تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3763061
شناسه : 3763061
تاریخ :
افتتاح نمایشگاه مدولباس ایران و ترکمنستان اقتصاد ایران: نمایشگاه مشترک مد و لباس جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان دیروز سه‌شنبه ۶ شهریور در عشق‌آباد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، نمایشگاه مشترک مد و لباس جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور قربان مرادعلی یف معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر بازوبندی معاون سفیر کشورمان، نویدرسولی رایزن فرهنگی، یونس نفس اف رئیس خانه مدل وزارت صنایع نساجی ترکمنستان، دیپلمات‌های کشورهای مختلف، نمایندگان برندهای پوشاک دو کشور ایران و ترکمنستان و با حضور شبکه های تلویزیونی و خبرگزاری ها، دیروز سه‌شنبه ۶ شهریور در سالن نمایشگاهی آکادمی هنری ترکمنستان در شهر عشق‌آباد افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه قربان مرادعلی یف معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان ضمن خوشامدگویی به میهمانان و با اشاره به اهمیت برقراری روابط دوستانه با ج.ا. ایران در سیاست خارجی ترکمنستان گفت: امروز، افتتاحیه نمایشگاه مشترک مد و لباس ج.ا.ایران و ترکمنستان نیز که به منظور معرفی لباس‌های ملی و محصولات نساجی دو ملت دوست برگزار می گردد، حائز اهمیت می باشد. این رویداد به بسط و گسترش همکاری بین دو کشور و رشد و توسعه هر چه بیشتر روابط دوستانه دو ملت کمک بسزایی خواهد کرد.

وی با اشاره به برخی رویدادهای مشترک فرهنگی دو کشور و ابراز امیدواری نسبت به بسط و گسترش همکاری ها، افزود: در حال حاضر برای رشد وتوسعه همکاری های فرهنگی بین ترکمنستان و ج.ا.ایران فعالیت های مختلفی صورت می گیرد. در مناسبت های بین المللی که در ترکمنستان و ایران برگزار می شود، هنرمندان دو کشور نیز فعالانه شرکت و تبادل تجربه می کنند. همه این مناسبت ها و سفرها نشانگر رشد و توسعه هر چه بیشتر روابط دوستی بین دو ملت ایران و ترکمنستان می باشد.

در ادامه علی اکبر بازوبندی معاون سفاررت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از طرف روزبهانی سفیر کشورمان به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به توسعه روابط دو کشور در عرصه های مختلف گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با تدبیر مقامات عالی دو کشور، روابط ایران و ترکمنستان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی رو به گسترش بوده است. ما ایمان داریم که چشم انداز این روابط با عنایت به مشترکات فرهنگی، دینی، تاریخی و تمدنی فراوان بین دو دولت و دو ملت و همچنین تدابیر حکیمانه و رهنمودهای داهیانه رهبران جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، مثبت، سازنده و رو به گسترش خواهد بود.

معاون سفاررت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان افزود: برگزاری مراسم و رویدادهای فرهنگی و بویژه برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی به شناخت بهتر و تعمیق ریشه‌های مشترک دو کشور کمک می‌کند. علاوه بر این، نمایشگاه‌های اینچنینی می‌تواند به گسترش مناسبات اقتصادی و افزایش تعاملات تجاری دو کشور نیز بیانجامد.

بازو بندی با اشاره به اهتمام دو کشور در حفظ ارزش های فرهنگی اظهار داشت: اهتمام دو دولت جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به حفظ آداب و سنن تاریخی و فرهنگی خود در برابر تهاجم فرهنگی و تبلیغات مدرنیته غربی، ستودنی است. وظیفه ما به عنوان مردمانی که در این روزگار زندگی می‌کنیم و به عنوان بخشی از دولت کشورمان، این است که میراث فرهنگی و تمدنی خود را حفظ و آن را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. برگزاری چنین نمایشگاه های فرهنگی، به ویژه با موضوع مد و لباس می تواند، ضمن کمک به حفظ ارزش های فرهنگی، درک دو ملت را نسبت به مشترکات فرهنگی و ارزشی یکدیگر، افزایش دهد.

