرمای بالای نرمال در پاییز پیش رو بالا است؛ لذا مدیریت مصرف آب برای کاهش فشار به منابع آبی امری اجتناب ناپذیر است.