تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3763043
شناسه : 3763043
تاریخ :
انقلابی که هوش مصنوعی در ناوگان خودروهای تجاری رقم خواهد زد اقتصاد ایران: بزرگ‌ترین عاملی هوش مصنوعی راه خود را به صنعت خودروهای تجاری باز کرده، کمبود نیروی کار و اختلالات زنجیره تامین در این صنعت است

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

هم‌زمان با پیشرفت فناوری در طول زمان، تکنولوژی‌های بسیاری به کمک رانندگان خودروهای سنگین برای سهولت در رانندگی به‌ویژه در مسیرهای طولانی آمدند. با این‌حال، در سال‌های اخیر، فناوری هوش مصنوعی، افزایش قابل‌توجهی در پیاده‌سازی فناوری‌های مختلف در این خودروها داشته است؛ از سیستم‌های پیشرفته نظارت بر مسیر گرفته تا وسایل نقلیه کاملا خودرران، استفاده از هوش مصنوعی دامنه وسیعی داشته و به سرعت پیاده‌سازی شده و یکی از مهم‌ترین تغییرات را در فرآیندهای لجستیک امروزی ایجاد کرده است. با این‌حال، به‌رغم محبوبیت هوش مصنوعی، با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد ایمنی استفاده از هوش مصنوعی در وسایل نقلیه جاده‌ای وجود دارد، بحث‌های زیادی در مورد مثبت یا منفی بودن استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای تجاری به وجود آمده است.

با این‌حال، هیچ‌یک از این بحث‌ها تا امروز باعث نشده است؛ روند نفوذ هوش مصنوعی به دنیای تجاری‌های سنگین متوقف شود. بزرگ‌ترین عاملی که سبب شده هوش مصنوعی راه خود را به صنعت خودروهای تجاری باز کند، کمبود نیروی کار و اختلالات زنجیره تامین در این صنعت است. این کمبودها که به‌وضوح در صنعت تجاری‌سازی در دنیا دیده می‌شد، پتانسیل هوش مصنوعی برای تحول در صنعت خودروهای تجاری را افزایش داده و این صنعت را از از مدل‌های سنتی فراتر برده است.

عصر جدید خودروهای تجاری با محصولات خودران

بارزترین تاثیر هوش مصنوعی در خودروهای تجاری را می‌توان در توسعه فناوری خودران مشاهده کرد. درحالی‌که وسایل نقلیه کاملا خودران ممکن است هنوز به نظارت انسانی نیاز داشته باشند، این صنعت به‌سرعت در حال پیشرفت است و از نیاز به حضور انسان‌ها به‌سرعت فاصله می‌گیرد.

آن‌طور که آمارها و برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد، تا سال 2027 می‌توانیم ناوگان خودروهای تجاری کاملا مستقل را در برخی از کشورها به‌ویژه بزرگراه‌های ایالات متحده ببینیم. فناوری‌های کلیدی که این امکان را فراهم می‌کنند، شامل حسگرهای LIDAR، GPS، دوربین‌ها و سایر ابزارهای ناوبری پیشرفته هستند که به وسایل نقلیه اجازه می‌دهند با خیال راحت بدون دخالت انسان، در بزرگراه و مسیرهای طولانی مانور دهند و حتی شرایط جاده را پیش‌بینی کنند. کسب‌وکارهایی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت و Loblaw درحال‌حاضر وسایل نقلیه تجاری خودران را به ناوگان خود راه داده و در حال

نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در صنعت خودروهای تجاری

هوش مصنوعی به‌طور قابل‌توجهی ایمنی و انطباق را در وسایل نقلیه ازجمله مدل‌های تجاری افزایش می‌دهد. وسایل نقلیه خودران خطای انسانی را کاهش داده و کمتر منجر به تصادفات و تأخیر می‌شود.

فناوری‌هایی مانند دوربین‌های داشبورد مجهز به هوش مصنوعی و دستیارهای الکترونیکی راننده، استانداردهای ایمنی را رعایت می‌کنند و عملکرد رانندگی را بهبود می‌بخشند.

این امر به دلیل آن‌که میلیون‌ها خودرو سنگین کار حمل‌ونقل را در جاده‌ها برعهده دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه خستگی رانندگان و مدیریت بار از دلایل اصلی تصادفات مربوط به خودروهای سنگین هستند.

فناوری‌های تعمیر و نگهداری مبتنی بر هوش مصنوعی، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به‌طور فعال به تعمیر و نگهداری خودرو رسیدگی کنند و خرابی‌ها و اختلالات مرتبط را کاهش دهند.

بهینه‌سازی مسیرها با هوش مصنوعی

توانایی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل عوامل مختلف برای بهینه‌سازی مسیر، به‌نوعی بازی را در صنعت خودروهای تجاری تغییر داده است.

نرم‌افزار هوش‌مصنوعی می‌تواند با در نظر گرفتن مسافت، ترافیک، مصرف سوخت، ظرفیت وسیله نقلیه و زمان‌بندی تحویل، کارآمدترین مسیرها را بیابد که باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تضمین تحویل به‌موقع می‌شود و مستقیما بر قیمت نهایی و رضایت مشتری تاثیر می‌گذارد.

افزایش امنیت کالا و مبارزه با تقلب در عصر دیجیتال

صنعت خودروهای تجاری، مانند بسیاری دیگر از صنایع، در عصر رزروهای دیجیتالی، در معرض تقلب است. کاربردهای هوش مصنوعی در شناسایی و جلوگیری از سرقت محموله و محافظت از اطلاعات حساس بسیار مهم هستند. نرم‌افزار پیشرفته تشخیص تقلب، فعالیت‌های آنلاین را رصد کرده و آسیب‌پذیری‌ها را قبل از تبدیل شدن به زیان‌های قابل توجه شناسایی و برطرف می‌کند. این فناوری به‌طور قابل‌توجهی از سرقت محموله‌های مهم جلوگیری می‌کند و امنیت کالا و حمل‌ونقل جاده‌ای را افزایش می‌دهد.

گسترش اتوماسیون و کاهش نیاز به نیروی انسانی

دامنه هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد که بخش بزرگی از وظایف اداری در دفاتر و انبارها به‌صورت اتوماتیک انجام شوند که به‌طور قابل‌توجهی از بار کارگران انسانی کم می‌کند. از راه‌حل‌های تطبیق بار خودکار گرفته تا سازمان‌دهی گزارش‌های راننده و سوابق تراکنش‌ها، هوش مصنوعی امکان عملکرد کارآمدتر و بدون کاغذ را فراهم کرده و در زمان و منابع به طور قابل‌توجهی صرفه‌جویی می‌کند.

هوش مصنوعی آینده امیدوارکننده‌ای در صنعت خودروهای تجاری ترسیم می‌کند و راه‌حل‌هایی برای بهبود کارایی، ایمنی و مدیریت عملیاتی ارائه می‌دهد. این یک موج تکنولوژیکی است که بازیگران صنعت باید مشتاقانه از آن استقبال کنند تا بتوانند در آینده رقابتی این صنعت که به‌سرعت در حال تحول است، کارآمد بمانند و به فعالیت خود به‌گونه‌ای جدید ادامه دهند.