تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3763128
شناسه : 3763128
تاریخ :
آمادگی استان‌ها برای میزبانی از زائران دهه پایانی ماه صفر اقتصاد ایران: رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از آمادگی استان‌ها برای میزبانی شایسته از زائران دهه پایانی ماه صفر خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی اصغر شالبافیان؛ معاون گردشگری کشور، اظهار کرد: هم‌اکنون ستادهای اجرایی خدمات سفر همه استان‌ها به ویژه استان‌های سمنان، گلستان، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی و استان خراسان‌رضوی برای میزبانی از زائرین دهه پایانی ماه صفر فعال و در حال آمادگی کامل هستند.

او افزود: با توجه به اینکه این ایام با تعطیلات ماه آخر تابستان نیز همزمان شده است، از این رو هر استان با ایجاد هم‌افزایی و تعاملات بین‌دستگاهی، ضمن ارتقای سطح خدمات، گسترش نظارت‌ها و نیز افزودن کمی به نیازهای فوری گردشگران و زائرین، جهت میزبانی شایسته از مسافران، برنامه‌ها و اقدامات اجرایی متعدد و متنوعی را تدارک دیده‌اند.

به گفته رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر استفاده حداکثری از امکانات اقامتی و زیرساختی استان‌ها، آمادگی لازم جهت اسکان اضطراری در مشهد مقدس ، نظارت برقیمت کالاها و خدمات ، تامین اقلام ضروری و تامین ایاب و ذهاب در کنار ارائه خدمات مناسب به زائران و گردشگران از اهم موضوعات و برنامه‌های در دست اقدام در استان‌ها به شمار می‌آید.

افزایش کمی و کیفی خدمات به زائرین عبوری از استان سمنان

بهمن اخلاقی، مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در تشریح اقدامات انجام شده جهت میزبانی از زائرین تعطیلات پایانی ماه صفر به عنوان یکی از استان‌های مسیری به اقدامات و مصوبات ستادهای اجرایی خدمات سفر شامل آمادگی کلیه دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد به منظور ارائه خدمات مطلوب به عزاداران و زائران، استفاده از ظرفیت کلیه مساجد روستاهای محورهای مواصلاتی به صورت شبانه‌روزی، انجام بازدیدهای میدانی از نحوه خدمت رسانی و وضعیت مراکز اقامتی، تامین سوخت مورد نیاز جایگاه‌ها در ایام سفرهای زیارتی، تشدید نظارت بر وضعیت مجتمع‌های خدمات بین‌راهی و ده‌ها اقدامات اجرایی دیگر در این رابطه اشاره کرد.

تعاملات فرابخشی استان خراسان‌شمالی در ارائه خدمات به زائرین دهه پایانی ماه صفر

علی مستوفیان، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی نیز در تشریح اقدامات انجام شده جهت میزبانی از زائرین تعطیلات پایانی ماه صفر به  اقداماتی از جمله همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در پذیرایی شایسته از گردشگران و اموری از جمله تکمیل و تجهیز سرویس‌های بهداشتی، مساجد و نمازخانه‌های بین‌راهی، مشخص کردن نقاط حادثه‌خیز، برپایی موکب‌ها و آمادگی مدارس بین‌راهی جهت اسکان زائرین پیاده امام رضا (ع) و نیز تامین نیازهای مختلف از جمله سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد که با همکاری نهادهایی از جمله راهداری، اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی، اورژانس و نیز شهرداری در دستور کار قرار گرفته است.

تدارک همه جانبه نیازهای زائرین حرم مطهر امام رضا (ع)

سید جواد موسوی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی نیز به عنوان استان مقصد زائرین تعطیلات پایانی ماه صفر و ایام تابستان نیز اهم اقدامات اجرایی صورت گرفته برای میزبانی شایسته از گردشگران را برشمرد.

 به گفته او بهره‌مندی از ظرفیت‌های تشکل‌ها و نهادهای فرابخشی برای خدمت‌رسانی مطلوب، ارتقای ظرفیت اسکان با فعال کردن 6195 مکان برای بهره‌مندی از ظرفیت 983272 نفر شب اقامت متناسب با پیش‌بینی 10 درصدی رشد در اسکان به عنوان یکی از اصلی‌ترین اقدامات در دستور کار قرار گرفته است.

