تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3763029
شناسه : 3763029
تاریخ :
دادستان تهران: پلیس مراکز غیرمجاز فروش دخانیات را پلمب کند اقتصاد ایران: دادستان تهران گفت: فرماندهی انتظامی تهران بزرگ می‌بایست طبق موازین قانونی به جمع‌آوری و پلمب مراکز غیرمجاز عرضه فروش و استعمال مواد دخانی مبادرت ورزد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جلسه کنترل و مبارزه با دخانیات با حضور علی صالحی؛ دادستان تهران معاونین دادستانی تهران و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط در سالن جلسات دادستانی تهران برگزار شد.

دادستان تهران در این جلسه اظهار کرد: همگی ما موظف هستیم به وظایف شرعی و قانونی خود در مبارزه با استعمال مواد دخانی عمل کرده و با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌های متولی مبارزه جدی با استعمال دخانیات را در دستور کار قرار دهیم.

صالحی ضمن تأکید بر مبارزه دستگاه قضایی با استعمال مواد دخانی در اجرای تکالیف صیانتی خود از حقوق عامه افزود: علاوه بر افزایش تعداد بازرسان وزارت صمت، می‌بایست بازرسی‌ها نیز هدفمند، اثرگذار و نتیجه‌بخش باشد و دستگاه‌های متولی نیز گزارش اقدامات خود را به دادستانی اعلام کنند.

وی با تأکید بر ضرورت ارتقای نظارت سیستمی افزود: تعیین مجازات‌های بازدارنده و متناسب با افعال مرتکبین یک ضرورت بوده و می‌بایست نتایج و گزارشات ماهیانه دستگاه‌ها در این زمینه، به دادستانی تهران ارائه شود.

دادستان تهران ضمن انتقاد از وجود مراکز متعدد استعمال دخانیات بر ضرورت امر جمع‌آوری مراکز غیرمجاز و عدم صدور مجوز جدید برای چنین واحد‌هایی در تهران تأکید و اضافه کرد: ادارات اماکن و اصناف باید با تبلیغات مصرف دخانیات در سطح شهر برخورد کرده و همچنین تبلیغات عمومی ضد مصرف دخانیات از سوی صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان شهرداری و سایر نهاد‌های متولی به جد دنبال شود.

صالحی ضمن اشاره به برخی از مصوبات این جلسه افزود: فرماندهی انتظامی تهران بزرگ می‌بایست نسبت به مقابله جدی با باند‌های بزرگ قاچاق دخانیات و عرضه آن در سطح شهر اقدام کرده و همچنین طبق موازین قانونی به جمع‌آوری و پلمب مراکز غیرمجاز عرضه فروش و استعمال مواد دخانی مبادرت ورزد.

وی گفت: سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران می‌بایست نسبت به تقویت واحد بازرسی، افزایش بازرسان در حوزه مبارزه با استعمال دخانیات و انجام بازرسی‌های هدفمند و اثرگذار در راستای پیشگیری از شیوع و مصرف دخانیات و فعالیت مراکز فاقد مجوز، وفق مقررات اقدام کرده و همچنین به اعمال محدودیت‌های جدی در صدور مجوز عاملیت فروش دخانیات مبادرت ورزد. ضمن اینکه می‌بایست از هرگونه تبلیغ مواد دخانی توسط فروشندگان این محصولات، ممانعت به‌عمل آورد.

در ادامه دادستان تهران عنوان کرد: ساترا به عنوان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر کشور، باید کنترل و نظارت جدی بر تولید و پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی با محتوای استعمال دخانیات، خشونت، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر و ... داشته باشد و از اشاعه ضد فرهنگ استعمال دخانیات در تولیدات رسانه‌ای ممانعت به‌عمل آورد.

وی بیان کرد: صدا و سیما نیز باید نظارت کامل نسبت به محتوای فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی فیلم‌های سینمایی داخلی و همچنین پخش تولیدات خارجی داشته باشد و با توجه به الگوبرداری جوانان و نوجوانان از هنرپیشه‌ها و هنرمندان می‌بایست در حوزه رسانه تولیداتی در دستور کار قرار گیرد تا در نهایت منجر به کاهش روند رو به رشد استعمال سیگار و دخانیات در سطح جامعه بویژه در میان جوانان شود.

صالحی خاطرنشان کرد: بهزیستی استان تهران با همکاری دستگاه‌های متولی می‌بایست نسبت به مهارت‌آموزی سبک زندگی، توان‌سازی همزمان کودکان و والدین، بهبود سطح زندگی و آگاهی‌بخشی اجتماعی شهروندان با هدف پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی اقدام کرده و همچنین آموزش و پرورش شهر تهران نیز لازم است نسبت به اجرای دقیق طرح یاد با همکاری دستگاه‌های متولی در کلیه مدارس مناطق 22 گانه تهران اقدام کند.

انتهای پیام/