تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3763057
شناسه : 3763057
تاریخ :
روند کاهشی قیمت خودرو متوقف شد اقتصاد ایران: عصر خودرو- یک کارشناس بازار خودرو با بیان این که از یک هفته قبل روند کاهشی قیمت خودرو متوقف شده و اکنون بازار راکد است، گفت: اگر دولت می‌خواهد قیمت خودرو کاهش بیشتری داشته باشد باید قانون واردات خودروهای کارکرده را اجرایی کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اقتصاد آنلاین، فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو درخصوص وضعیت بازار خودرو گفت: روند افت قیمت خودرو که بعد از انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده بود متوقف شده و یک هفته است که بازار خودرو در رکود است. نوسانات قیمت دلار تحت‌تاثیر درگیری‌های لبنان و اسرائیل سبب شده تا قیمت ماشین تغییری نکند و ثابت بماند.

نادری درخصوص افت قیمت خودرو در چند وقت اخیر توضیح داد: انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی پزشکیان با توجه به قول‌هایی که در خصوص واردات خودرو داده بود و همچنین افزایش تعداد خودرو از دلایل کاهش قیمت در بازار هستند.

وی اضافه کرد: تعداد ماشین در ایران هم به دلیل واردات و هم تولید، زیاد شده است، اما خریدار و مصرف‌کننده واقعی خودرو در کشور کم و تقاضای موجود کاذب است و افراد برای کسب سود به دنبال خرید خودرو هستند؛ وگرنه چناچه تقاضا واقعی باشد، ماشین در کشور خیلی زیاد است، هم خودروسازان داخلی‌ها تولید می‌کنند، هم واردات انجام می‌شود و هم چینی‌ها و مونتاژی‌ها مدام به کشور سرریز می‌شوند.

این فعال بازار خودرو درخصوص میزان معاملات خودرو گفت: بازار خیلی راکد شده و خرید و فروش ماشین‌های بالای یک میلیارد نیز خیلی کم شده است اما همچنان ماشین با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان کم و بیش خرید و فروش می‌شود.

نادری بیان کرد: اگر دولت می‌خواهد قیمت خودرو کاهش بیشتری داشته باشد باید واردات خودروهای کارکرده را اجرایی کند. اگر این وعده عملی شود، با ورود ماشین‌های خارجی کارکرده، چهره کشور عوض می‌شود.

وی افزود: اگر دولت وعده واردات خودروهای کارکرده را اجرا کند، بازار خودرو خودش را درست می‌کند و نیاز به هیچ حرکت اضافه‌ای نیست. با این کار یک رقابت شدیدی میان خودروسازان داخلی و مونتاژی ایجاد می‌شود و ایران‌خودرو و سایپا به رویه چند سال قبل خود برمی‌گردند و خودرو را به صورت اقساطی می‌فروشند. 

این کارشناس حوزه خودرو تاکید کرد: برخی از عدم اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده نفع می‌برند و نمی‌گذارند این اتفاق رخ دهد. چرا ما باید چند میلیارد تومان برای خرید یک ماشین مونتاژی چینی هزینه کنیم، در حالی که می‌توانیم با این مبلغ بهترین و با کیفیت‌ترین ماشین روز دنیا را سوار شویم؟ 

وی در پاسخ به این پرسش که طرح فروش ایران خودرو و ثبت‌نام دو و نیم میلیون نفر چه تاثیری بر بازار خودرو می‌گذارد، گفت: این موضوع تا اینجای کار که تاثیری نداشته است، شاید اگر تحویل این خودروها زودتر انجام شود بر بازار تاثیر بگذارد، به‌طوری که ماشین بیشتری وارد بازار شود و قیمت‌ها را کاهشی کند.

نادری درخصوص قیمت خودرو نیز گفت: پژو 207 در حال حاضر پرطرفدارترین ماشین داخلی است که اتومات سقف شیشه‌ای آن یک میلیارد و 20 میلیون، سقف فلزی 870 میلیون تومان و دنده‌ای سقف شیشه‌ای ارتقاء یافته 770 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین خانواده کوئیک هم در حدود 410 میلیون تومان است.