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان ضمن تشکر از از دولت ترکمنستان بابت میزبانی نمایشگاه مشترک مد و لباس، ابراز امیدواری کرد چنین نمایشگاه‌هایی با موضوعات مختلف فرهنگی، در دو کشور ایران و ترکمنستان بیش از پیش برگزار شود تا شناخت و همدلی مردمان دو کشور بیشتر و بیشتر گردد.

در ادامه یونس نفس اف رئیس خانه مدل وزارت صنایع نساجی ترکمنستان ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی به معرفی خانه مدل پرداخت و گفت: محصولات نساجی و لباسهای سنتی که در خانه مدل به عنوان یکی از بخش های فرهنگی ترکمنستان تولید می شود، در مناسبت های مختلف به گروه های حرکات آیینی، هنرمندان معروف و میهمانان محترم زینت می بخشد. به عبارت دیگر، خانه مدل با تزئین لباس های سنتی، فرهنگ ترکمن و آداب و رسوم مردم این سرزمین را نمایان می سازد. طراحان خانه مدل در تهیه لباس‌های سنتی از شیوه های قدیمی و مدرن استفاده می کنند و به گونه ای با معرفی پارچه های تولیدی در ترکمنستان، تبلیغ این پارچه ها را نیز انجام می دهند. لباس‌هایی که توسط طراحان خانه مدل تهیه می شود در کشورهای خارجی نیز معروف است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری نمایشگاه زنده لباس‌های خانه مدل در کشورهای دیگر، افزود: کشور ما در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و این نیز در تهیه لباس جدید به طراحان، ایده جدید می دهد. یعنی در هر پارچه مخمل، کتانی و …، نخ ابریشم وجود دارد. وقتی همگان بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند که لباس های تهیه شده با صنایع دستی نیز زینت داده می شود.

نویدرسولی رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان با اشاره به اهمیت پوشش در زندگی انسان ها گفت: از زمانی که انسان‌ها پا به این کره خاکی گذاشته‌اند پوشش برای آن‌ها اهمیت داشته است. با نگاهی به مطالعات تاریخی درمی یابیم انسان‌ها همواره به دنبال راهکارهای جدید برای استفاده از اجزا و عناصر جدید بوده‌اند؛ زیرا نوع پوشش می‌تواند به طور مستقیم بر احساس و تفکرات انسان‌ها اثر بگذارد. همچنین؛ رنگ‌ها، مهم‌ترین عناصری هستند که می‌توان از قدرت آن‌ها برای انتقال مفاهیم استفاده کرد و کسانی که در صنعت مد و لباس هستند با نگاه ویژه به رنگ‌ها در انتقال این مفاهیم نقش مهمی را ایفا می نمایند.

وی ادامه داد: امروزه مد به یک دانش بسیار مهم تبدیل شده است و به صورت تخصصی تدریس می‌شود و در نمایشگاه‌ها و رویدادها مورد توجه همگان قرار می‌گیرد. چرا که صنعت مد از جمله صنایعی است که هر لحظه رشد می‌کند و همواره در حال تحول است و از آنجا که نسل‌های جدید، به طور پیوسته نیازمند پوشش و مد هستند، سکون در این صنعت، جایگاهی ندارد.

رسولی در پایان با اشاره به نمایشگاه مشترک مد و لباس ج.ا.ایران و ترکمنستان به همراه کارگاه آموزشی که برای اولین بار برگزار می‌گردد، گفت: این نمایشگاه با وجود مشترکات فرهنگی بسیار بین دو کشور می تواند زمینه های همکاری و بسترسازی برای نمایش توانمندی‌های ایران و ترکمنستان در عرصه بین‌المللی را فراهم سازد و به توسعه روابط اقتصادی دو کشور در این حوزه کمک شایانی نماید.

نمایشگاه مشترک مد و لباس جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به مدت سه روز تا پنجشنبه ۸ شهریور برپاست.