طبق گزارش ارائه شده از مدیرکل استان خراسان‌رضوی، به طور کل افزایش سطح کیفی و کمی خدمات  با اختصاص بیش از 320 مکان برای برپایی موکب‌های ویژه مسیر زائرین، بازسازی، ایجاد و نظارت بر 1700 چشمه سرویس بهداشتی، فعال کردن 167 نمازخانه و 14 پایگاه در اطراف حرم جهت بازدیدها و گشت‌های مشترک اجرایی شده است و با توجه به اینکه تا‌کنون میزان اقامت در استان خراسان‌رضوی نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با 10 درصد رشد همراه بوده است از کلیه نهادهای دارای مراکز اقامتی برای تکمیل ظرفیت مورد نظر استفاده شده است. همچنین در تعاملات صورت گرفته 26 شهرداری فعال و 25 دهیاری نیز در حال نقش‌آفرینی هستند.

لازم به ذکر است تعیین 20 نقطه حادثه‌خیز و تامین 70 میلیون لیتر سوخت در کنار ده‌ها اقدام اجرایی و طرح‌های متنوع از جمله طرح قدم به قدم با 2500 داوطلب برای انتقال زائرین سالمند با ولیچیر به حرم و یا طرح همسفران خورشید با ایجاد 9 پایگاه‌ امداد‌رسانی در مسیرهای متوالی برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده است.

برپایی موکب ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی در مسیر زائرین

محمد جواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان نیز در تشریح اقدامات انجام شده به عنوان یکی از استان‌هایی که در طول مسیر زائرین امام رضا (ع) قرار دارد، به اقدامات شایسته‌ای از جمله فعال کردن کمیته‌های 14 گانه ستاد اجرایی استان در همه شهرستان‌ها و تقویت تعاملات فرابخشی به منظور بازدیدهای نظارتی مشترک به عنوان دو اقدام زیربنایی جهت پیشبرد سایر برنامه‌های اجرایی نام برد.

به گفته مدیرکل استان گلستان برپایی موکب‌ها در دو مسیر اصلی زائرین نیز تدارک دیده شده است که سه شهرستان آزادشهر، مینودشت و گالیکش و مسیر منتهی به جنگل گلستان را در بر می‌گیرد.

او همچنین برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در همه شهرهای استان ویژه ایام پایانی ماه صفر را اقدامی جهت معرفی فرهنگ و اصالت‌های بومی استان به زائرین اعلام کرد.

استان خراسان‌جنوبی پیشتاز در خدمت رسانی به زائرین خارجی

 هادی شاهوردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان‌جنوبی نیز به برگزاری سلسله جلسات میقات الرضا به عنوان اقدامی زیربنایی برای پیشبرد اهداف همکاری و تعاملات فرابخشی در سطح استان به منظور میزبانی از زائرین در طول مسیر حرم امام رضا (ع) به ویژه زائرین خارجی از کشورهای پاکستان، افغانستان و هندوستان اشاره کرد.

به گفته او با توجه به اینکه زائرین خارجی پس از زیارت امام حسین (ع) به زیارت امام رضا (ع) در شهر مشهد مشرف می‌شوند، اغلب از استان خراسان‌جنوبی وارد و خارج می شوند. از این رو تامین نیاز آنها و ارائه خدمات با‌کیفیت به زائرین در راس امور اجرایی ستاد خدمات سفر استان خراسان جنوبی قرار دارد.

شاهوردی با اشاره به اینکه در سال گذشته استان خراسان‌جنوبی میزبان بیش از 50 هزار نفر زائر خارجی بوده است و ارائه خدمت‌رسانی به آنها را تا بیش از 40 روز از اتمام ایام ماه صفر ادامه داده است به تشریح اقدامات مشترک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان‌جنوبی و سازمان اوقاف و نیز همکاری مردمی به منظور برپایی موکب‌های متعدد در 9 منطقه  و خدمت‌رسانی گسترده به زائرین خبر داد.

انتهای پیام/