تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3762986
شناسه : 3762986
تاریخ :
نمایشگرهای خاموش شاخص هوا در یزد/ اعتمادی که بر باد می‌رود اقتصاد ایران: یزد - آلوده بودن هوای شهرهای استان یزد بر کسی پوشیده نیست، هر چند نمایشگرهای شاخص کیفی، هوا را سالم نشان دهد یا اطلاعات را با تاخیر اعلام کند یا خاموش باشد زیرا مردم به آنها اعتمادی ندارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سمیه گلابگیریان: پیام‌های مکرر اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در روزهای اخیر مبنی بر از مدار خارج بودن نمایشگرهای شاخص کیفیت هوا، بازخوردهای جالبی در فضای مجازی یزد داشته و مردم زیاد نسبت به این وضعیت ابراز نگرانیِ چندانی نکرده‌اند زیرا عقیده دارند اطلاعات درستی از این نمایشگرها عایدشان نمی‌شود.

نمایش نادرست روزهای آلوده

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به خرابی همیشگی نمایشگرهای محیط زیست در شهر یزد اظهار کرد: این خبر تازه‌ای نیست چرا که مردم نسبت به این نمایشگرها بی‌تفاوت هستند و عقیده دارند که اطلاعات درستی ارائه نمی‌کند و همیشه در وضعیت سالم و در نهایت ناسالم قرار دارند در حالی که در برخی از روزها آلودگی به حدی است که ریه خودمان نسبت به آن هشدار می‌دهد.

زیبا مرادی اضافه کرد: وضعیت نمایشگرهای شاخص کیفیت هوا در استان و به ویژه شهر یزد مطلوب نیست و به نظر می‌رسد اطلاعاتِ به‌روزی را در اختیار شهروندان قرار نمی‌دهد چرا که برخی روزهایی که استانداری یزد با تصمیمات مدیریت بحران شهر درباره کیفیت هوا هشدار می دهد، این نمایشگرها همچنان در وضعیت مطلوب قرار دارند و هوا را سالم نشان می‌دهند.

وی افزود: اعتماد مردم به این سامانه‌ها از بین رفته و بسیاری از مردم داده‌های هواشناسی را از گوگل سرچ می کنند و به آمار استانی بسنده نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که باوری به این نمایشگرها وجود ندارد از این رو فعال یا غیرفعال بودن آن چیزی را تغییر نمی دهد.

کمبود نمایشگرها و نادرستی اطلاع رسانی

یکی از شهروندان اردکانی نیز به وضعیت این نمایشگرها گلایه کرد و افزود: تعداد این نمایشگرها کم است و همین تعداد هم در بسیاری از مواقع شاخص را سالم نشان می دهند در حالی که شهر اردکان همواره یکی از شهرهای آلوده کشور است و به نظر می رسد در روزهای عادی هم شاخص آن در وضعیت ناسالم قرار دارد چرا که ریزگردها شهر را احاطه کرده است.

رضا شاکر با تاکید بر اینکه در شرایطی که ریزگردها با چشم قابل رویت است، نمایشگرها وضعیت را سالم نشان می دهند، اضافه کرد: مردم به این سطح از آگاهی رسیده اند که چه هوایی سالم و چه هوایی آلوده است و بدون توجه به هشدارهای این نمایشگرها نسبت به تردد در روزهای آلوده اقدام می کنند اما باید اعتماد شهروندان را جلب کرد نه این باور را ایجاد کرده که همواره سرشان کلاه می‌گذارند.

وی ادامه داد: آلودگی شهرهای استان یزد به ویژه شهرهای اردکان و میبد در کریدور شمال به جنوب کشور همواره مورد انتقاد بوده و قابل چشم پوشی نیست و نمی توان با اطلاعات نادرست آن را کتمان کرده از سوی دیگر باید تجهیزات به‌روز در اختیار شهروندان قرار گیرد تا از اطلاعاتی که اداره محیط زیست در اختیارشان قرار می‌دهد اطمینان حاصل کنند که در حال حاضر بر این اعتقادیم که نه اطلاعات درست است و نه تجهیزات به‌روز و کافی، از این رو باید در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد.

خارج شدن سامانه از مدار به دلیل نقص فنی

معاون محیط زیست اداره کل حفاظت از محیط زیست استان یزد اعلام کرد: نمایشگرهای شاخص کیفیت هوا در سطح استان و همچنین اپلیکیشن مربوطه با توجه به نقص فنی ایجاد شده در سامانه پایش کیفی هوای کشور، در حال حاضر از مدار خارج شده است.

سیدمصطفی میرزاده با بیان اینکه به محض رفع مشکل ایجاد شده نمایشگرها و اپلیکیشن مذکور در مدار قرار خواهند گرفت، افزود: با توجه به گستردگی آلودگی در شهرستان‌های استان یزد لازم است که تعداد بیشتری نمایشگرهای شاخص کیفیت هوا در شهرهای استان نصب شود و این نیازمند تامین اعتبار کافی است.

وی تعداد نمایشگرهای شاخص کیفیت هوا در استان در شهر یزد را ۳ دستگاه، شهر اردکان ۲ دستگاه، شهر میبد ۳ دستگاه و شهرهای مهریز، بافق و اشکذر نیز هر کدام یک دستگاه نمایشگر اعلام کرد.

معاون محیط زیست اداره کل حفاظت از محیط زیست استان یزد درباره به‌روز بودن تجهیزات و اعتماد مردم به اطلاعات این نمایشگرها نیز عنوان کرد: شهروندان می‌توانند به این نمایشگرها اعتماد کنند چرا که اطلاعات به صورت آنلاین از ایستگاه‌های محیط زیست استان به این نمایشگرها ارسال شده و نمایش داده می شود.

امید است که با در مدار قرار گرفتن این سامانه این اعتماد سازی صورت گیرد که اطلاعات نمایشگرهای شاخص کیفی هوا به روز و دقیق است و هیچ حقیقتی از شهروندان پنهان نمی‌شود و اطلاعات دقیقی از هشدارهای آلودگی در این نمایشگرها به رویت شهروندان می‌رسد.