تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3763182
شناسه : 3763182
تاریخ :
باقری: باید بر اساس استقلالمان سیاست خارجی داشته باشیم اقتصاد ایران: سرپرست سابق وزارت امور خارجه در مراسم تودیع و معارفه وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ما کشوری هستیم که مبتنی بر مولفه قدرت ملی خودمان یعنی استقلال باید سیاست خارجی داشته باشیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته مراسم تودیع و معارفه وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، عباس عراقچی و علی باقری، سرپرست سابق وزارت امور خارجه برگزار شد.

باقری در این مراسم با بیان اینکه استقلال به ما الزام می‌کند که باید سیاست خارجی داشته باشیم، گفت: خیلی از کشورها در دنیا هستند که لازم نیست سیاست خارجی داشته باشند. به خاطر شرایط و موقعیت و ارتباطاتی که با برخی از قدرت‌ها در دنیا دارند حداکثر نیاز به یک روابط خارجی دارند، ولی ما کشوری هستیم که مبتنی بر مولفه قدرت ملی خودمان یعنی استقلال باید سیاست خارجی داشته باشیم و این سیاست خارجی ریشه و زیربنایش استقلال ما است.

وی افزود: برای استقلال باید دو بال تصور کنیم. یک بال آن تعامل هوشمند انتخابی است و بال دیگر مقاومت هوشمند مصمم است. ما در همین دوران هم داریم کسانی را که قائل به این‌اند که ما باید با همه دنیا فقط صرفاً از در تعامل در آییم و ما نیازی به صیانت از مرزهای هویتی خودمان نداریم. غافل از اینکه ما یک ملت ریشه‌دار متمدن و دارای هویت هستیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: این هویت ما نیاز به صیانت دارد؛ نه صیانت به معنی اینکه صیانت کنیم تا به آن خدشه وارد نشود، بلکه این هویت ما یک هویت برون نگر است و در تعامل با جهان بیرون هم الهام بخشی می‌کند. این هویت نیاز به صیانت دارد.

باقری تصریح کرد: ما یک ملتی هستیم که حتی در شرایطی که در مواقع ضعف قرار گرفتیم، هویتمان الهام بخش بوده است. مغول‌ها به ایران حمله کردند، چند دهه در ایران حکومت کردند اما بعد از چند سال از حکومت مغول‌ها اسلامیزه شدند، شیعه شدند و ایرانیزه شدند. شما کدام ملت را در دنیا سراغ دارید در حالی که مغلوب می‌شود بر غالب چیره شود. آن ملت ایران است و این یک واقعیت است و لذا از یک طرف ما نیاز به این تعامل داریم و از یک طرف دیگر نیاز به مقاومت داریم.

وی با بیان اینکه تعامل و مقاومت این دو بال الزامی پرواز سیاست خارجی ما در یک جهان پر نشیب و فراز است، اظهار داشت: طرف‌هایی هم هستند که در واقع صرفاً معتقد به محصور کردن اقتصاد و سیاست کشور در مرزهای جغرافیایی‌اند و مناسبات بین المللی رو مضر هویت و استقلال می‌دانند.

باقری در ادامه با اشاره به اینکه یک از ویژگی‌های دیپلمات این است که می‌تواند یک معادله راهبردی میان تعامل هوشمند انتخابی با مقاومت هوشمند مصمم ایجاد کند، گفت: ایجاد این معادله راهبردی توانسته ما را در نشیب و فراز 45 سال گذشته سرافراز کند و در واقع بر قله بسیاری از مولفه‌ها و شاخص‌های منطقه و جهان بنشاند.

معاون سیاسی وزیر خارجه با اشاره به اینکه هر دیپلمات از دو شأن برخوردار است، گفت: فهم من این است که این شأن در مرتبه عالی رهبری است که هر دیپلمات در پهنه عرصه خارجی یک ملت را نمایندگی می‌کند و شان دوم تبدیل مولفه‌های قدرت ملی به اقتدار در صحنه جهانی است. این هنر دیپلمات ایرانی است و هر کدام از دیپلمات‌های ما این هنر را به شخصه دارند.

وی افزود: من اگر جلسه اجازه می‌داد بیان می‌کردم که کدام دیپلمات با وارد کردن یک کلمه در متن یک پیش نویس توانست آن مذاکرات را از شکست نجات دهد تا به نتیجه برساند و دیپلمات دیگر کسی است که در فضای غبار تقابل توانست با ابتکار خود دریچه‌های روشنایی و تعامل میان دو کشور را ایجاد کند.

باقری در آخر گفت: این یک واقعیت غیر قابل انکار است که اگر ما یک سیاست قوی می‌خواهیم باید سیاست خارجی قوی داشته باشیم. شهید امیرعبداللهیان یک دیپلمات برجسته بود که توانست این معادله راهبردی را میان تعامل هوشمند انتخابی با مقاومت هوشمند مصمم ایجاد کند.

انتهای پیام/